;
coinex

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 ؛ جدال میان‌رده‌ها

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 به شما کمک می‌کند تا در مورد این دو گوشی میان‌رده محبوب به اطلاعات کاملی دست یابید و انتخاب درستی داشته باشید.

دو گوشی گلکسی A72 و X3 پرو از محصولات پرطرفدار کمپانی‌های سامسونگ و پوکو هستند. این دو گوشی به دلیل داشتن قیمت مناسب و امکانات حرفه‌ای بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اگر قصد خرید گوشی موبایل میان‌رده بسیار باکیفیت و عالی داشته باشید، احتمالا گوشی‌های سامسونگ A72 و پوکو X3 را هم مد نظر دارید. در چنین شرایطی نیاز به مقایسه Galaxy A72 با Poco X3 pro دارید تا با مشخصات هرکدام آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با می 11 لایت (Xiaomi Redmi Note 10 Pro vs. Mi 11 Lite)

مقایسه پوکو ایکس 4 پرو با گلکسی A73 سامسونگ (POCO X4 Pro Vs. Galaxy A73)

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72

در ادامه قصد داریم به مقایسه گلکسی A72 با X3 پرو بپردازیم؛ دو گوشی میان رده که کمی هم با هم اختلاف قیمت دارند. در ادامه این دو گوشی هوشمند را در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری

گلکسی A72 کره‌ای‌ها تماما از جنس پلاستیک ساخته شده است؛ اما خوشبختانه این پلاستیک طراحی مات در قاب پشتی دارد و این محصول را زیباتر می‌کند. علاوه بر این، اثرانگشت نیز کمتر به قاب پشتی جذب می‌شود و اینگونه گوشی تمیزتر می‌ماند.

این کهکشانی 203 گرم وزن و 8.4 میلی‌متر ضخامت دارد و شاید نتوان خیلی ارگونومی آن را خوب به حساب آورد.

در طرف مقابل پوکو ایکس 3 پرو نیز تماما از جنس پلاستیک ساخته شده و قاب پشتی آن هم مات است و هم براق! به طوری که کناره‌های نوار وسطی قاب پشتی، طراحی مات دارند و خود نوار وسطی که از لوگوی بزرگ پوکو نیز میزبانی می‌کند دارای طراحی براق است.

این محصول نیز وزنی 215 گرمی و ضخامتی 9.4 میلی‌متری دارد که در کل آن را به گوشی بزرگ، ضخیم و سنگینی بدل می‌کند و به همین دلیل بین این دو محصول A72 از ارگونومی بهتری بهره می‌برد.

به سراغ قاب پشتی پوکو ایکس 3 برویم، جایی که فریم تقریبا مستطیلی دوربین‌ها درون یک دایره در مرکز بالایی قاب پشتی جای گرفته و بیرون زدگی نسبتا زیادی هم دارد که باعث می‌شود دوربین‌ها بیشتر در معرض خط و خش قرار بگیرند.

قاب پشتی گلکسی A72 نیز از فریم مستطیل شکل دوربین‌ها و لوگوی سامسونگ در قسمت پایینی میزبانی می‌کند. فریم دوربین‌های این گوشی طراحی کاملا جدیدی در مقایسه با نسل قبل دارد و حالا فضای بین‌ دوربین‌ها و فریم آن‌ها به رنگ یکسان با قاب پشتی درآمده است.

فریم اطراف هر دو گوشی طراحی براقی دارد. در پوکو ایکس 3 پرو شاهد دکمه پاور یکپارچه با حسگر اثرانگشت و دکمه‌های ولوم در سمت راست، اینفرارد و میکروفون دوم در لبه‌ی بالایی، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی در سمت چپ و در آخر جک 3.5 میلی متری صدا، اسپیکر، درگاه Type C و میکروفون اصلی در لبه‌ی پایینی هستیم.

در کهکشانی کره‌ای‌ها این چیدمان به روی فریم اطراف کمی متفاوت اتفاق افتاده و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی به لبه‌ی بالایی منتقل شده است و همچنین دکمه‌ی پاور طراحی ساده‌ای داشته و حسگر اثرانگشت در این محصول به زیر نمایشگر منتقل شده است.

گلکسی A72 به لطف پشتیبانی از گواهی IP67 می‌تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب قرار بگیرد و با مشکلی مواجه نشود، در حالی که گواهی IP53 پوکو ایکس 3 پرو تنها به معنای مقاومت در برابر پاشش آب است.

مقایسه Galaxy A72 با Poco X3 pro از نظر صفحه نمایش

در گوشی سامسونگ A72 از صفحه نمایشگر ۶.۷ اینچی با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۹ درصدی استفاده شده است. این گوشی از پنل Super AMOLED بهره می‌برد. در نتیجه تصویری شفاف، پرنور و زیبا را به کاربر هدیه می‌دهد.

در گوشی پوکو X3 پرو از صفحه نمایشگر ۶.۶۷ اینچی IPS LCD با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۶ درصدی استفاده شده است.

از نظر رزولوشن هر دو ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل هستند و تقریباً تراکم پیکسلی یکسانی نیز دارند. البته باید بدانید که در مقابل کیفیت تصویر عالی و ۸۰۰ نیت روشنایی سامسونگ، نرخ نوسازی 120 هرتزی پوکو X3 پرو قرار دارد که برای گیم بسیار مناسب است؛ اما سامسونگ نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی دارد.

کیفیت نمایشگر A72 واقعا خوب است و نرخ نوسازی 90 هرتزی و روشنایی مطلوب آن باعث می‌شود که بخش نمایشگر به طور کلی یکی از قسمت‌های جذاب کهکشانی سامسونگ به حساب بیاید. این صفحه نمایش رنگ‌ها را به شکل زنده و جذاب به نمایش می‌گذارد و رنگ مشکی نیز بسیار عمیق نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه شیائومی 11 تی پرو با اس 21 اف ای سامسونگ (Xiaomi 11T Pro vs. Samsung S21 FE)

مقایسه پوکو اف 4 جی تی با پوکو ایکس 3 پرو (POCO F4 GT Vs POCO X3 Pro)

مقایسه گلکسی A72 با X3 پرو از نظر دوربین

شیائومی در طراحی POCO X3 PRO از چهار دوربین استفاده کرده است. دوربین اصلی این گوشی مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسل عریض، دریچه دیافراگم f/1.8 که ثبت تصاویر با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتر است.

دوربین فوق عریض با سنسور هشت مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.2، دوربین ماکرو با لنز دو مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4 در کنار حسگر عمق با سنسور دو مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4 مجموعه دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهد.

شیائومی دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل از نوع عریض با دریچه دیافراگم f/2.2 و ثبت تصاویر با پیکسل‌های به سایز ۰.۸ میکرومتر را در نظر گرفته است.

سامسونگ برای Galaxy A72 از دوربین چهارگانه با لنز اصلی از نوع Wide و سنسور ۶۴ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 است و فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF استفاده کرده است.

در کنار لنز اصلی حسگر تشخیص عمق با سنسور 8 مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4، حسگر ultrawide با سنسور ۱۲ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4 و در نهایت حسگر ماکرو با سنسور پنج مگاپیکسل با دریچه‌ی دیافراگم f/2.4 مجموعه لنزهای این گوشی را تشکیل می‌دهند.

سامسونگ برای این گوشی از لنز سلفی ۳۲ مگاپیکسل استفاده کرده است.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 از نظر باتری

ابعاد بزرگ‌تر گلکسی A72 نسبت به سایر اعضاء خانواده سری A سبب شده تا گوشی A72 میزبان یک باتری حجیم‌تر با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت باشد که در آن امکان تعویض توسط کاربران وجود ندارد. در واقع یکی دیگر از تغییرات گوشی A72 نسبت نسل پیشین، ظرفیت باتری بیشتر است.

باتری این گوشی هوشمند قادر است 16 ساعت و 30 دقیقه ویدئو پخش کند و یا تا 15 ساعت به شما اجازه گشت و گذار در بستر وب را بدهد و یا برای مکالمه در حالت 3G تا 40 ساعت شارژدهی داشته باشد.

گلکسی A72 از فناوری شارژ سریع با توان 25 وات نیز بهره می‌برد که زمان کمتری را در هنگام شارژ کردن گوشی از شما می‌گیرد. البته سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض این گوشی را با یک آداپتور 15 واتی به فروش می‌رساند و برای بهره گرفتن از سرعت بیشتر باید این شارژ را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

انرژی مورد نیاز گوشی پوکو X3 پرو توسط یک باتری با ظرفیت 5160 میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود. شرکت شیائومی ادعا می‌کند که ظرفیت باتری به کار گرفته شده در گوشی شیائومی پوکو ایکس 3 پرو می‌تواند تا 11 ساعت برای اجرا بازی، 18 ساعت برای پخش فیلم و 153 برای ساعت پخش موسیقی شارژدهی داشته باشد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72

شیائومی Poco X3 Pro قادر است تا 11 ساعت و 46 دقیقه به پخش فیلم بپردازد و به شما اجازه دهد تا به مدت زمان 17 ساعت و 30 دقیقه به گشت‌وگذار در وب مشغول شوید.

همچنین گوشی شیائومی پوکو X3 پرو از شارژ سریع با توان 33 وات پشتیبانی می‌کند که می‌تواند در مدت زمان 30 دقیقه به میزان شارژ ۵۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه شیائومی نوت 10 پرو با گلکسی A72 سامسونگ

مقایسه پوکو ایکس 4 پرو با گلکسی A51 سامسونگ (POCO X4 Pro Vs. Galaxy A51)

مقایسه گلکسی A72 با X3 پرو از نظر نرم افزاری

بررسی مشخصات A72 در بخش نرم افزار به این صورت است که اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 برای آن در نظر گرفته شده است. گوشی A72 با 2 نوع رم و حافظه 128/6 و 256/8GB در بازار موجود است و در صورت نیاز برای افزایش حافظه می‌توانید از کارت حافظه microSDXC که بصورت مشترک در اسلات سیمکارت قرار دارد استفاده کنید.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72

حسگر اثر انگشت سامسونگ A72 در زیر صفحه نمایش تعبیه شده است. از حسگرهای دیگری که در A72 قرار دارد می‌توان به شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب‌نما اشاره کرد.

در مشخصات پوکو X3 پرو رابط کاربری MIUI 12 همراه با سیستم عامل اندروید 11 دیده می‌شود که محیط نرم افزاری روان و جذابی را برای کاربران به وجود می‌آورد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 از نظر سخت افزاری

پوکو ایکس 3 پرو از تراشه‌ی 7 نانومتری اسنپدارگون 860 استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای بسیار قدرتمند که از هشت هسته پردازنده مرکزی (1×2.96 GHz Kryo 485 Gold & 3×2.42 GHz Kryo 485 Gold & 4×1.78 GHz Kryo 485 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 640 میزبانی می‌کند.

این تراشه توانایی اجرای تمام بازی‌های جدید در نهایت کیفیت و بدون افت فریم را دارد و گزینه بسیار خوبی برای بازی کردن به حساب می‌آید، چرا که نرخ نوسازی 120 هرتزی آن در کنار سخت افزار قدرتمند تجربه‌ای بسیار لذت بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72

به بیان بسیار ساده این گوشی توان پردازشی به مراتب بیشتری نسبت به یک گوشی میان‌رده دارد و از این نظر با خیال راحت می‌توانید به روی عملکرد بسیار خوب آن حساب باز کنید.

در طرف مقابل نماینده سامسونگ، از تراشه‌ی اسنپدارگون 720G بهره می‌برد؛ تراشه‌ای 8 نانومتری و میان‌رده که هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.3 GHz Kryo 465 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 465 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 را شامل می‌شود.

این گوشی نیز دقیقا مانند پوکو ایکس 3 پرو در نسخه‌های 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم تولید شده است.

در استفاده‌های معمول شامل گشت و گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و عکاسی و … این گوشی عملکرد سریع و روانی دارد و حتی می‌تواند بازی‌های جدید را نیز با کیفیت متوسط اجرا کند اما زمانی که قرار باشد این تراشه را با تراشه موجود به روی پوکو ایکس 3 پرو مقایسه کنیم، قطعا چند پله عقب‌تر قرار می‌گیرد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 از نظر کیفیت صدا

خوشبختانه هر دو گوشی از اسپیکرهایی استریو استفاده می‌کنند که این صدای استریو به کمک اسپیکر موجود بر لبه‌ی پایینی و همچنین اسپیکر مکالمه موجود بالای نمایشگر تولید می‌شود. از نظر بلندی و کیفیت صدا هر دو گوشی در یک سطح قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را مناسب ارزیابی کرد.

مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72

درواقع این اسپیکرهای استریو دو گوشی از اسپیکر تکی موجود به روی گوشی‌های دیگر عملکرد بهتری دارند و صدایی فراگیرتر را به گوش شما می‌رسانند.

این یعنی برای یک میان‌رده، کیفیت این اسپیکرها خوب است اما قطعا در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار هم از نظر بلندی و هم از نظر کیفیت صدا در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ ؛ قدرتمندترین سری A کدام است؟

مقایسه شیائومی نوت 10 پرو با A52 سامسونگ (Xiaomi Note 10 Pro vs. Galaxy A52)

در این مطلب به بررسی و مقایسه Galaxy A72 با Poco X3 pro پرداختیم. با مقایسه گلکسی A72 با X3 پرو می‌توان به اطلاعات بیشتر و بهتری در مورد این دو گوشی دست یافت. این دو گوشی میان‌رده از کمپانی‌های متفاوتی هستند و اجزایی حرفه‌ای و باکیفیت دارند.

سوالات متداول

گلکسی A72 بهتر است یا X3 پرو؟

این مطلب به بررسی و مقایسه گلکسی A72 با X3 پرو پرداخته است. اگر نرخ نوسازی 120 هرتزی، سخت افزار بسیار قدرتمند و قیمت جزو اولویت‌های اصلی و اساسی شماست باید پوکو ایکس 3 پرو را انتخاب کنید، اما اگر به کیفیت نمایشگر و کیفیت عکس‌های گرفته شده بیشتر اهمیت می‌دهید شاید بهتر باشد که سامسونگ را انتخاب کنید. در کل انتخاب با شماست که کدام مدل را انتخاب کنید، در این بین مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 می‌تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد مقایسه پوکو X3 پرو با گلکسی A72 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکرتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (7 نظر)

    هرچند که از لحاظ قیمتی تو یه رده نیستن ولی به هر حال به دلیل برند سازی سامسونگه که قیمت این گوشی بالاتره ولا غیر،ولی یه نکته هست که اشتباه گفته شد توی بررسی ها: اونم اینکه صدای پوکو واقعا بلندتر و بهتر هست که توی این مقایسه اغراق شده ،موفق باشید

    پاسخ

    مرد حسابی البته که ای۷۲ بهتره.
    بنده هر دو رو استفاده کردم در حد المپیک از هر بابت، و العانم ای۷۲ رو انتخاب کردم . و حتی ای۷۳ رو ، ولی ای ۷۲ بهتره ، چراش اینه که : در ای ۷۲ دو تا اوپتیکال تصویر داره ولی اومده در ای۷۳ یکی گذاشته، و در ضمن بازم اومده درای۷۳ شارژرشو کم کرده یعنی شارژر بی شارژر، شما حساب کنین شارژر فابریک کارخونه کجا و شارژر چینی کجا ، و این تو عمر باطری هم صد درصد تاثیر داره .
    و العان تو قیمتشم ، تو ۲۵۶_۸ قیمت ای ۷۲ یک ملیون بیشتر از ای۷۳ هستش.
    در کل باید بگم ای۷۲ رو بطور اتفاقی و یا ناخواسته خیلی بهتر از بقیه زده .
    اگه تو قیمت مشکل ندارین ،بخرین .
    یا علی .

    پاسخ

    اختلاف قیمتشون بالاست اصلا نباید مقایسه بشن

    پاسخ

    پوکو ارزش خرید بیشتری داره و گوشی فوق العاده ایست!
    در خریدش تردید نکنید!

    پاسخ

    خداییش اینم مثل بقیه مقایستون کاملا یکجانبست،اخه گوشی۱۱تومنی سامسونگ رو با گوشی ۷تومن شیاومی مقایسه میکنید؟!!هر چند بازم پوکو سر تره،در دنیای واقعی با هر دو کار کنید،یکی دوربین که من مقایسه کردم گذشته از اعداد پوکو خیلی بهتره البته از لرزشگیر سامسونگ که بگذریم،در مورد روشنایی وکیفیت صفحه نمایش من به شخصهipsرو ترجیح میدم چون دنیای واقعی رو به نمایش میذاره نه اغراق شده،ولی اختلاف ۴تومن در مقایسه درست نیست

    پاسخ

    پوکو قدرت بیشتری داره و ارزش خریدش بالاس

    پاسخ

    به نظر من پوکو

    پاسخ