;
coinex

واردات خودرو انحصاری نمی‌شود [گفت و گوی تکراتو با دبیر انجمن خودرو سازان ایران]

با آزاد‌سازی واردات خودرو، یکی از سوالات مهم این است که آیا واردات خودرو انحصاری می‌شود؟ تکراتو در یافتن پاسخ این سوال با دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت‌وگو کرد.

بعد از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو اکنون آزادسازی واردات این کالا، کاری سهل و آسان به نظر نمی‌رسد. سوالاتی در این میان به وجود آمده که هنوز به صورت رسمی پاسخی برای آنها وجود ندارد؛ از جمله اینکه چه اشخاص یا شرکت‌هایی می‌توانند به واردات خودرو بپردازند؟ و اینکه آیا در واردات خودرو قرار است شاهد انحصار طلبی برخی باشیم یا نه؟ تکراتو در این خصوص با دبیر انجمن خودرو سازان ایران، گفت و گویی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران: واردات رقابت مثبت ایجاد می‌کند

مدتی می‌شود که واردات خودرو آزاد شده است اما هنوز در چگونگی واردات ابهاماتی وجود دارد. آنچه اکنون جالب توجه به نظر می‌رسد، افکار تولیدکنندگان داخلی است. تولیدکنندگانی که تاکنون انحصار فروش خودرو را در ایران به دست داشتند، اما اکنون با واردات خودروی خارجی جایگاهشان کمی متزلزل خواهد شد. کما اینکه هم اکنون نیز با وجود اینکه واردات هنوز به صورت رسمی انجام نشده، شاهد کاهش خرید خودروی ایرانی هستیم.

دبیر انجمن خودرو سازان: واردات رقابت مثبت ایجاد می‌کند

نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودرو سازان ایران، در پاسخ به این سوال که واکنش شرکت‌های داخلی به واردات خودرو چیست پاسخ داد: «خودرو سازان داخلی هیچ وقت مخالف واردات خودرو نبوده‌اند. ما همواره گفته‌ایم که واردات خودرو آزاد باشد. ما خودروسازان نیز می‌توانیم در بازاری که خودروهایی با استاندارد‌های شورای عالی استاندارد وارد می‌شوند رقابت کنیم.»

در ادامه وی با تاکید بر نامشخص بودن واردکنندگان آینده خودرو گفت:

هنوز آیین نامه مشخصی برای اینکه چه کسانی وارد کننده خودرو باشند وجود ندارد و ما هم منتظر هستیم تا آیین نامه واردات خودرو منتشر شود و آن زمان می‌توانیم نظر دهیم.

این پاسخ دبیر انجمن خودرو سازان ایران در حالی است که با توجه به گفته کوچی، عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس، اختصاص واردات خودرو به خودرو سازان سبب ایجاد انحصارطلبی خطرناکی در بازار خواهد که به شدت باید جلوی آن را گرفت.

بعید است که واردات خودرو انحصاری شود

با توجه به نگرانی‌ها درباره انحصار در واردات خودرو و صحبت‌های نمایندگان مجلس در خصوص جلوگیری از انحصار طلبی واردات خودرو، دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت:

بعید است که واردات خودرو انحصاری شود. زیرا خودرو سازان اکنون هم مورد اتهام هستند و بعید است که وزارت صمت بخواهد واردات را انحصاری کند. قطعا ضوابط به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که واردکنندگان بتوانند به واردات بپردازند و ما هیچ مخالفتی در این خصوص نداریم.

بعید است که واردات خودرو انحصاری شود

وی در ادامه باری دیگر دلیل عدم واردات خودرو را توضیح داد و گفت: «ایران خودرو و سایپا به تولیدات خود ادامه خواهند داد و برنامه بهبود کیفیت هم دارند؛ در واقع ما به راحتی می‌توانیم با خودرو‌های وارداتی آینده رقابت کنیم.

اگر هم تا به امروز واردات انجام نشده به این خاطر نیست که دولت خواسته باشد برای دفاع و یا حمایت از صنعت خودرو واردات را ممنوع کرده باشد؛ بلکه ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حفظ منابع ارزی کشور بود. من قبلا هم گفتم هیچ وقت مخالف واردات خودرو نبوده‌ایم.»

کلام آخر

آن طور که در شرایط موجود می‌نگریم، به نظر نمی‌رسد که هنوز در بین اصحاب دولت و واردکنندگان و خودروسازان ایرانی توافقی در خصوص اینکه چه کس واردکننده خودرو باشد صورت گرفته باشد. اظهار نظرات پراکنده مسئولان نیز تا به امروز تماما اظهار نظراتی شخصی هستند و هنوز به صورت متفق القول شاهد یک بیانیه رسمی نیستیم.

آنچه که مسلم می‌نماید اما این است که اگر در حوزه واردات انحصار طلبی صورت بگیرد، مشکلات صنعت خودرو که قرار بود با واردات حل شود، تنها شکل و صورت دیگری به خود می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دیدگاه دبیر انجمن خودرو سازان ایران درباره واردات خودرو انحصاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    فزند سومم بنام همسرم هربار ثبط نام کردم
    ولی برنده نشدم
    برا وام فرزند نوبت دوماهه دادن
    زمینم که ندادن بعد مرگ سهراب سرکاریم به ما راستشو بگین

    پاسخ