;
coinex

مهم ترین تجهیزات شبکه کدام اند و چه کاربردی دارند؟

مهم ترین تجهیزات شبکه کدام اند و چه کاربردی دارند؟ همان‌ طور که می‌دانید در شبکه‌های کامپیوتری برای راه‌اندازی، به یک‌سری ابزارها و وسایل مختلف نیاز است.

تجهیزات شبکه در واقع یک دامنه گسترده از این ابزارها هستند که همه افراد برای داشتن شبکه‌ای فعال و مؤثر به آن‌ها احتیاج خواهند داشت. این تجهیزات معمولاً به 2 بخش اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌‌های خاص خود را دارند.

تجهیزات اکتیو یا فعال شبکه، نوعی از تجهیزات هستند که برای کار کردن به جریان الکتریکی برق احتیاج دارند اما تجهیزات پسیو یا غیرفعال شبکه بدون نیاز به توان الکتریکی برق شروع به کار می‌کنند.

این تجهیزات به طور معمول دارای انواع مختلفی هستند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید تجهیزات شبکه اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشیم. باز این رو، اگر می‌خواهید با تجهیزات شبکه‌ بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

انواع تجهیزات اکتیو شبکه (فعال)

مودم فیبر نوری

از جمله شناخته‌ شده ترین تجهیزاتی که از آن در شبکه‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان مودم فیبر نوری را نام برد. مودم‌ها به‌ طور کلی برای برقراری ارتباط با اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مودم اینترنت پر سرعتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و چندین نفر به‌ صورت هم‌زمان می‌توانند به آن متصل شوند.

مودم‌های فیبر نوری به 2 صورت ONU و ONT ساخته می‌شوند. به طور معمول از ONT در شرکت‌های کوچک و منازل استفاده می‌کنند و ONU نیز در شرکت‌های بزرگ به کار می‌رود. این مودم‌ها با هم تفاوت خیلی زیادی ندارند و کارکردشان تقریبا به یک صورت است.

دستگاه مودم فیبر نوری باید در طرف مشترک وجود داشته باشد تا از طریق کابل‌های آن، اینترنت به داخل مجموعه مورد نظر راه پیدا کند. این مودم‌ها سیگنال های نوری ورودی را به راحتی دریافت می کنند و سپس آن‌ها را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌نمایند. از آن جایی که مودم فیبر نوری اهمیت زیادی در کارکرد شبکه دارد، سعی کنید هنگام خرید دقت خود را بسیار بالا ببرید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

روتر

یکی دیگر از تجهیزات مهم شبکه که وظیفه آن شناسایی آی‌پی‌ها و برقراری ارتباط میان شبکه‌های متفاوت است، روتر نام دارد. در واقع روتر به دستگاه‌ها و مودم‌های شما اجازه می‌دهد داده‌ها را به جاهای مختلف انتقال دهند. از روترها برای اتصال چند دستگاه به اینترنت و یکدیگر نیز استفاده می‌کنند.

سرورها

سرورها نیز جزو مهم‌ ترین بخش‌های تجهیزات شبکه به حساب می‌آیند. این سرورها وظیفه سرویس رسانی را برعهده دارند و از قطعات سخت‌ افزاری خاصی تشکیل می‌شوند. سرورها دارای پردازنده‌ای قدرتمند هستند و هر کدام از آن‌ها نیز نرم افزارهای خاص خود را دارند‌. از جمله مهم ترین سرورهای شبکه می‌توان سرورهای اختصاصی، سرورهای مجازی، سرورهای لینوکسی، سرورهای ابری و سرورهای ویندوزی را نام برد.

دقت داشته باشید انتخاب یک سرور مناسب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا یک سرور نامناسب می‌تواند موجب افت شدید سرعت یا  قطعی سایت به شکل موقت و دائم شود.

هاب

هاب وسیله‌ای کاربردی جهت ایجاد شبکه است که گره‌های شبکه محلی را در یک نقطه مشترک به هم وصل می‌کند. هنگام خرید تجهیزات شبکه بهتر است این وسیله را نیز تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. هاب‌ها معمولا قیمت مناسبی دارند، کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است و همچنین به پیکربندی خاصی نیاز ندارند.

سوئیچ شبکه

یکی دیگر از عناصر اصلی و مهم در شبکه‌ها، سویچ است. با استفاده از سوئیچ، چندین نفر هم‌ زمان می‌توانند اطلاعات را از طریق شبکه در یک لحظه ارسال کنند. سرعت ارسال این اطلاعات بسیار بالا است و استفاده کاربران با هم نیز بر روی سرعت آن، هیچ تأثیری نمی‌گذارد. سوئیچ شبکه دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها به گونه‌ای اشتراک گذاری منابع را راحت‌تر می‌کنند.

اکسس پوینت

اکسس پوینت نیز تقریباً شبیه به سوئیچ شبکه است و وظیفه آن‌ برقراری ارتباط بین کامپیوترها از طریق شبکه بی‌سیم است. این نوع تجهیزات شبکه دستگاه‌ها را به LAN متصل می‌کند و وایرلس را در بخش‌های وسیع‌تری گسترش می‌دهد تا تعداد کاربران وصل شده به شبکه بیشتر شود. اکسس پوینت اغلب در شرکت‌‌ها و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریپیتر

ریپیتر یا تکرارگر، یک دستگاه پیشرفته است که سیگنال‌های دریافتی از دیگر تجهیزات متصل شده به شبکه را تقویت و باز تولید می‌کند تا آن‌ها مسافت بیشتری را طی کنند و هنگام رسیدن به مقصد، ضعیف نشوند. سیگنال‌های الکتریکی با توجه به ویژگی‌های خاص هر شبکه، برد و قدرت محدودی دارند. در اکثر مواقع برای افزایش برد شبکه، از این دستگاه استفاده می‌کنند.

دستگاه تکرارگر یا ریپیتر، ابتدا در شبکه‌های ارتباطی سیمی استفاده می‌شدند اما امروزه از آن‌ها در شبکه‌های بی‌سیم نیز بهره می‌گیرند. ریپیترها از سیگنال‌های دیجیتال پشتیبانی، سیگنال‌های آنالوگ و سیگنال‌های الکتریکی بهره می‌گیرند و در اکثر مواقع قابل بازیابی هستند.

انواع تجهیزات پسیو شبکه (غیرفعال)

پچ پنل

یکی از تجهیزات پسیو شبکه، پچ پنل است. از پچ پنل معمولاً در رگ‌ها استفاده می‌شود و. پچ پنل ها وظیفه دارند کابل‌هایی که در محفظه جای گرفته‌اند را جمع‌آوری نمایند. بر روی پچ پنل تعدادی پورت نیز برای اتصال فیبر نوری یا کابل‌های LAN قرار گرفته است.

کابل شبکه

کابل شبکه نیز در خطوط تلفن و نتورک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کابل‌ها درواقع یک بستر ارتباطی برای تبادل داده‌ها، متصل کردن دستگاه‌ها به یکدیگر و اشتراک گذاری  هستند. کابل‌های شبکه با توجه به‌ اندازه، نوع هم‌بندی و پادمان دارای انواع مختلفی هستند و برای هر دستگاهی باید یک کابل شبکه متناسب را تهیه کرد.

رک شبکه

رک یک محفظه فلزی است که تجهیزات را درون آن نگهداری می‌کنند. این فضا دارای هواکش، قفل و چرخ است و می‌توانید روترها و سوئیچ‌های اضافه را در آن قرار دهید. رک‌ها معمولاً به 2 صورت ایستاده و دیواری وجود دارند و دارای درب شیشه‌ای هستند. این نوع تجهیزات را با توجه به نیاز شبکه می‌توانید در ابعاد مختلفی به راحتی تهیه کنید.

فیبر نوری

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات شبکه که از آن برای انتقال دیتاها و سیگنال‌ها استفاده می‌شود، فیبرهای نوری هستند. فیبرهای نوری در مسافت‌های طولانی با سرعت بسیار بالا جهت انتقال اطلاعات و سیگنال‌ها بدون افت مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیبر نوری از پهنای باند بسیار بالایی برخوردار است و با کمک آن می‌توان انواع داده‌ها را با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر، به سادگی انتقال داد.

کانکتور

کانکتور شبکه نوعی رابط فیزیکی است که داخل شبکه از آن استفاده می‌کنند. کانکتور شبکه انواع مختلفی نظیر کانکتور سوکت، کانکتور BNC، کانکتور لحیمی، کانکتور پرسی، کانکتور پیچی و کانکتور Rj-45 دارد. هنگام انتخاب کانکتور شبکه، احتیاط خود را بالا ببرید و سراغ گزینه‌هایی بروید که از کیفیت لازم برخوردار باشند.

خرید تجهیزات شبکه

باتوجه به توسعه تکنولوژی، روز به روز استفاده از تجهیزات شبکه بیشتر می‌شود و سازمان‌ها، منازل شخصی، شرکت‌ها و مراکز آموزشی زیادتری از آن‌ها بهره می‌گیرند. از این رو اگر شما هم به فکر خرید تجهیزات شبکه هستید، بهتر است از جای مطمئن و مورد اعتماد خرید کنید. دقت داشته باشید تجهیزات شبکه‌ای که می‌خرید، باید از لحاظ فیزیکی سالم باشند تا عملکرد مناسبی داشته باشند.

یکی از فروشگاه‌های معتبر برای خرید تجهیزات شبکه و فیبر نوری، مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه است. این مرجع خدمات مختلفی را در مراحل مختلف پروژه ارائه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به مشاوره در طراحی، تامین تجهیزات فیبر نوری و اجرای پروژه‌ها اشاره کرد. بانک فیبر نوری همچنین کلاس‌های آموزشی مختلفی را به‌منظور افزایش سطح دانش جامعه مهندسی برگزار می‌کند.

تیم کارشناسان و متخصصان این مجموعه،‌ برای ارائه انواع مشاوره،‌ از جمله طراحی، اجرای پروژه و خرید تجهیزات شبکه و فیبر نوری در دسترس هستند. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های زیر با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید:

22894865 021 – 74035000 (30 خط)

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر