;
coinex

آیا تراشه M2 اپل آینده کامپیوترهای ویندوزی را تهدید می‌کند؟

کنفرانس WWDC 2022 هفته گذشته برگزار شد که طی آن کمپانی اپل تراشه‌ای جدید از سری چیپ‌های ‌M، با نام ‌M2 را معرفی کرد. تراشه M2 اپل تهدیدی برای کامپیوترهای ویندوزی به شمار می‌آید.

رونمایی از تراشه M2، موقعیت کمپانی اینتل و کسب و کارهای وابسته به ویندوز مایکروسافت را به خطر انداخته است. با این خبر همراه ما باشید تا در مورد تراشه M2 اپل و رقبایش بیشتر بدانیم.

تراشه M2 اپل

اپل در کنفراس WWDC 2020، اعلام کرد که به جای پردازنده‌های اینتل، از اپل سیلیکون استفاده می‌کند و سپس تراشه M1 و انواع مختلفی از آن را به نمایش گذاشت که پیشرفته‌ترین آن‌ها تراشه Ultra M1 است. اکنون نیز با تراشه M2 اپل در محصولات مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی، وارد عرصه خواهد شد.

تراشه M2 اپل

وجه تمایز تراشه‌های M2 و M1 اپل این است که تراشه جدید 25 درصد ترانزیستور و 50 درصد پهنای باند بیشتری دارد. این دو موضوع هرقدر که برای اپل منفعت داشته باشد، همان قدر هم به ضرر مایکروسافت است. حال باید دید، اپل تا چه حد با معرفی این تراشه (M2) سهم خود را در بازار جهانی افزایش خواهد داد؟

«میکاکو کیتاگاوا» یکی از تحلیل‌‌گران «شرکت گارتنر» مدعی شده است که اپل با رونمایی از این تراشه، باعث افزایش سهم خود در بازار خواهد شد. نمودارها نشانگر آن است که اپل در سال 2021 تنها 7.9 درصد از سهم فروش کامپیوتری را دارا بود؛ حال آن که مایکروسافت در همین سال 81.8 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. تفاوت‌ها شاید قابل مقایسه نباشد، ولی پیش‌بینی می‌شود اپل در سال 2026 این درصد را به 10.7 درصد برساند.

تنها دلیل این موفقیت قابل پیش‌بینی برای اپل، همین قطعات تراشه اختصاصی ساخته شده توسط خود شرکت است. برای مثال مک‌هایی که دارای پردازنده اپل سیلیکون‌اند، علاوه بر قوی بودن، مدت زمان بیشتری شارژ نگه می‌دارند که باعث رضایت بالای کاربران می‌شود.

اپل با تجربه معرفی این تراشه‌ها، توانست به افزایش فروش مالی بالایی در سال 2021 برسد و با افزایش 23 درصدی، رکورد درآمد 35 میلیارد دلاری را بزند. در ابتدای سال 2022 فروش مک با افزایش 14 درصدی روبرو شد که این نرخ از هر محصول سخت افزاری اپل در همان بازه زمانی، بالاتر بود.

این رشد اپل برخلاف منافع مایکروسافت است؛ چرا که عمده درآمد آن‌ها از طریق فروش لایسنس ویندوز به کمپانی‌های دل، اچ پی، ‌لنوو، ایسوس و دیگر سازنده‌هاست. همچنین 7.5 درصد از درآمد مایکروسافت و 11 درصد از سود او به همین حیطه فروش لایسنس ویندوز مربوط است.

Apple M2 chip

بدیهی است اگر فروش مک‌ها در بازار پیشی بگیرد، کمتر کسی به خرید کامپیوترهای ویندوزی رغبت نشان می‌دهد. البته هدف از این آمار مسلما تنها کاربران شخصی و مردم عادی نیست و عمده درآمد این حوزه، از فروش به نهادها و کسب و کارهای بزرگ‌تر خواهد بود؛ حال آن که اپل در این سطح نیز اخیرا ورود کرده است.

نهادهای بزرگ‌تر با احتیاط و سرعت کمتری به سوی استفاده از مک‌های دارای تراشه ‌M1 رفتند؛ ولی بعدها کمپانی‌های بیشتری برای استفاده آسان از این سیستم‌ها بستری فراهم ساختند که از جمله آن‌ها ادوبی و حتی مایکروسافت و چندین برنامه برجسته دیگر بود.

حال دور از انتظار نیست که با روی کارآمدن M2، همین پشتیبانی‌ها نیز با سرعت بیشتری افزایش یابند و بستر را برای استفاده کاربران مک، فراهم‌تر سازند.

احتمال تولید کامپیوترهای ویندوزی که شارژ بهینه و عملکرد بهتری داشته باشند، در آینده بسیار زیاد است؛ با این حال اپل آپشنی طلایی در دست خواهد داشت و آن هماهنگ بودن منحصر به فرد نرم افزار و سخت افزار است که می‌تواند کامپیوترهایی با کیفیت‌تر و قیمت‌های پایین‌تر را روانه بازار کند؛ که این موضوع، اهمیت بسیار بالایی دارد.

عملی شدن این ادعا در تولید نسخه‌های زیادی از گوشی‌های آیفون SE، ثابت شده است و شاید عجیب نباشد که در مدت زمانی نه چندان دور، شاهد تولید مک بوک SE باشیم و نزاعی جدی‌تر بین مک و ویندوز برخیزد.

خلاصه آن که اپل با تراشه‌های اختصاصی سری ‌M، بین مصرف کنندگان معمولی و تجاری سهم خود را در بازار فروش محصولات کامپیوتری به طرز قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد و رفته‌رفته می‌توان مک را جزو رقبای سرسخت مایکروسافت دانست.

البته احتمال دیگری مطرح است که مایکروسافت با عرضه پردازنده‌های ARM موفق به مهار این رقابت‌ها باشد؛ ولی حتی با وقوع همین احتمال، ردموند سال‌ها از اپل عقب می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تراشه M2 اپل چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر