;
coinex

گروه بریکس چیست؟ (BRICS) [+فیلم]

گروه بریکس چیست؟ چین از رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای حضور در نشست بریکس دعوت به عمل آورد. در ادامه این نوشتار همراه باشید.

گروه بریکس ائتلافی از اقتصادهای نوظهوری بود که پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی داشتند. نام بریکس از بهم پیوستن حروف اول نام کشورهای روسیه، هند، برزیل و چین و آفریقای جنوبی شکل گرفت.

رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته از سران گروه « بریکس » درخواست کرد علیه «اقدامات خودخواهانه» غرب همکاری کنند.

گروه بریکس چیست؟ [+فیلم]

 ایدهٔ شکل‌گیری گروهی به نام بریک، در سال ۲۰۰۱ توسط مؤسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، به منظور پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان و قدرت‌های برتر آن در نیم قرن آینده مطرح گردید. جیم اونیل اولین بار نام مخفف این گروه را در سر تیتر یک روزنامهٔ اقتصادی به کار برد.

در شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای امور خارجهٔ کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین گفتگو‌های مقدماتی را آغاز کردند. بعد از این اجلاس، رهبران ارشد بریک، در ۴ نشست دیپلماتیک دیگر (یکاترینبورگ،  سائوپائولو،  ژاپن و لندن) به منظور محکم ساختن پایه‌های شکل‌گیری این گروه شرکت کردند.

در آخرین اجلاس این گروه رئیس‌جمهور چین در ادامه خواستار هماهنگی قوی‌تر در سیاست‌های کلان اقتصادی برای جلوگیری از کُند یا مختل شدن بهبود جهانی شد و افزود که کشورهای توسعه‌یافته بزرگ باید سیاست‌های اقتصادی «مسئولانه» اتخاذ کنند. رئیس جمهور روسیه نیز در این سخنرانی تأکید کرد روسیه آماده توسعه همکاری‌های چندجانبه با کشورهای عضو بریکس و تقویت نقش این کشورها در عرصه جهانی است و کشورهای عضو می‌توانند در تقویت ثبات جهانی ایفای نقش کنند.

ویدیوی زیر در مورد گروه بریکس را تماشا کنید:

اولین اجلاسیهٔ گروه بریکس در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ در یکاترینبورگ روسیه با حضور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا،  دمیتری مدودف،  منموهن سینگ و هو جینتائو به عنوان نمایندگان کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین برگزار گردید. در این اجلاسیه کشور‌های عضو بریکس بر موضوعاتی نظیر روش‌های بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان متمرکز گردیدند. همچنین این کشور‌ها در خصوص برقراری روابط پولی و تجاری نزدیک با یکدیگر و ایفای نقش مؤثر و بیشتر در امور اقتصادی جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیانیه اخیر بریکس بر سر مسئله ایران

سران کشورهای «بریکس» با صدور «بیانیه پکن» بر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردند.در بخشی از این بیانیه آمده است:

ما نیاز برای حل مسئله هسته‌ای ایران از طرق صلح‌آمیز و دیپلماتیک منطبق بر قوانین بین‌المللی را تکرار و بر اهمیت حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای عدم اشاعه بین‌المللی و همچنین صلح و ثبات بیشتر تاکید می‌کنیم و امیدواریم تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری برجام به موفقیت بیانجامد.

در نشست امسال، اعضای بریکس متعهد شدند که بانک توسعه جدید مستقر در شانگهای (NDB) را گسترش دهند و در این ارتباط اعلام کردند: «ما مشتاقانه منتظر گسترش بیشتر عضویت به شیوه‌ای تدریجی و متعادل از نظر نمایندگی جغرافیایی و متشکل از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هستیم تا نفوذ بین المللی بانک توسعه جدید و همچنین نمایندگی و صدای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را افزایش دهیم.»

بیشتر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر