;
coinex

اتریوم چیست (Ethereum) ؛ استخراج و نحوه خرید و فروش ETH

در دنیای رمزارزها، یکی از ارزهای دیجیتالی پرطرفدار بعد از بیت کوین، اتریوم است. اما رمزارز اتریوم چیست و استخراج و نحوه خرید و فروش آن چگونه است؟

اگرچه تا چندین سال پیش، تنها ارز دیجیتالی موجود بیت کوین بود و افراد زیادی به آن اعتماد نداشتند، اما هرچه زمان می‌گذرد، این ارزها نیز بیشتر بین مردم محبوب می‌شوند و البته تعداد این ارزها نیز روز به روز در حال افزایش است.

اتریوم یکی از این رمزارزها است که ایده آن در سال 2013 مطرح شد و سپس در سال 2015 معرفی شده و به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است. این ارز بعد از بیت کوین، محبوب‌ترین ارز مجازی محسوب می‌شود. ایده‌پرداز اصلی این پروژه، یک جوان روسی – کانادایی به‌ نام ویتالیک بوترین از حامیان بیت‌کوین بود و با الهام از بیت‌کوین این ارز را راه اندازی کرد. اما اتریوم چیست و چگونه اتریوم بخریم ؟ و یا اینکه نحوه استخراج ارز اتریوم چگونه است؟

اتریوم چیست (Ethereum)

اصولا اولین پرسشی که افراد ناآشنا با ارزهای مجازی از خود می پرسند این است که اتریوم چیست ؟ در حقیقت اتریوم را می توان نسل دوم ارزهای دیجیتالی نامید چرا که بعد از ارز دیجیتالی بیت کوین عرضه شده است و با وجود برخی شباهت‌ها میان این دو، همچنان با هم تفاوت‌هایی دارند.

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. به بیانی دیگر، Ethereum با هدف هوشمندسازی فرایندها و ایجاد فضایی برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و خودکار ایجاد شده است.

وب سایت اتریوم در تعریف این پروژه گفته است:

اتریوم یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی این شبکه اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

همینطور یکی از توسعه دهندگان اصلی این پروژه که جوزف لوبین (Joseph Lubin) نام دارد، در رابطه با هدف ساخت اتریوم گفته است:

اتریوم ساخته شده تا افراد برای انجام امور زندگی‌ به هیچ بانک، شرکت و نهاد دیگری به‌جز خودشان نیاز نداشته باشند.

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

هرچند اتریوم ایده اصلی خود را از بیت کوین گرفته اما پا را یک قدم فراتر از بیت‌کوین گذاشته و امکان اجرای غیر متمرکز کدهای کامپیوتری (قرارداد هوشمند) را نیز فراهم کرده تا بتوانیم علاوه بر پول، بقیه فرایندها را هم غیر متمرکز کنیم. در واقع تا قبل از پیدایش اتریوم، توسعه‌دهندگان برای ساخت ارز دیجیتال خود از ابتدا مجبور به کدنویسی یک بلاک‌چین جداگانه بودند.

اما امروزه همه به راحتی می‌توانند بدون ساخت بلاک‌چین جدید، با استفاده از بلاک‌چین اتریوم برای پروژه‌های خود ارز دیجیتال مستقل یا همان توکن بسازند. برای درک بیشتر این موضوع، بلاک چین بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که فقط یک نرم افزار به نام بیت کوین روی آن اجرا می‌شود.

اما در طرف مقابل، بلاک چین اتریوم سیستم عاملی است که هزاران نرم افزار و سرویس مختلف می‌توانند روی آن فعالیت کنند. گذشته از این، در ادامه به بررسی شباهت‌ها تفاوت‌ های میان اتریوم و بیت کوین می پردازیم تا بهتر جواب سوال اتریوم چیست را درک کنیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021

بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021

اتریوم چیست و چه شباهت‌هایی با بیت کوین دارد؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

از آنجایی که بیت کوین مادر تمامی ارزهای دیجیتالی دیگر است، مقایسه شبکه آن با شبکه اتریوم موجب می‌شود درک اتریوم آسان‌تر شود. از این رو در ابتدا شباهت‌های میان این دو را بیان کرده و سپس به تفاوت‌های آنها اشاره می‌کنیم.

اولین شباهت میان این دو این است که هر رو دارای شبکه بلاک چین هستند. بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده هایی در آن ثبت و اصلاح می شود.

دومین شباهت میان این دو ارز این است که هردو از روش اثبات کار (Proof of Work (POW جهت استخراج استفاده می‌کنند البته اتریوم در تلاش است تا روش خود را به اثبات سهام (Proof Of Stake) تغییر دهد ولی زمان دقیق پیاده‌سازی این به‌روزرسانی مشخص نیست.

استخراج یک فرآیند از چگونگی تایید فرآیند بلاکچین است. استخراج یا ماینینگ در هر دو شبکه نیازمند قدرت پردازش سخت‌افزارهای کامپیوتری بالا است و شبکه در ازای این پردازشگر قوی، به ماینرها (استخراج‌کنندگان) پاداش می‌دهد.

همینطور هر دوی این شبکه‌ها عمومی هستند و تمام افراد اجازه دارند به منظور ایجاد تراکنش یا قراردادهای هوشمند از این دو شبکه استفاده کنند. البته افراد می‌توانند بر روی بستر اتریوم شبکه خصوصی ایجاد کنند اما خود بلاک چین اتریوم عمومی است.

هر دو این شبکه‌ها، ارز دیجیتالی یا توکن منحصر به فرد خود را دارند. ارز دیجیتالی اتریوم توکن اتر نام دارد و با نماد ETH شناخته می‌شود. بیت کوین نیز توکن منحصر به فرد خود را دارد که با نماد BTC شناخته می شود.

از دیگر شباهت‌های میان این دو این است که هر دو این ارزهای دیجیتال در صرافی های آنلاین معامله خواهند شد. همچنین برای نگهداری این ارزها باید کیف پول دیجیتالی در اختیار داشته باشید. این ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز هستند و توسط هیچ سازمان و یا دولتی پشتیبانی نمی‌شوند.

برای درک این مسئله، می‌توانید یک شبکه اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام را در نظر بگیرید. هرچند این شبکه‌ها در سراسر جهان توسط مردم استفاده می شوند، ولی هر کدام از آنها متعلق به یک شخص یا شرکت خاص هستند و به بیانی دیگر، متمرکز محسوب می‌شوند.

از این رو، شرکت‌های این شبکه ها می‌توانند با توجه به سیاست‌های خود مطلبی را حذف کنند و یا دسترسی برخی افراد را محدود کنند. اما در مورد بیت کوین و اتریوم اینگونه نیست و این دو شبکه غیر متمرکز محسوب می‌شوند. بنابراین در بستر این دو شبکه، مالک حقیقی همان کاربران هستند و هرکس می تواند داده های خود را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021

پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021

اتریوم چیست و چه تفاوت‌هایی با بیت کوین دارد؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

جدا از شباهت‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، این دو پروژه تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند و اهداف آنها با یکدیگر کاملا متفاوت است. بیت‌کوین برای اولین بار با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی همتا به همتا (p2p) و غیرمتمرکز طراحی شده، اما اتریوم به دنبال حذف تمرکز از تمام فرآیندها است و این را می توان یکی از تفاوت های اصلی این دو حساب کرد چراکه ریشه در اهداف این دو بستر دارد.

تفاوت دیگر این است که در بیت‌کوین به ‌طور میانگین بلاک‌های حاوی تراکنش هر ۱۰ دقیقه یک‌بار ایجاد می‌شوند اما در اتریوم این زمان فقط ۱۴ ثانیه است. البته در این زمینه، سایز بلاک هم اهمیت دارد که در بیت کوین محدود به ۱ مگابایت است.

بنابراین با در نظر گرفتن زمان بلاک و سایز بلاک می‌توان گفت که در حال حاضر بیت کوین حداکثر ۷ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد، اما اتریوم می‌تواند تا ۱۶ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. جدا از سریع بودن اتریوم، کارمزد معاملات اتریوم نسبت به کارمزد معاملات بیت‌کوین کمتر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو در تعداد واحدهای هر کدام است. تعداد واحدهای بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است در حالی که تعداد واحدهای اتر نامحدود خواهد بود.

آخرین تفاوتی که قرار است به آن اشاره کنیم، تفاوت اتریوم و بیت کوین در الگوریتم استخراج است. به گونه ای که الگوریتم استخراج در بیت کوین SHA-256 و در اتریوم ETHASH است.

با وجود این تفاوت‌ها مشخص است که آینده بیت کوین و اتریوم یکی نخواهد بود چرا که به طور کلی این دو شبکه باهم تفاوت دارند و همینطور به دلیل تفاوت در اهداف آنها، نمی‌توان مشخص کرد که کدام بهتر از دیگری است.

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال پیمان

پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

اتریوم چیست و چگونه اتریوم بخریم ؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

مطمئنا اگر شما پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2021 ، 2022 و سال های بعد آن را بررسی کرده باشید، به فکر خرید رمز ارز اتریوم می‌افتید. در واقع در این چند ماه گذشته، شاهد رشد قیمت این ارز بوده‌ایم و حتی حدود 7 ماه پیش شنیدیم که سود استخراج اتریوم 3 برابر بیت کوین شده است که این خبر نشان دهنده ظرفیت بالای این ارز است.

پس حال که فهمیدیم اتریوم چیست و می‌دانیم به احتمال زیاد آینده درخشانی پیش رو دارد، طبیعی است که به فکر خرید رمز ارز اتریوم باشیم. اما قبل از خرید رمز ارز اتریوم ، باید یک کیف پول برای نگهداری توکن ETH تهیه کنید.

این کیف پول ها همانند حساب بانکی شما هستند که می توانید با آن توکن ETH را دریافت و ذخیره کرده و همینطور می‌توانید با استفاده از آن توکن اتر را برای دیگران ارسال کنید.

کیف پول‌ها در 3 دسته قرار دارند:

  • کیف پول های نرم افزاری که قابلیت نصب بر روی هر سیستم عامل مانند اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و مک را دارند. مانند کیف پول تراست والت (برای اندروید و iOS) و کیف پول اتومیک و میست (برای سیستم عامل ویندوز)
  • کیف پول های تحت وب که با مرورگرهای اینترنت می‌توان به آنها وصل شد. مانند کیف پول‌ مای‌اترولت و متا ماسک
  • کیف پول های سخت افزاری که از امنیت بیشتری برخوردار هستند و متقابلا هزینه بیشتری برای تهیه آنها باید صرف کرد. نمونه این کیف پول ها کیف پول سخت‌افزاری لجر و کیف پول سخت‌افزاری ترزور است.

از آنجایی که در این کیف پول قرار است دارایی شما یا همان ارزهای اتر شما نگهداری شود، بهتر است در انتخاب آنها نهایت دقت را داشته باشید. برای خرید یک کیف پول خوب اتریوم، باید نکاتی مانند امنیت، قابلیت پشتیبانی از قرارداد هوشمند، دارا بودن کلید خصوصی، سازگاری با پلت فرم شما، و رابط کاربری آسان را در نظر داشته باشید.

از انتخاب کیف پول که بگذریم، برای خرید رمز ارز اتریوم راه‌های مختلفی وجود دارد و بهترین روش برای خرید رمز ارز اتریوم، مراجعه به صرافی های ارز دیجیتال است. شما به عنوان یک کاربر ایرانی می‌توانید به سه روش توکن اتر تهیه کنید:

  • خرید ارز دیجیتالی اتریوم از صرافی های ایرانی و با استفاده از کارت بانکی
  • تهیه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و تتر و تبدیل آنها به ارز دیجیتالی اتریوم در صرافی های خارجی
  • خرید ارز دیجیتالی اتریوم از صرافی‌های خارجی با استفاده از واحد پول دلار و غیره (ممکن است این روش نیازمند واسطه باشد؛ از این رو صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین بهتر است از دو روش بالا استفاده کنید.)

صرافی‌های آنلاین موجب می شوند که برای خرید توکن اتر نیازی به مراجعه حضوری نباشد. از این رو، شما می‌توانید به آسانی  با جستجوی کلمه «خرید اتریوم» در گوگل، سایت‌هایی را که در ازای ریال و با کارت بانکی اتریوم می‌فروشند، پیدا کنید.

البته در صرافی ها امکان این وجود دارد که از نظر قیمتی و کیفیت خدمات متفاوت باشند. گذشته از این، قبل از اینکه بخواهید در صرافی ثبت نام کنید، مطمئن شوید که معتبر است. همینطور از آنجایی که کشور ایران تحریم است، این را در نظر داشته باشید که ممکن است هر لحظه صرافی بین المللی موردنظر، اکانت شما را مسدود کند.

‌یکی از محبوب‌ترین صرافی های کاربران ساکن ایران، بایننس است که افراد برای استفاده از آن آی پی خود را تغییر داده و از آن استفاده می‌کنند. اگر شما هم تمایل دارید که از این صرافی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای ورود به آن، با آی‌پی یک کشور ثابت وارد این سایت شوید. البته به یاد داشته باشید که باز هم ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد.

به جز روش خرید ارز دیجیتالی اتریوم ، شما می‌توانید از طریق استخراج یا ماینینگ نیز اتریوم بدست بیاورید. البته این روش نیازمند تجهیزات خاص و قوی است و همینطور ممکن است هزینه‌هایی نیز برای شما به وجود بیاورد اما در نهایت در بلند مدت برای شما سود خالص دارد. از این رو در ادامه این جستار، به آموزش استخراج اتریوم می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست

پیش بینی قیمت هدرا هش گراف در سال 2021

آموزش استخراج اتریوم ؛ نحوه استخراج ارز اتریوم چگونه است؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

به طور کلی استخراج رمزارز فرایندی برای حل مسائل پیچیده است که توسط نرم افزارها انجام می شود و همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، الگوریتم استخراج اتریوم Ethash است. بنابراین اساسا برای استخراج لازم نیست شما کار پیچیده ای انجام دهید و تنها باید تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. ما در این آموزش استخراج اتریوم تجهیزات مورد نیاز شما را معرفی می کنیم.

آموزش استخراج اتریوم به کمک GPU

در روش اول آموزش استخراج اتریوم شما با استفاده از کارت های گرافیک (GPU) عملیات استخراج را انجام می‌دهید. این روش را خالقان ارز دیجیتال نیز پیشنهاد می‌کنند چرا که نسبت به روش دوم، در دسترس‌تر و هزینه‌های آن کمتر است.

در قدم اول، شما نیازمند ریگ استخراج (Mining Rig) هستید. ریگ استخراج همان تجهیزات مورد نیاز برای استخراج است که شامل چندین کارت گرافیک و چندین پردازنده  CPU است و شما با داشتن دانش قبلی و کنارهم گذاشتن این قطعات، می توانید ریگ استخراج را سرهم بندی کرده و یا اینکه به صورت اسمبل شده (سرهم بندی شده) آن را تهیه کنید.

قطعات ریگ شما می تواند شامل مادربرد B250 Asus باشد. سپس باید به فکر تهیه یک کارت گرافیک قدرتمند باشید که بهترین گزینه‌ها کارت گرافیک Rx 580 Asus و کارت گرافیک P 104 – 100 است.

توجه داشته باشید که تمامی کارت گرافیک ها مناسب برای انجام استخراج نیستند و نمی توانید از هر نوع کارت گرافیکی استفاده کنید. بنابراین به غیر از دو مدل بالا، پیشنهاد می شود که کارت گرافیک خود را از یکی از دو برند موجود یعنی AMD  و Nvidia تهیه کنید.

در ادامه، شما نیازمند یک رم هستید. البته اگر از کامپیوتر قدرتمندی استفاده می کنید، نیازی به رم قوی ندارید و رم حداقل 4 گیگابایت می تواند کار شما را راه بیاندازد. اما اگر قصد فعالیت های دیگری در کنار استخراج از سیستمتان را دارید، بهتر است از رم های بالاتر (8 الی 16 گیگابایتی) استفاده کنید.

به علاوه، برای نصب سیستم عامل خود می‌توانید از حافظه SSD استفاده کنید و همینطور توصیه می‌شود از پردازنده یا CPU Core I3 و هارد 120 Adata استفاده شود.

منبع تغذیه نیز یکی از مهم ترین قسمت ها است. انتخاب یک منبع تغذیه و یا پاور مناسب سبب می شود تا قطعات به علت نوسانات برق به صورت متعدد خراب نشود. از این رو پیشنهاد می کنیم از منبع تغذیه یا پاور با حداقل ظرفیت 1000 وات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت توکن NFT چگونه است؟

استخراج اتریوم به کمک دستگاه ماینر (ASIC)

علاوه بر روش بالا، روش آسان تری نیز برای ماینینگ رمزارز اتر وجود دارد و آن استفاده از  دستگاه ماینر  و یا همان ASIC است. البته این روش توسط تیم خلق کننده ارز دیجیتال اتریوم پیشنهاد نمی شود چرا که قیمت دستگاه های ماینر در بعضی از مدل ها به شدت بالا است و به همین علت افراد کمی توانایی تهیه آن را دارند.

به همین خاطر تیم سازنده این ارز تلاش می کنند تا الگوریتمی پیاده سازی کنند تا جلوی این کار گرفته شوند. آنها می خواهند تمامی افرادی که قصد استخراج ارز دیجیتال اتریوم را دارند بدون نیاز به دستگاه های ماینر تنها با تهیه کارت های گرافیک این کار را انجام دهند.

در حال حاضر امکان استخراج به کمک این دستگاه‌ها وجود دارد ولی زمانیکه تیم توسعه الگوریتم این شبکه را ترفیع دهند، دیگر نمی توانید از دستگاه ASIC خود بدین منظور استفاده کنید.

استخراج اتریوم به کمک گوشی همراه

ارز دیجیتال اتریوم چیست
اتریوم چیست

مطمئنا خیلی از افراد به این روش به منظور ماینینگ اتریوم فکر می کنند چرا که جلوی هزینه های اضافی برای تشکیل دستگاه ماینینگ را می گیرد. هر چند ماینینگ از طریق موبایل امکان پذیر است و روشی آسان برای استخراج محسوب می شود، ولی موجب می شود سرعت دستگاه شما کم شده، گوشی شما زود داغ کند و در نهایت تلفن شما به دیار باقی بپیوندد.

البته در حال حاضر این مورد برای افرادی که گوشی اپل دارند امکان‌پذیر نیست زیرا کمپانی اپل تمامی نرم‌افزارهای موجود مربوط به استخراج ‌مرارز را به خاطر ایجاد امنیت بیشتر برای پیشگیری از حمله‌های هکرها به گوشی‌های موبایل حذف کرده و فقط کسانی که گوشی اندروید دارند قادر به انجام این کار توسط گوشی‌های خود هستند.

ولی پیشنهاد ما این است که از گوشی خود به این منظور استفاده نکنید و همینطور استفاده از لپ تاپ نیز بدین منظور توصیه نمی‌شود چرا که معمولا کارت گرافیک لپ تاپ برای این کار مناسب نیست و انجام فرایند استخراج با لپ تاپ می‌تواند آسیب های جدی به سیستم شما وارد کند.

به علاوه، هنگامی که دستگاه شما در حال استخراج ارز اتریوم است، به مرور زمان داغ می کند و از این رو، قبل از اینکه بخواهید از هر روشی عملیات استخراج را انجام دهید، ابتدا باید به دما مکان مورد نظر که قرار است ماینر ها و یا کارت های گرافیک قرار بگیرند، دقت کنید. بنابراین در کنار تجهیزات بالا که برای استخراج تهیه می کنید، برای بالا بردن عمر کارایی وسایلتان، حتما سیستم خنک کننده و همچنین تهویه هوا آن را نیز فراهم کنید. فراتر از این، اگر شما توانایی استفاده از دو روش بالا را ندارید، پیشنهاد می کنیم به سراغ استخراج رمزارز چیا (Chia) در ویندوز بروید چرا که استخراج این ارز به تجهیزات کمتر و ارزانتری نیاز دارد.

در نهایت می‌توانید به دو صورت استخراج ارز اتریوم خود را انجام دهید؛ به صورت انفرادی که احتمال برنده شدن شما کمتر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد به طوریکه اگر  استخراج کننده قدرتمندی نداشته باشید شاید سالها طول بکشد تا بتوانید مقداری کسب درآمد کنید.

اما روش دوم استخراج به صورت استخری و یا گروهی است. از مزیت های استخر استخراج این است که افراد ماینر را در کنار یکدیگر جمع می‌کند و با تشکیل یک گروه و یکی نمودن قدرت دستگاه ها، اقدام به حال معادلات و یا ساخت بلوک ها می کند. در نهایت نیز پاداش بدست آمده بین ماینرها تقسیم می‌شود. هر چند در این روش پاداش بدست آمده کم است، ولی مدت زمان کمتری طول می کشد تا بتوانید کسب درآمد کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین توکن های NFT کدامند

سخن پایانی

ما در این مقاله به سوال اتریوم چیست پاسخ دادیم و روش های خرید این ارز را توضیح داده و به آموزش استخراج اتریوم پرداختیم. حال ممکن است برای برخی افراد سوال باشد که آیا این ارز دیجیتالی سرمایه گذاری مطمئنی است؟ در واقع می توان گفت هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک انجام نمی‌شود و حتی در بهترین سرمایه گذاری 1400 و بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021 نیز ریسک وجود دارد. بنابراین بهتر است در هر سرمایه گذاری احتیاط کرد.

جدا از این، ارزهای دیجیتالی زیادی وجود دارند که می توانید با دانستن آینده انها، به عنوان سرمایه گذاری روی آنها حساب کنید. از این رو پیشنهاد می شود مقالات پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021، پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030 و پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021  را نیز در تکراتو بررسی کنید.

همینطور تیم تکراتو به بررسی آینده و پیش بینی قیمت ترون در سال 2021، پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021 و پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021  نیز پرداخته است.

به علاوه، شما می توانید جستارهای پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021، پیش بینی قیمت تتر در سال 2021 و پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021 را نیز بدین منظور بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص اتریوم چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر