;
coinex

دهک‌بندی خانوارها برای یارانه چگونه انجام شده است؟

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد معیار دهک‌بندی خانوار بر اساس مواردی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی صورت می‌گیرد. خانه افراد، جزو این ملاک‌ها نخواهد بود. در ادامه قصد داریم به جزئیات بیش‌تری از این خبر بپردازیم؛ پس با تکراتو همراه باشید.

عبدالملکی با اشاره بر موضوع حذف ارز ترجیحی که اخیرا توسط دولت مطرح شده است گفت تا قبل از این اقدام، ارز 4200 تومانی، سالانه 400 هزار میلیارد تومان سرمایه کشور را مصرف می‌کرد که این مقدار به پنج دسته اصلی، اعم از جیب دلالان، جیب قاچاقچیان، سفره خارجیان، جیب تولیدکنندگان و در نهایت بخش کوچکی از آن صرف مصرف‌کنندگان که همان مردم هستند، می‌شد. گفتنیست که همین مقدار کم هم باز به صورت نا برابر به جیب مردم می‌رفت و هر کس مصرف بیش‌تری داشت، می‌توانست بیش‌تر از این سود بهره ببرد.

معیار دهک‌بندی خانوارها چیست؟

بر اساس طرح حذف ارز ترجیحی، ارز مورد نیاز برای کشور به صورت آزاد حساب می‌شود و مبلغ 400 هزار میلیارد تومان مذکور، مستقیما به مردم می‌رسد. وزیر رفاه اعلام کرد که این طرح موجب کاهش ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی در جامعه می‌شود. همچنین انگیزه تولیدکنندگان برای تولید یک کالا بالا می‌رود و دست قاچاقچیان و دلالان به طرز چشمگیری از سرمایه ملت کوتاه می‌شود. او در ادامه خاطر نشان کرد که طبق این طرح، تمام ارز ترخیصی به ملت می‌رسد و دولت سهمی از آن نخواهد داشت.

عبدالملکی همچنین اعلام کرد با آنکه دولت قبل، از این اوضاع و نابرابری مطلع بود ولی به دلیل اعتراضات احتمالی، خواستار وارد شدن به چالش جدید و سر و سامان دادن به اوضاع نبود؛ اما دولت جدید با وجود اعتراضات گسترده، از همان نخست پیگیر طرح حذف ارز ترجیحی شد. او همچنین اشاره کرد با هر ماه به تعویق انداختن این طرح، نزدیک به 38 هزار میلیارد از سرمایه کشور که سهم مردم است، به جیب قاچاقچیان و دلالان می‌رسد.

وزیر کار در مور معیار دهک بندی خانوار، گفت: این معیار برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست. در ادامه افزود: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است. او همچنین تاکید کرد که ارزش ملک به هیچ‌وجه ملاک نیست و گردش مالی حساب خانوار، برای چند سال در نظر گرفته می‌شود.

معیار دهک‌بندی خانوار

حال با توجه به اینکه این اطلاعات از سال 93 ثبت شده است، ممکن است تا به الان برای برخی از خانوار، این یارانه واریز نشده باشد که این افراد می‌توانند از طریق شماره تماس گویای 09200006369 اعتراض خود را ثبت نمایند. سپس پس از بررسی‌های لازم، اگر حتی پس از چند ماه، جزو 9 دهک شناسایی شوند، یارانه ماه‌های قبل نیز به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

همچنین تا زمانیکه زیرساخت‌های طرح کالابرگ فراهم نشود، این واریزی به حساب سرپرست خانوار صورت می‌گیرد. پس از اجرای طرح کالابرگ نیز، معادل این مبلغ به حساب سرپرست خانوار به صورت اعتباری واریز شده و با استفاده از کارت بانکی خود، می‌توانند از فروشگاه‌ها با قیمت قبل، خرید کنند و مابقی آن از حساب آن‌ها کسر می‌شود. این طرح می‌تواند برای اقتصاد کشور نیز بهتر باشد و قیمت‌ها به مقدار اولیه بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درمورد معیار دهک‌بندی خانوار و همچنین اجرا طرح کالابرگ چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر