;
coinex

عصبانیت هنگام گرسنگی توسط محققان اثبات شد

نتایج یک مطالعه میدانی بر روی ارتباط گرسنگی و احساسات فرد نشان می‌دهد عصبانیت هنگام گرسنگی یک پدیده واقعی است.

با توجه به نتایج اولیه‌ای که از مطالعه میدانی ارتباط بین احساسات و گرسنگی بدست آمده، احتمال عصبانی شدن افراد گرسنه بیشتر از افراد سیر است و نخوردن غذا روی عصبانیت فرد تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: قدیمی ترین فسیل انسانی کشف شد؛ منتظر رازهای جدیدی از بشر اولیه باشید

عصبانیت هنگام گرسنگی

در اولین مطالعاتی که در زمینه ارتباط گرسنگی با خشم انجام شد، روان شناسان متوجه شدند که هرچه افراد گرسنه‌تر باشند، عصبانی‌تر می‌شوند. آنها این پدیده را Hangry نام گذاری کردند که ترکیبی از دو کلمه گرسنه (Hungry) و عصبانی (Angry) است.

هرچند ممکن است افراد زیادی این احساس خشم و عصبانیت را هنگام گرسنگی تجربه کرده باشند اما این مطالعه جدید به این دلیل انجام شد که پروفسور وایرن سوامی، روان‌شناس اجتماعی در دانشگاه آنگلیا راسکین هنگام گرسنگی این احساس را داشته است و این موضوع، باعث شده به فکر فرو رود و به سراغ تحقیقات و مطالعات بیشتر رود.

این پروفسور با همکاری چند تن از پژوهشگران اتریشی و  اهل مالزی، تحقیقات خود را بر روی افراد بزرگسال بین ۱۸ تا ۶۰ سال شروع کرده و به مدت سه هفته، هر‌روز پنج بار احساسات افراد نمونه را هنگام گرسنگی حین انجام کارهای روزمره مشاهده و ثبت کردند. البته این تحقیق قبلا هم انجام شده بود ولی در مطالعه قبلی افراد در آزمایشگاه بوده و در محیط زندگی واقعی قرار نداشتند.

عصبانیت هنگام گرسنگی

در نتیجه این مطالعه، مقاله‌ای در مجله علمی Plos One منتشر شد که نشان می‌داد گرسنگی با تشدید احساس عصبانیت و کج‌خلقی ارتباط دارد و سطح خوشحالی را کاهش می‌دهد. پروفسور سوامی در بخشی از این مقاله گفته است:

مشخص شده است که عصبانیت هنگام گرسنگی پدیده‌ای واقعی است.

پژوهشگران برای جلوگیری از این پدیده راهکاری ارائه نداده‌اند و شاید تنها راه آن این است که گرسنه نمانید! با این حال، ممکن است شناسایی این پدیده و لیبل گذاری آن بتواند به درک و کنترل احساسات شما کمک کند.

پروفسور سوامی در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند:

بسیاری از ما می‌دانیم که گرسنه‌بودن می‌تواند روی احساسات ما اثر بگذارد؛ اما در کمال تعجب تعداد بسیار کمی از مطالعات علمی روی پدیده Hangry متمرکز بوده‌اند.

عصبانیت هنگام گرسنگی

برای پیدا کردن علت این پدیده، تعدادی فرضیه توسط پژوهشگران مطرح شده است. یکی از آنها که بر اساس مطالعات پیشین مطرح شده، قند خون کم را دلیل عصبانیت هنگام گرسنگی می‌داند. بر اساس این فرضیه، قند‌خون کم باعث افزایش تحریک‌پذیری احساسی و عصبانیت و پرخاشگری می‌شود. البته نمی‌توان به طور قطع از‌دست‌دادن کنترل احساسات را ناشی از این مسئله دانست.

فرضیه‌ی دیگر می‌گوید مردم وقتی گرسنه باشند، به‌طور پیش‌فرض تحریک‌پذیری زیادی دارند و کج‌خلقی می‌کنند.

گذشته از این‌ها، این پروفسور معتقد است که این پژوهش نکته مهم و جدیدی را برملا کرده است که به یادگیری مربوط می‌شود. بر اساس این پژوهش، احتمالاً توانایی یادگیری در کودکانی که گرسنه به مدرسه می‌روند، کمتر از بقیه‌ی کودکان است و احتمال مشاهده مشکلات رفتاری در این دسته از افراد بیشتر است. بنابراین نباید تغذیه دانش آموزان را دست کم گرفت.

در نهایت ساده‌ترین راه حل برای دچار نشدن به پدیده Hangry این است که تا جای ممکن خود را گرسنه نگه ندارید. هرچند این حرف به زبان، ساده به نظر می‌رسد اما عمل کردن به آن برای تمامی افراد چندان هم آسان نیست.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما درباره این پدیده چیست؟ آیا شما هم هنگام گرسنگی عصبانی می‌شوید؟ نظرات خود را در این باره با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر