;
coinex

آیین نامه واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام ؛ چرا دولت کاری نمی‌کند؟

بعد از مدت‌ها چالش و صحبت‌های ضد و نقیض، نهایتا با موافقت مجلس با واردات خودرو، طرح به دولت تسلیم شد. اما همچنان خبری از آیین نامه واردات خودرو نیست.

مهم‌ترین برنامه‌ای که وزارت صمت برای افزایش عرضه خودرو و کنترل قیمت‌ها در نظر دارد طرح خودروهای وارداتی است که البته به نظر در حال حاضر با چالش‌های نامشخصی روبرو است.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو انحصاری نمی‌شود [گفت و گوی تکراتو با دبیر انجمن خودرو سازان ایران]

بلاتکلیفی آیین نامه واردات خودرو

ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت را مسئول تنظیم آئین نامه واردات خودرو می‌داند. این آئین نامه که از قرار معلوم و به گفته فاطمی امین بنا بود در خرداد ماه امسال مصوب شود هنوز بلاتکلیف مانده و روند آن متوقف شده است.

پس از چهار سال و با تصویب قانون واردات خودرو توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و ابلاغ آن به دولت، انتظار می‌رفت روند اجرایی شدن آن سرعت بیشتری بپذیرد اما با توجه به اینکه در اواخر تیرماه به سر می‌بریم، آیین نامه واردات خودرو همچنان بایکوت مانده است. خودروهای وارداتی‌ای که به نظر می‌رسد یکی از ابزارهای اصلی وزارت صمت برای افزایش عرضه خودرو در بازار و کنترل قیمت‌ها باشد.

اواسط تیر ماه بود که توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، گفت این وزارتخانه کلیات آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین کرده و منتظر تصویب آن در هیات دولت است تا ابلاغ شود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز هفته گذشته صحبت‌های لاهیجانی را تکرار کرد و گفت؛ اجرایی شدن آئین نامه واردات خودرو منوط به مصوبه هیات دولت است. ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور واردات خودرو انجام می‌شود. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز خبر از نهایی شدن این آئین نامه می دهد و می‌گوید:

وزارت صمت تا تاریخ مشخص شده آئین نامه نهایی واردات را تدوین کرد و در صف بررسی در جلسه هیات دولت قرار دارد.

با وجود این صحبت‌ها چندی پیش دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان به اقتصادآنلاین گفته بود:

با مخالفت و سنگ اندازی برخی از افراد، بعید به نظر می رسد آئین نامه واردات به این زودی ها تصویب و ابلاغ شود و با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمی شود، حداقل زمان آن به این زودی ها نخواهد بود.

آنطور که مشخص است مسائل مختلفی مانند شرکت واردکننده، مدل و نوع خودرو و نحوه تامین ارز آن از مهمترین موضوعاتی است که تصویب نهایی آیین‌نامه واردات خودرو را با مشکل مواجه کرده است. در شرایطی که در روزهای پایانی تیرماه هستیم، به نظر نمی‌رسد که با این روند تا پایان تابستان خبری از واردات خودرو باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره آیین نامه واردات خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر