;
coinex

بیماری قارچ سیاه چیست ؟ علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید

بیماری قارچ سیاه چیست ؟ با تشدید موارد ابتلا به نوعی عفونت نادر موسوم به «قارچ سیاه» در هند نگرانیها در مورد کمبود داروی این بیماری افزایش یافته است. علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید چگونه است؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

متخصصان در بین بیماران هندی مبتلا به کووید ۱۹ که در حال بهبودی هستند، مواردی از بروز یک قارچ نادر که به مغز حمله می‌کند، گزارش کرده اند که با عنوان قارچ سیاه شناخته می‌شود. اما بیماری قارچ سیاه چیست ؟

تصور می شود که استفاده از داروهای استروئید برای درمان موارد شدید کووید به این بیماری دامن می زند. قارچ سیاه (موکورمایکوزیس) یک عفونت کمیاب است که جان نیمی از مبتلایان را می‌ گیرد و برخی از بیماران نیز با خطر نقص عضو روبه‌رو می‌شوند زیرا چشم یا استخوان آرواره آنها باید خارج شود.

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، این عفونت قارچی که موکورمیکوز نام دارد و به «قارچ سیاه» نیز معروف است به دلیل وجود از نوعی کپک در خاک و در نتیجه پوسیدگی مواد آلی مانند برگ‌ها پدیدار می‌شود.

افراد با تنفس هاگ این قارچ‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند. این قارچ‌ها ممکن است از مسیر دستگاههای رطوبت‌ساز یا مخازن اکسیژنی که حاوی آب کثیف هستند نیز در بیمارستان‌ها یا خانه‌ها پخش شوند. این عفونت مرگبار است و میزان مرگ و میر ناشی از آن بسته به شدت عفونت بین ۴۶ تا ۹۶ درصد است. آمفوتریسین بی، داروی ضد قارچ که در درمان این عفونت نادر استفاده می شود، در بیشتر ایالات هند با کمبود مواجه است. اما بیماری قارچ سیاه چیست ؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید تا ضمن بررسی علائم قارچ سیاه و نحوه انتقال قارچ سیاه به جلوگیری از قارچ سیاه بپردازیم. با ما باشید.

بیماری قارچ سیاه چیست ؟

علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید

مقام های بهداشتی در هند می گویند که این کشور در پی جهش موارد مرگبار «قارچ سیاه» باید آن را یک همه گیری اعلام کند. تشخیص اولیه متخصصان هندی این است که استفاده از داروهای استرویید برای افرادی که به کرونای حاد مبتلا شده بودند باعث شیوع این بیماری شده است. بر اساس اطلاعات بیمارستان‌های دولتی هند، در ایالت گجرات حدود ۳۰۰ مورد عفونت در چهار شهر از جمله احمدآباد گزارش شده است. از آنجا این عفونت تهاجمی است، باید هرچه سریع‌تر از بین برود و بافت‌های مرده نیز برداشته شود. به همین دلیل گاه جراحان مجبور می‌شوند بینی، چشم یا حتی فک بیماران را بردارند تا جلوی رسیدن عفونت به مغز را بگیرند. اما بیماری قارچ سیاه چیست ؟ علائم قارچ سیاه چگونه است؟

بیماری قارچ سیاه چیست ؟ علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید
بیماری قارچ سیاه چیست ؟

این نوع عفونت قارچی بسیار نادر است و افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی آن‌ها در اثر ابتلا به کووید ۱۹ دچار ضعف شده است. موکورمایکوزیس یک عفونت بسیار نادر است که از قرار گرفتن در معرض کپک موکور ایجاد می شود و معمولا در خاک، گیاهان، کود دامی و میوه ها و سبزیجات خراب وجود دارد. در ماه های اخیر هند شاهد هزاران مورد از این بیماری که ظاهرا افراد را در دوران نقاهت بعد از کووید-۱۹ یا افراد بهبود یافته از این بیماری را مبتلا می کند بوده است. اما نحوه انتقال قارچ سیاه چگونه است؟

از آنجا که اغلب مبتلایان به قارچ سیاه بهبودیافتگان کرونا بوده‌اند، متخصصان احتمال می‌دهند ارتباطی میان این بیماری با کرونا و داروهای استرویید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود، وجود داشته باشد. به‌ویژه آنکه این بیماری اغلب بین ۱۰ تا ۱۲ روز پس از بهبودی از کرونا بروز پیدا می‌کند. «پیتر کولیگنون»، که در کمیته تخصصی سازمان بهداشت جهانی در بخش مقاومت آنتی بیوتیکی و بیماری‌های عفونی عضو است، در خصوص علائم قارچ سیاه می‎گوید:‌

این قارچ موکورمیکوزیس نامیده می‌شود؛ بسیار جدی است، مرگ و میر بالایی دارد و برای جبران آن باید جراحی و دارو‌های زیادی صرف شود.

بیشتر بخوانید: کشنده ترین و مرگبارترین ویروس های تاریخ

علت و علائم قارچ سیاه چیست؟

بیماری قارچ سیاه چیست ؟ علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید
بیماری قارچ سیاه چیست ؟

 این بیماری توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیکوزیس» در سراسر جهان، از جمله در آمریکا و استرالیا دیده می‌شود. در مورد نحوه انتقال قارچ سیاه باید گفت افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند. با این وجود این بیماری مسری نیست و هند نیز بطور معمول سالانه با دهها مورد از این بیماری روبروست.

در مورد علائم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوسها، مغز و ریه ها تاثیر می گذارد و می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی یا مبتلایان به HIV/ AIDS خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می رود وجود داشته باشد.

راجش تُپ، وزیر بهداشت ایالت ماهاراشترا، درباره نحوه انتقال قارچ سیاه که در یک هفته، ۱۵۰۰ مورد عفونت به قارچ سیاه در این ایالت ثبت شده است؛ درحالی‌که کل موارد ثبت‌شده در سال گذشته شش مورد بوده است. در این میان به ویژه مبتلایان به دیابت در معرض خطر هستند و پزشکان به بی بی سی گفته اند که به نظر می رسد ۱۲ تا ۱۵ روز بعد از بهبود یافتن از کووید ظاهر می شود.

نحوه انتقال قارچ سیاه می‌تواند در بیمارستان‎ها، معمولا توسط بیماران آسیب پذیر پیوندی، هنگامی که کپک‌ها روی ملحفه‌های بیمارستان قرار می‌گیرند، از طریق سیستم‌های تهویه یا از طریق چسب منتقل شوند. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و تنها کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

بیشتر بخوانید: ایمنی گله ای یا ایمنی جمعی چیست؟

بدن مبتلایان به کرونا چگونه در برابر این بیماری آسیب‌پذیر می‌شود؟

ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است. در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند. پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند که به ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش قند خون و مهیا شدن شراط برای رشد قارچ منجر می‌‌شود. افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت یا سرطان خون هستند یا افرادی که از دارو‌هایی مانند استروئید‌ها استفاده می‌کنند که توانایی بدن در مبارزه با میکروب‌ها را کاهش می‌دهد، مستعد ابتلا به آن هستند.

با اعلام همه گیری وزارت بهداشت می تواند نظارت بهتری بر آنچه در هر ایالت می گذرد داشته باشد و شیوه های معالجه را یکپارچه کند. روشن نیست که دقیقا چند مورد ابتلا به این بیماری در هند وجود دارد. افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در هند باعث کمبود داروی آمفوتریسین بی شده است که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. «کولیگنون» در این خصوص می‌گوید:

آن‌ها یک خانواده از قارچ‌ها هستند که وارد سینوس شما می‌شوند و در آنجا رسوب می‌کنند و می‌توانند به فضای سر شما راه پیدا کنند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نمی‌تواند آن‌ها را تحت کنترل درآورد، آن‌ها به پایه مغز شما حمله می‌کنند و در آنجا یک مشکل واقعی به وجود می‌آورند که بسیار جدی است.» به گفته وی، «شما همچنین می‌توانید به عفونت‌های قارچی در مکان‌هایی که کار ساخت و ساز‌های زیادی در زمین انجام می‌شود، مبتلا شوید، زیرا این ساخت و ساز‌ها باعث گرد و غبار زیادی در منطقه می‌شود.

بیماری قارچ سیاه چیست ؟ علائم، نحوه انتقال، پیشگیری و درمان همه گیری جدید
بیماری قارچ سیاه چیست ؟

این نوع قارچ‌ها معمولا استنشاق می‌شوند و در حالی که سیستم ایمنی بدن اکثر افراد می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. این عفونت معمولا بسیار نادر است؛ سالانه حدود ۵۰۰ مورد در آمریکا قبل از همه گیری رخ می‌داده است. در حال حاضر دست‌کم ۷۲۵۰ بیمار مبتلا به این عفونت در هند وجود دارد. هم اکنون حداقل ۹ ایالت هند، این عفونت را یک «اپیدمی» اعلام کرده‌اند و چند شهر نیز بخش‌های ویژه‌ای را در بیمارستان‌ها به این بیماری اختصاص داده‌اند. آمار رسمی مرگ و میر اعلام نشده اما احتمال داده می‌شود که تاکنون دست‌کم ۲۱۹ نفر جان خود را از دست داده باشند.

بیشتر بخوانید: واکسن کرونا فایزر (Pfizer) ؛ جدیدترین اخبار و هر آنچه لازم است بدانیم!

درمان و جلوگیری از قارچ سیاه چگونه است؟

در حال حاضر هند با کمبود شدید «آمفوتریسین بی» نیز روبروست که اصلی‌ترین داروی ضد قارچ برای جلوگیری از قارچ سیاه محسوب می‌شود. «کولیگنون» در این زمینه می‌گوید:

«درمان و جلوگیری از قارچ سیاه گران و دشوار و میزان مرگ و میر آن تا ۵۰ درصد است.» وی افزود:

«ما معمولا افراد مبتلا به سیستم ایمنی سرکوب شده را هنگام بستری شدن در بیمارستان در اتاق‌هایی با فشار مثبت قرار می‌دهیم تا خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند موکورمیکوزیس را کاهش دهیم، زیرا با افزایش فشار در اتاق، هوا از داخل اتاق به راهرو خارج می‌شود و کمتر احتمال دارد که قارچ یا چیز‌های دیگری در هوا گردش کند که بیمار بتواند آن را تنفس کند.»

مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور افزون بر ۲۵ میلیون نفر اعلام شد. هند در هفته‌های گذشته با سونامی ویروس کرونا مواجه بود به‌ طوری‌که روزانه ۳۰۰ هزار نفر مبتلا شدند. با این اوصاف جلوگیری از قارچ سیاه برای دولت هند کار دشواری خواهد بود. کولینگون درباره ظهور این بیماری در هند می گوید:

«کووید-۱۹ در حال ایجاد شرایطی برای ادامه این عفونت است؛ سیستم ایمنی بدن توسط ویروس به خطر می‌افتد و به خصوص در بیمارانی که دیابت نیز دارند، موکورمیستس دیده می‌شود.» وی اظهار داشت: «ما در حال حاضر اگر بیماری در نهایت تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد، استروئید‌های زیادی با دوز بالا به افراد مبتلا به کووید-۱۹ می‌دهیم، زیرا استروئید‌ها به درمان التهاب کمک می‌کنند؛ اما متاسفانه استروئید‌ها سیستم ایمنی بدن شما را نیز سرکوب می‌کنند.»

این مقام بهداشت جهانی افزود «بنابراین به همین دلیل است که ما دوست نداریم بیش از حد لازم استروئید به بیماران بدهیم.» سیستم های بهداشتی هند تحت فشار شدیدی هستند و محیط های شلوغ و جمعیت بالا عاملی در گسترش بیشتر پاندمی شده است.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا فرانسوی چیست؟

علائم و درمان بیماری قارچ سیاه چیست ؟

آنچه از علائم بیماری قارچ سیاه می دانیم شامل درد و قرمزی در اطراف چشم و بینی، تب، سردرد، سرفه، استفراغ خونی، ترشحات سیاه و خونی بینی، درد در یک طرف صورت و در سینوس ها، تغییر رنگ روی بینی به سیاه، دندان درد و البته تاری دید است.

شورای تحقیقات پزشکی و وزارت بهداشت هند با صدور ابلاغیه ای از مردم هند خواسته اند هنگام دست زدن به خاک، خزه یا کود از کفش، شلوار بلند، پیراهن آستین بلند و دستکش استفاده کنند.

دولت و شرکت های دارویی این کشور که زمانی داروخانه دنیا توصیف می شد، در تلاش هستند که تولید این دارو را افزایش دهند. این در حالی است که آمولیا نیدهی یک فعال بخش بهداشت در انتقاد از عملکرد دولت و مقامات می گوید: «دولت باید همان زمانی که اولین مورد ابتلا به این بیماری قارچی شناسایی شد برای تامین دارو اقدام می‌کرد؛ قرار نیست مردم برای داروهای نجات دهنده زندگی التماس کنند.»

بیشتر بخوانید:

منبع:

نظر شما در خصوص بیماری قارچ سیاه چیست ؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر