;
coinex

مقایسه سولانا و اتریوم ؛ کدام شبکه بهتر است؟

در این مدت ارز سولانا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و برخی آن را قاتل اتریوم می‌دانند. از این رو در ادامه به بررسی مقایسه سولانا و اتریوم می‌پردازیم.

مقایسه سولانا و اتریوم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در میان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال رایج است. این اتفاق بعد از ظهور برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و همچنین توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) دوچندان شد. در این میان، رقابت چشمگیری در میان لایه‌های مختلف به وجود آمد که هنوز هم ادامه دارد. در سال ۲۰۲۰ بود که سیستم دیفای، بلاک‌چین اتریوم را به‌عنوان محرک اصلی خود انتخاب کرد.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، لایه دیگری با نام سولانا شکل گرفت که هزینه کاربران را تا حد زیادی کاهش می‌داد. این امر موجب افزایش رقابت میان سولانا و اتریوم شد. اتریوم برای برنده شدن در این رقابت، نسخه خود را به 2.0 ارتقا و در اختیار کاربران خود قرار داد. این دو بلاک‌چین طرفداران زیادی دارند و هر یک از آن‌ها قابلیت‌های مخصوص به خود را به کاربران ارائه می‌دهند.

بااین‌حال، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بلاک‌چین اتریوم بسیار پیشرفته‌تر و شفاف‌تر از سولانا به نظر می‌رسد. به همین دلیل هم تعداد طرفداران اتریوم بیشتر از سولانا بوده و برتری بیشتری دارد. در همین حین، سولانا هم ویژگی‌های جذابی به کاربران ارائه می‌دهد که موجب جذابیت و شهرت آن شده است.

باتوجه‌به موارد ذکرشده، بهتر است که تفاوت‌های میان بلاک‌چین سولانا و اتریوم را بهتر درک کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد که سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید. ما در این نوشتار، اطلاعات مختلفی از نحوه عملکرد این دو بلاک‌چین در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. پس ما را در مقایسه سولانا و اتریوم تا پایان همراهی کنید.

مقایسه سولانا و اتریوم

همان طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، اتریوم یکی از بهترین بلاک‌چین‌های موجود بوده که طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است. این در حالی است که بلاک‌چین سولانا نیز با افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها نوید دنیای جدیدی را به کاربران می‌دهد. ازاین‌رو، رقابت‌های شدیدی میان این دو بلاک‌چین شکل گرفته است. درحالی‌که این دو بلاک‌چین طرفداران و مخالفان مخصوص به خود را دارند، تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها به نظر می‌رسد که نمی‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

مقایسه سولانا و اتریوم

اما پیش از آنکه به سراغ مقایسه SOL با ETH برویم، بهتر است کمی درباره اتریوم و نحوه کار آن اطلاعات داشته باشید. همینطور بهتر است نگاهی به تفاوت اتریوم با بیت‌کوین، اولین رمزارز جهان بیاندازید.

علاوه بر موارد ذکرشده، شما می‌توانید پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ و آینده سولانا در سال ۲۰۲۲ را نیز در تکراتو مطالعه کنید.

در این مقاله، ما به بررسی تفاوت‌های عمده میان بلاک‌چین اتریوم و سولانا خواهیم پرداخت، تمام موضوعات مربوط به زیرساخت‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و همچنین پلتفرم DApp هر یک را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

زیرساخت‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مقایسه سولانا و اتریوم مشاهده می‌کنیم زیرساخت‌های این دو بلاک‌چین است. هر یک از این دو بلاک‌چین، مکانیسم اجماع مخصوص به خود را دارند و هر یک از آن‌ها نیز از روش‌های متفاوتی برای حل مشکلات مسائل مربوط به خود استفاده می‌کنند. در این بخش، به بررسی تفاوت‌های میان این دو بلاک‌چین در این حوزه خواهیم پرداخت و اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

مقایسه سولانا و اتریوم

مکانیسم اجماع اتریوم

همان طور که می‌دانید، ما در حال حاضر از نسخه 1.0 اتریوم استفاده می‌کنیم و این نسخه روی مکانیسم اثبات کار (PoW) مبتنی است. لازم به ذکر است که بلاک‌چین بیت‌کوین نیز از همین مکانیسم استفاده می‌کند. این بدان معنی است که شبکه اتریوم توسط صدها هزار ماینر محافظت و کنترل می‌شود. این ماینرها با اشتراک‌گذاری قدرت سخت‌افزاری و محاسباتی خود در این شبکه، به فرایند اجماع آن کمک بسزایی می‌کنند.

به همین دلیل هم می‌توانند از بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال محافظت نمایند. این کار تضمین می‌کند که شبکه اتریوم همیشه به‌صورت غیرمتمرکز باقی خواهد ماند و به همین دلیل هم هرکسی توانایی ورود و مشارکت در آن را نخواهد داشت. از سوی دیگر، ممکن است شما شاهد کاهش عملکرد این شبکه باشید؛ زیرا در شبکه اتریوم، نمی‌توان پردازش‌های بسیاری از تراکنش‌ها را در یک ثانیه انجام داد.

معماری دولتی اتریوم

دومین موردی که در مقایسه سولانا و اتریوم به آن برمی‌خوریم و این دو بلاک‌چین را از یکدیگر متمایز می‌کند، معماری دولتی آن است. این بدان معنی است که تمام تراکنش‌های موجود در شبکه اتریوم در یک حالت ثبت و ضبط می‌شوند. سپس اگر تراکنش جدیدی شکل بگیرد، کل شبکه یا تمام ماینرها باید کپی خود از شبکه را آپدیت نمایند تا بتوانند تراکنش‌های جدید را مشاهده کنند. با ذکر مثالی می‌توانید این موضوع را بهتر متوجه شوید.

مقایسه سولانا و اتریوم

برای مثال، اگر آلیس از طریق شبکه اتریوم ۱۰ دلار برای باب ارسال کند، آنگاه کل شبکه ماینرها (که تقریباً ۱۰ هزار نفر در نظر گرفته می‌شوند) در سراسر جهان باید کپی خود از موارد ضبط‌ شده را به‌روز کنند. این امر موجب می‌شود که تراکنش‌های جدید در کل شبکه نمایان شود. همان طور که مشخص است، این کار چندان آسانی نبوده و هزینه زیادی با خود به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که اتریوم 1.0 کندتر و گران‌تر از سولانا در نظر گرفته می‌شود، همین موضوع مهم است؛ زیر سولانا از معماری دولتی پشتیبانی نمی‌کند.

سولانا

یکی از مهم‌ترین تفاوت های سولانا و اتریوم که اهمیت زیادی دارد، مکانیسم اجماع اساسی آن است. سولانا بر اساس فرایند اثبات تاریخ (PoH) کار می‌کند. این بلاک‌چین در واقع به‌نوعی از دنباله یک مراحل محاسباتی نیاز دارد که مدت‌زمان هر تراکنش را به‌صورت رمزنگاری مشخص می‌کند.

غالباً این کار با استفاده از مهرهای زمانی به روی تمام تراکنش‌ها انجام می‌شود که به ردیابی آن‌ها و سفارش‌ها کمک بسزایی می‌کند. در مقایسه سولانا و اتریوم این موضوع به‌راحتی به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم این نوع ترتیب‌دهی در سولانا تفاوت چشمگیری با اتریوم و حتی بیت‌کوین دارد. روش‌هایی که در اتریوم انجام می‌شود، ممکن است باعث شود که بعضی از تراکنش‌ها در زمان مخصوص به خود انجام نشوند.

مقایسه سولانا و اتریوم

تفاوت مهم دیگری که سولانا را از اتریوم جدا می‌کند، این است که سولانا نوعی معماری «بدون وضعیت» دارد که بین این دو تفاوت ایجاد می‌کند. همان طور که پیش‌ازاین هم ذکر کردیم، این موضوع باعث می‌شود که مصرف کلی حافظه در سلول آن کاهش یابد.

ازآنجاکه وضعیت کل شبکه در سولانا برای هر تراکنش به طور مجزا نیازی به به‌روزرسانی ندارد، شما می‌توانید این تراکنش‌ها را به طور متوالی و پشت‌سرهم انجام دهید. این یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سولانا را تا حد زیادی مقیاس‌پذیر و محبوب کرده و یک فرق اتریوم و سولانا در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی‌ها

حالا وقت آن می‌رسد که اطلاعاتی هم درباره ویژگی‌های این بلاک‌چین کسب کنید. همان طور که می‌دانید، هر بلاک‌چین قابلیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و این امر موجب می‌شود که آنها از یکدیگر متمایز شوند. مهم‌ترین ویژگی اتریوم را می‌توان تمرکززدایی آن دانست که همیشه روی این مبحث متمرکز بوده است.

از سوی دیگر، مهم‌ترین هدف و قابلیت سولانا، افزایش توان عملیاتی در تراکنش‌هاست. ازاین‌رو، بلاک‌چین سولانا توانسته است که با استفاده از فناوری زیربنایی به این هدف خود دست پیدا کند. این موضوع در مقایسه سولانا و اتریوم از اهمیت زیادی برخوردار است.

قابلیت‌های سولانا

یکی از موضوعات مهمی که در تفاوت های سولانا و اتریوم به چشم می‌خورد، قابلیت‌های چشمگیر بلاک‌چین سولانا است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این بلاک‌چین می‌تواند هر پردازش را در ۴۰۰ میلی‌ثانیه به انجام برساند و حتی توانسته است این میزان را به ۶۰ هزار تراکنش در ثانیه هم افزایش دهد.

مقایسه سولانا و اتریوم

این امر یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های بلاک‌چین سولانا به شمار می‌رود که جذابیت زیادی برای طرفداران آن دارد. تنها همین ویژگی کافی است که آن را به سریع‌ترین بلاک‌چین لایه اول تبدیل نماید. به جز موارد ذکرشده، این بلاک‌چین چندین ویژگی جذاب دیگر هم دارد که به افزایش محبوبیت آن کمک بسزایی کرده است.

سرعت تراکنش‌های ارتقا یافته

نکته دیگری که باید در مقایسه SOL با ETH بدانید، این است که سولانا در عملکرد خود از سامانه BFT و نسخه‌ای از pBFT استفاده می‌کند. برای استفاده از این سیستم، باید گره‌ها در زمان واقعی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این امر باعث می‌شود که نتیجه کلی ارتقا پیدا کند. به جز این مورد، بلاک‌چین سولانا از قابلیت دیگری نیز استفاده می‌کند که Galf Stream نامیده می‌شود. این ویژگی نوعی روش تراکنش بدون نیاز به ممپول است.

با استفاده از این روش، می‌توان تراکنش‌ها را به لبه شبکه انتقال داد. در مقایسه سولانا و اتریوم مشاهده می‌کنیم که کاربران به کمک این روش می‌توانند تراکنش‌های خود را در زمان بسیار سریعی انجام دهند. این موضوع تا حدی است که آن‌ها می‌توانند در هر ثانیه، بیشتر از ۵۰۰۰ تراکنش را در شبکه سولانا به پایان برسانند.

مقیاس‌پذیری پیشرفته

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت های سولانا و اتریوم که این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند، مقیاس‌پذیری پیشرفته سولانا در نظر گرفته می‌شود. این بدان معنی است که شما برای افزایش دادن مقیاس‌پذیری بلاک‌چین، نیازی به روش‌های دولایه نخواهید داشت. پروتکل انتشار بلوک توربین، یکی از مهم‌ترین اجزای بلاک‌چین است که در سولانا کاربرد زیادی دارد و در افزایش مقیاس‌پذیری آن کمک بسزایی می‌کند.

مقایسه سولانا و اتریوم

با استفاده از این روش، کاربران می‌توانند داده‌های بزرگ را به گزینه‌های کوچک‌تر تبدیل کرده و آن‌ها را در سراسر شبکه به‌راحتی انتقال دهند. علاوه بر این، با استفاده از سامانه مذکور کاربران این امکان را دارند که تراکنش‌ها و پردازنده گرافیکی خود را راحت‌تر به انجام برسانند. همه ویژگی‌های ذکر شده در کنار یکدیگر، باعث ایجاد یک بلاک‌چین مقیاس‌پذیر و کارآمد شده است. این موضوع را می‌توان مهم‌ترین فرق اتریوم و سولانا دانست.

اتریوم

اگرچه شما در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانید تراکنش‌های بسیاری در بلاک‌چین سولانا انجام دهید، این موضوع در بلاک‌چین اتریوم کمی محدود است. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید تعداد زیادی تراکنش در یک ثانیه انجام دهید و این موضوع در مقایسه سولانا و اتریوم به‌خوبی به چشم می‌خورد. از سوی دیگر، اتریوم دارای ویژگی تمرکززدایی بوده که این موضوع باعث برجسته‌شدن آن می‌شود.

همان طور که پیش‌ازاین نیز مشاهده کردیم، بلاک‌چین اتریوم از قابلیت مقیاس‌پذیری پیشرفته پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل هم برای جبران این ویژگی، از روش‌های لایه دوم استفاده کرده است. این روش می‌تواند به افزایش مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی این بلاک‌چین کمک بسزایی کند.

فناوری اتریوم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که از زمان راه‌اندازی این بلاک‌چین تاکنون به همراه آن است، می‌توان به زبان تورینگ اشاره کرد. این موضوع یکی از برجسته‌ترین تفاوت های سولانا و اتریوم در نظر گرفته می‌شود. اتریوم با استفاده از زبان تورینگ، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های خود از تنوع زیادی استفاده کند و این امر موجب شکل گرفتن قراردادهای هوشمند متنوعی می‌شود.

مقایسه سولانا و اتریوم

ازاین‌رو، زبان برنامه‌نویسی پایه در بلاک‌چین اتریوم، Solidity است که برای کدنویسی قراردادهای هوشمند در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید، اتریوم در لیست پیشگامان ایجاد قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز قرار دارد.

مقیاس‌پذیری اتریوم

با استفاده از اتریوم نسخه 1.0، شما این امکان را دارید که در هر ثانیه نزدیک به ۱۳ الی ۱۵ تراکنش انجام دهید. همان طور که مشخص است، این موضوع باعث می‌شود که بلاک‌چین اتریوم سرعت چندان زیادی نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها نداشته باشد. بااین‌حال، باز هم سرعت قابل‌توجهی دارد که نسبت به بسیاری از موارد، در ارجحیت قرار می‌گیرد. ازآنجاکه نسخه اول بلاک‌چین اتریوم با مشکلاتی روبرو است، نسخه لایه دوم آن برای رفع این مشکلات ایجاد شده است. با ادامه مقایسه سولانا و اتریوم همراه ما باشید.

علاوه بر این، از شبکه‌های چند زنجیره‌ای نیز پشتیبانی می‌کند که این موضوع باعث می‌شود که مقیاس‌پذیری آن بدون به خطر انداختن امنیت شبکه، افزایش یابد. یکی از این موارد، شبکه چند زنجیره‌ای پالیگان است که کمک زیادی به افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم می‌کند.

توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)

موضوع دیگری که در مقایسه SOL با ETH مشاهده می‌کنیم، توکن‌های غیر قابل تعویض در بلاک‌چین اتریوم هستند. قطعاً بلاک‌چین اتریوم اولین رمزارزی نیست که توکن‌های غیر قابل تعویض را در جهان عرضه می‌کند؛ بااین‌حال، می‌توان آن را یکی از اصلی‌ترین بلاک‌چین‌ها به شمار آورد که کمک زیادی در استفاده کاربران از این فناوری و ایجاد مجموعه‌های ارز دیجیتال کرده است.

مقایسه سولانا و اتریوم

این فناوری از سال ۲۰۲۱ موردتوجه سرمایه‌گذاران و کاربران ارزهای دیجیتال قرار گرفت و آن‌ها برای اهداف مختلف از NFTها استفاده می‌کردند. اولین و محبوب‌ترین برنامه که توانست در این زمینه به شهرت زیادی دست پیدا کند، بازی Cryptokitties است که در آن زمان طرفداران بسیار زیادی داشت. اگر با این برنامه آشنایی ندارید، می‌توانید نگاهی به بازی کریپتوکیتیز (Cryptokitties) بیندازید و آن را به طور کامل درک کنید.

استیبل کوین‌ها

یکی دیگر از تفاوت های سولانا و اتریوم که موردتوجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است، وجود استیبل کوین‌ها است. استیبل کوین‌ها، موتور اصلی تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان ارزهای معمولی مانند دلار نیز در نظر گرفت. تنها تفاوت استیبل کوین‌ها با دلار، این است که آن‌ها نوعی ارزهای رمزنگاری شده هستند که واحد مخصوص ارزهای فیات را به نمایش می‌گذارند.

در مقایسه سولانا و اتریوم گفته می‌شود که اتصال ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات می‌تواند تراکنش‌ها را تا حد زیادی آسان کند. به دلیل این‌که اغلب ارزهای دیجیتال دچار نوسانات زیادی می‌شوند، استفاده از ارزهای متصل به فیات مانند استیبل کوین‌ها می‌تواند روش خوبی باشد.

دیفای (DeFi)

برای اطلاع از فرق اتریوم و سولانا خوب است بدانید که برنامه دیفای در بلاک‌چین اتریوم از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم این است که بلاک‌چین اتریوم از مدت‌ها پیش از سولانا ساخته شده و قدمت بیشتری دارد. از سوی دیگر، بلاک‌چین سولانا از چندین روش‌های بازاریابی متنوع مانند برنامه‌های پاداش و هکاتون استفاده کرده است تا بتواند توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و کاربران بیشتری را به شبکه خود جذب نماید. مطمئناً این روش‌ها در افزایش شمار کاربران این شبکه کمک شایانی کرده است.

مقایسه سولانا و اتریوم

اکوسیستم دیفای در اتریوم

اولین و محبوب‌ترین DApps که درباره سیستم دیفای اتریوم به نظر هرکسی می‌آید، Sushi بوده که یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به شمار می‌رود. این صرافی به‌صورت همتا به همتا و بدون سفارش کار می‌کند که به کاربران خود امکان خریدوفروش ساده توکن‌های دلخواه خود را می‌دهد. این سیستم از سال ۲۰۲۰ آغاز به کار کرد و تاکنون توانسته عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود ارائه دهد.

علاوه بر سوشی، Compound یکی از پلتفرم‌هایی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرد و برای درک بهتر مقایسه سولانا و اتریوم برای شما مفید است. این پلتفرم، یک برنامه وام‌دهی بوده که در اتریوم مورداستفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد و آن‌ها برای گرفتن وام از آن استفاده می‌کنند. موضوعاتی که ذکر کردیم، تنها درباره DApps موجود در اکوسیستم اتریوم بودند. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۱ معاملات بسیار زیادی در پروژه‌های مختلف NFT در بلاک‌چین اتریوم انجام شد.

اکوسیستم دیفای سولانا

ازآنجاکه سولانا در مدت کوتاهی مشغول به کار شده است، هنوز به‌خوبی از اکوسیستم دیفای پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. در همین حین، DApp در حال ساخت و راه‌اندازی روی این پلتفرم هستند. ازآنجاکه این برنامه از روش‌های متنوع بازاریابی و هکاتون استفاده کرده است، قصد راه‌اندازی سیستم دیفای خود را دارد.

مقایسه سولانا و اتریوم

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سولانا، Raydium است که نوعی سفارش زنجیره‌ای بوده و به کاربران این امکان را می‌دهد که در طول تراکنش‌ها از آن استفاده کنند. این سیستم که از سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، توانسته است بیشتر از 1.8 میلیارد دلار سرمایه از آن خود کند.

کلام آخر

مقایسه سولانا و اتریوم یکی از موضوعات مهمی است که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و کاربران ارزهای دیجیتال را درگیر خود کرده است. درحالی‌که این دو بلاک‌چین شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، تفاوت‌های آن‌ها موجب وجه تمایز میان این دو بلاک‌چین شده است. ما در این نوشتار از تکراتو، دو بلاک‌چین محبوب اتریوم و سولانا را با یکدیگر بررسی و ویژگی‌های هر یک را تجزیه‌وتحلیل کردیم. برای اطلاع از این موارد، کمی وقت گذاشته و مطالب بالا را به‌دقت مطالعه فرمایید.

سؤالات متداول

تفاوت‌های اتریوم و سولانا در چیست؟

اتریوم و سولانا از نظر فناوری و مکانیسم اجماع با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. درحالی‌که اتریوم از فرایند اثبات کار پیروی می‌کند، فرایند استفاده شده در سولانا اثبات تاریخ است. شبکه اتریوم بسیار مطمئن‌تر و امن‌تر است. درحالی‌که شما می‌توانید تراکنش‌های سولانا را در کمترین زمان و هزینه انجام بدهید.

اتریوم بهتر است یا سولانا؟

اکوسیستم دیفای موجود در بلاک‌چین اتریوم، کامل‌تر و توسعه‌یافته‌تر است. علاوه بر این، ازآنجاکه شبکه اتریوم یک پروتکل قدیمی دارد، تاکنون تغییرات زیادی داشته است و درعین‌حال، همچنان غیرمتمرکز کار می‌کند. این در حالی است که سولانا به‌تازگی کار خود را آغاز کرده و تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه‌ای را به شما ارائه می‌دهد.

سولانا محبوب‌تر است یا اتریوم؟

در حال حاضر، ارزش بازار اتریوم نزدیک به ۴۹۷ میلیارد دلار است؛ درحالی‌که سولانا تنها ۵۶ میلیارد دلار ارزش دارد. این موضوع نشان می‌دهد که محبوبیت اتریوم بسیار بیشتر از سولانا است.

اتریوم سریع‌تر عمل می‌کند یا سولانا؟

در حال حاضر، شما با استفاده از بلاک‌چین سولانا می‌توانید در هر ثانیه بیشتر از ۵۰ هزار تراکنش را انجام دهید. درحالی‌که در لایه دوم اتریوم، در هر ثانیه می‌توان بیشتر از ۱۰۰ هزار تراکنش را پردازش کرد.

بیشتر بخوانید:

منبع: coinmarketcap

نظر شما درباره مقایسه سولانا و اتریوم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر