;
coinex

هشدار ناسا: طوفان خورشیدی 2022 به زمین می‌رسد ؛ ماهواره‌ها و GPS می‌شوند

طوفان خورشیدی به زمین می‌رسد. هشدار ناسا در رسانه های اجتماعی مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بازتاب گسترده ای داشته است. در ادامه با این مطلب همراه باشید تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

یک متخصص آب و هوای فضایی که قبلا با ناسا همکاری داشته، می‌گوید یک طوفان خورشیدی شدید در حال حرکت به سمت زمین است و امروز با سیاره ما برخورد می‌کند. این طوفان احتمالا باعث بروز اختلالاتی در دستگاه‌های رادیویی خواهد شد. یک فوران خورشیدی عظیم در خورشید باعث شده است که یک «دره آتش» در سراسر سطح آن گشوده شود و این موضوع ترس از اینکه بتواند طوفانی از شراره‌ها را به سمت زمین بفرستد، افزایش داده است.

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا فوران خورشید را ثبت کرد. طبق گزارش هواشناسی فضایی، دره‌ای که در خورشید ظاهر شد، ۲۴۸ هزار کیلومتر طول و ۲۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر عمق داشت. یک پژوهشگر نجوم و علوم فضایی گفت: درواقع طوفان‌های خورشیدی که از سمت لکه‌های روی سطح خورشید به‌وجود می‌آید تنها سیستم ماهواره‌ای را تهدید می‌کند و برای حیات انسان‌ها تهدیدآمیز نخواهد بود.

هشدار ناسا: طوفان خورشیدی به زمین می‌رسد

 در سطح خورشید لکه‌هایی وجود دارد که خروج انرژی از سطح خورشید دچار اختلال می‌شود؛ این اختلال که در لکه‌های سطح خورشید ایجاد می‌شود، ناشی از اختلالات مغناطیسی این ستاره است. همچنین دکتر «تامیتا اسکوف» در توییتی در صفحه خود اعلام کرد که یک شراره خورشیدی در حال حرکت به طرف زمین است. این شراره ظاهرا در روز شنبه از خورشید خارج شده و با توجه به سرعتی که دارد، امروز به زمین می‌رسد. اسکوف می‌گوید شکل شراره خورشیدی مذکور شبیه یک مار بوده است.

طوفان خورشیدی چیست؟

خطوط مغناطیسی که در سطح خورشید قرار دارد در بازه‌های زمانی منظمی دچار درهم ریختگی و اختلال می‌شود و همین مسئله در ادامه موجب کاهش انرژی در مناطقی از خورشید خواهد شد. این کاهش انرژی باعث می‌شود هنگامی که از سطح زمین با تلسکوپ‌های مخصوص خورشید را رصد می‌کنیم متوجه لکه‌هایی روی سطح این جرم آسمانی شویم. در اطراف این لکه‌ها بخشی از مواد در امتداد میدان‌های مغناطیسی که از سطح خورشید بیرون‌زده است، به سمت فضا پرتاب می‌شود که به این مواد پرتاب شده، طوفان خورشیدی گفته می‌شود.

هشدار ناسا: طوفان خورشیدی به زمین می‌رسد ؛ قطعی ماهواره‌ها و GPS [+فیلم]

به عبارت دیگر، طوفان ژئومغناطیسی (به انگلیسی: Geomagnetic Storm) یک اختلال موقتی مغناطیس‌سپهر زمین است که از لرزش موج باد خورشیدی یا ابر میدان مغناطیسی است که با میدان مغناطیسی زمین تعامل دارد. ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خورشید خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند ماهواره‌ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با اختلال روبرو کند و فضانوردان را به کام مرگ بفرستد. پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست، زیرا هر فورانی در تاج خورشیدی به وقوع طوفان ذرات منجر نمی‌شود. اخترشناسان حدس می‌زنند چاشنی وقوع این طوفان، جهت‌گیری میدان مغناطیسی ابر فوران یافته باشد.

هشدار ناسا در مورد طوفان ژئومغناطیسی چقدر جدی است؟

در حال حاضر به نظر نمی‌آید که ناسا اطلاعیه‌ای در این باره در کانال‌های خبری خود منتشر کرده باشد. ولی خود خانم اسکوف قبلا با این سازمان، Weather Channel و PopSci همکاری داشته است. با توجه به این که طوفان خورشیدی حاضر قرار است به‌طور مستقیم به میدان مغناطیسی زمین برخورد کند، دستگاه‌های GPS و رادیویی ساده احتمالا با اختلال روبرو خواهند شد.  در مواردی ممکن است طوفان‌های خورشیدی به قدری شدید باشد که به طبقات فوقانی جو زمین دست‌یابد. در این هنگام نخستین مشکلی که زمین را تهدید می‌کند، مختل شدن ارتباطات ماهواره‌ای است. طوفان‌های خورشیدی دارای بار الکتریکی است و به همین دلیل می‌تواندبر ارتباطات ماهواره‌ای تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد اختلال حرکت ماهواره‌ها، ارتباطات زمینی و حتی نیروگاه‌های برقی شود.

ویدیوی زیر را از دست ندهید:

چند وقت پیش یکی از همین طوفان‌های خورشیدی باعث شد یکی از ماهواره‌های روسیه زودتر از موعد از مدار خارج شود. با توجه به وضعیت چرخه خورشید، احتمالا در ماه‌های آینده هم باید منتظر برخورد چنین طوفان‌هایی با میدان مغناطیسی زمین باشیم.

مطالب بیشتر:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر