;
coinex

علت سانحه پرواز مشهد اصفهان چه بود؟

علت سانحه پرواز مشهد اصفهان چه بود؟ سانحه ایرباس A300 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پنجشنبه 12 خرداد امسال در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پرواز 391 مشهد-اصفهان اتفاق افتاد.

هواپیمای A300 به علامت ثبتی EP-IBG متعلق به شرکت هما برای پرواز در مسیر مشهد – کویت – مشهد برنامه شده و هواپیما در ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی (UTC 08:30) با شماره پرواز ۶۶۹ از فرودگاه مشهد به پرواز درآمده و در ساعت UTC 10:35 در فرودگاه کویت فرود آمده است. گفته شده خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانه‌های هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام گردیده است.

علت سانحه پرواز مشهد اصفهان چه بود؟

پس از آنکه مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام می‌شود، او تلاش می‌کند با دریافت قطعه‌های یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام کند که در نهایت عیب مرتفع نمی‌شود؛ لذا هواپیما در شهر کویت زمین گیر می‌شود.

نهایتاً روز بعد، قطعه‌های مورد نیاز توسط یک هواپیمای مسافربری A330 متعلق به ایران ایر که در مسیر اصفهان-کویت حرکت کرده بود، به دست مکانیک مجاز این هواپیما می‌رسد؛ هواپیمای A300 ایران ایر پس از تعمیر به سمت فرودگاه مشهد پرواز کرده و در ساعت 19:50 دقیقه 12 خرداد در فرودگاه مشهد فرود می‌آید.

در نهایت هواپیما در پارکینگ فرودگاه مشهد با ۱۴ خدمه پروازی و ۲۵۱ مسافر برای پرواز اصفهان آماده شده و در ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه به وقت محلی با حدود ۱۴ ساعت تأخیر شروع به حرکت کرده است. گزارش شواهد عینی نشان می‌دهد که هواپیما پس از حرکت متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره حرکت کرده و در ورودی “TWY “Q قبل از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال گردیده و هواپیما متوقف می‌گردد و خلبان درخواست پیاده کردن مسافران را در TWY نموده است.

گزارش اولیه سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان منتشر شد که براساس آن نقص فنی در سیستم ترمز این هواپیما باعث بروز این مشکل و مصدوم شدن برخی از مسافران و خدمه پروازی شد.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی کرده است: این سانحه در حین خزش هواپیما قبل از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد به وقوع پیوست. هواپیمای A300 ایران ایر در فرودگاه مشهد مستقر بوده و فعالیت دارد که یک روز قبل از سانحه (چهارشنبه 11 خرداد امسال) برای پرواز مشهد-کویت-مشهد آماده سازی شده بود.

چه کسانی آسیب دیدند؟

با مراجعه عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص می‌شود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خود را نبسته بودند، بر اثر برخورد به وسایل داخل کابین مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سراپایی معاینه شده و ترخیص می‌شوند ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان شهر اعزام می‌گردند. ب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که 3 نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا دچار ترک خوردگی ساده استخوان شده اند که ضرورت دارد معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان مشخص شود.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر