;
coinex

مقایسه مهم‌ترین مشخصات میلگرد نیشابور و میلگرد آناهیتا

شما اگر بخواهید میلگرد یا هر نوع مقطع فولادی دیگری بخرید، از چه منبعی راهنمایی می‌گیرید؟ برخی به سراغ مهندس طراح پروژه می‌روند یا از همکارانشان در پروژه‌های دیگر مشورت می‌گیرند. برخی هم به سراغ میلگردهای مشهور بازار مثل میلگرد اصفهان می‌روند. برخی هم تنها به قیمت میلگرد اهمیت می‌دهند و هر چه که به‌صرفه باشد را می‌خرند. یک راه دیگر برای شناخت میلگردهای باکیفیت بازار، مطالعه مقاله‌های این چنینی است که در آن، مشخصات میلگرد نیشابور و میلگرد آناهیتا با یکدیگر مقایسه شده است. میلگردهایی که قیمت مناسبی دارند و از باکیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار محسوب می‌شوند.

کارخانه فولاد خراسان قدیمی‌تر است یا کارخانه فولاد آناهیتا گیلان؟

کارخانه فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فولادی کشور در بعد از انقلاب است که ساخت و راه‌اندازی واحدهای مختلف آن از سال 1369 تا اواسط دهه 80 شمسی طول کشید و سه رئیس‌جمهور در افتتاح واحدهای مختلف آن نقش داشتند. البته هنوز برخی از واحدهای این مجتمع عظیم صنعتی، افتتاح نشده است. کارخانه نورد قطعات فولادی این مجتمع، در سال 1380 و با ظرفیت 550 هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و به همین دلیل، به میلگردهای آن در بازار، میلگرد نیشابور می‌گویند. کارخانه میلگرد نیشابور یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در شمال شرق و شرق کشور به شمار می‌رود.

در مقابل، کارخانه فولاد آناهیتا گیلان قرار دارد که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و در سال 1369 تا سیس شده است. نزدیک به یک دهه پیش، مدیران این کارخانه تصمیم گرفتند تا آن را تبدیل به سهامی خاص کنند و میلگرد آجدار را در سبد محصولات این کارخانه قرار دهند. نخستین میلگردهای آناهیتا، در سال 1392 در بازار عرضه شدند و از آن زمان تاکنون، محصولات این کارخانه توانسته‌اند جایگاه خود را به‌خوبی در بازار پیدا کنند. این کارخانه در شهرک صنعتی رشت قرار دارد.

در جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات کارخانه‌های فولاد خراسان و فولاد آناهیتا گیلان با یکدیگر مقایسه شده و با استفاده از آن، می‌توانید تصمیم بگیرید که خرید کدام میلگرد از درب کارخانه، برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

مقایسه مشخصات کارخانه‌های فولاد خراسان و آناهیتا گیلان
ردیف نام کارخانه سال تأسیس ظرفیت تولید میلگرد محدوده جغرافیایی
1 مجتمع فولاد خراسان 1369 550.000 تن در سال شمال غرب شهر نیشابور
2 آناهیتا گیلان 1369 320.000 تن در سال شهرک صنعتی رشت-لاکان

با توجه به جدول بالا، بدیهی است که خرید میلگرد آناهیتا از درب کارخانه، برای پروژه‌های مستقر در شمال کشور منطقی‌تر است و قیمت میلگرد نیشابور درب کارخانه نیز برای پروژه‌های موجود در شرق و شمال شرق کشور صرفه بیشتری دارد.

تنوع میلگرد نیشابور بیشتر است یا تنوع میلگرد آناهیتا؟

با وجود اجباری بودن رعایت موازین استاندارد ملی ISIRI 3132 در تولید میلگرد، هنوز برخی از کارخانه‌ها از گریدبندی استاندارد قدیمی و روسی GOST 5781 برای نگارش پلاک مشخصات میلگرد استفاده می‌کنند. البته این کار دلیل روشنی دارد و آن هم استفاده از این استاندارد برای دسته‌بندی میلگردها در بازار است. بر اساس استاندارد روسی، میلگردها به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که میلگرد A1 همان میلگرد ساده است و سایر گریدها، انواع میلگرد آجدار با نوع آج و خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوت را معرفی می‌کنند.

البته تمامی این گریدها توسط کارخانه‌های داخلی تولید نمی‌شوند و کمتر کارخانه‌ای وجود دارد که بیش از 2 مدل از آن‌ها را تولید کند. جدول زیر، میلگرد آناهیتا و میلگرد نیشابور را به لحاظ تنوع سایز و گرید مقایسه می‌کند:

مقایسه انواع میلگرد آناهیتا و میلگرد نیشابور
ردیف نام کارخانه گریدهای میلگرد تولیدی سایز (میلی‌متر)
1 فولاد آناهیتا گیلان A2 8 و 10
A3 12 تا 32
A4 به درخواست مشتری
2 فولاد خراسان A3 10 تا 32

 

با این اوصاف، اگر به دنبال تنوع در سایز و گرید میلگرد هستید، باید به سراغ محصولات کارخانه آناهیتا گیلان بروید. این کارخانه، از معدود تولیدکنندگان میلگرد A4 است که با خرید آن می‌توانید در هزینه‌های پروژه خود صرفه‌جویی کنید، چرا که نیاز شما به سایر گریدهای میلگرد را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

وزن کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد آناهیتا یا میلگرد نیشابور؟

وزن کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد آناهیتا یا میلگرد نیشابور؟

اگر سبک یا سنگین بودن میلگرد برایتان اهمیت زیادی دارد و آن را در کیفیت میلگرد مؤثر میدانید، این بخش مخصوص شما است. البته در هر حال وزن میلگرد دارای اهمیت زیادی است، چرا که تعیین‌کننده قیمت یک شاخه میلگرد است. از طرف دیگر، این نکته را هم فراموش نکنید که تمامی تولیدکنندگان داخلی، میلگردهای خود را بر اساس استاندارد ملی تولید می‌کنند و به همین دلیل، وزن میلگردهای آن‌ها در محدوده وزنی جدول اشتال قرار دارد. همچنین، ممکن است وزن میلگرد کارخانه‌ای به بخش پایینی جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، اما کیفیت میلگردهای آن از بسیاری از میلگردهای سنگین‌وزن، بیشتر باشد.

در جدول زیر، وزن هر سایز از میلگرد آناهیتا با میلگرد نیشابور مقایسه شده است:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های نیشابور و آناهیتا گیلان
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد آناهیتا میلگرد نیشابور جدول اشتال
12 9.8 10.5 10.7
14 13.8 14.2-14.6 14.6
16 18 18.8-19.2 18.9
18 23 24-24.4 24
20 28 29-29.4 29.7
22 34.5 36-36.4 35.6
25 45 46.8-47.52 46.2
28 55 57.8-58.5 58
32 72 75.6 75.8

 

کمتر بودن وزن میلگرد آناهیتا نسبت به وزن میلگرد نیشابور، الزاماً به این معنا نیست که قیمت میلگرد آناهیتا به ازای هر شاخه از قیمت میلگرد نیشابور ارزان‌تر است، چرا که بالاتر بودن قیمت این میلگرد به ازای هر کیلو، تفاوت وزنی را جبران خواهد کرد.

تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا و میلگرد نیشابور چگونه ممکن است؟

تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا و میلگرد نیشابور چگونه ممکن است؟

هر کارخانه تولیدکننده میلگرد در ایران، موظف است تا چند حروف را به‌صورت برجسته روی بدنه تمامی میلگردهای خود حک کند. این حروف، مجموعه از علائم اختصاری هستند که از مخفف نام کارخانه تولیدکننده به انگلیسی، روش تولید و سایز میلگرد تشکیل شده‌اند. برای تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا و میلگرد نیشابور، باید به علائم اختصاری زیر توجه کنید:

  • علامت اختصاری CT برای تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا
  • علامت اختصاری KSC Co برای تشخیص اصالت میلگرد نیشابور

تنها راه دسترسی به هر کدام از میلگردهای آناهیتا یا نیشابور، خرید از درب کارخانه نیست. بلکه می‌توانید آن‌ها را از جایی بخرید که تمامی سایزها و گریدهای هر کدام از این میلگردها را فارغ از فاصله تا کارخانه سازنده، موجود داشته باشد. به‌ عنوان مثال، سایت آسرون گزینه مناسبی برای خرید میلگرد آناهیتا، میلگرد نیشابور و میلگرد بسیاری از کارخانه‌های داخل کشور است و قیمت میلگرد در این سایت، به قیمت درب کارخانه درج می‌شود.

.

/پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر