;
coinex

اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون توسط سازمان بهداشت جهانی

با توجه به افزایش موارد ابتلای آبله میمون در سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی از اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون خبر داده و خواستار همکاری جهانی برای مهار ویروس شده است.

سازمان بهداشت جهانی امروز شنبه برای دومین بار در دو سال گذشته و با توجه به نگرانی‌ها از گسترش سریع آبله میمون، در ارتباط با شیوع این بیماری وضعیت اضطراری اعلام کرد. انتظار می‌رود که صدور هشدار شدید این سازمان برای همه‌گیری آبله میمون، منجر به تامین بودجه جدیدی شود که بیشتر دولت‌ها را تحت فشار قرار خواهد داد. در حال حاضر 16500 مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از 75 کشور جهان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: آبله میمون در خوزستان ؛ رئیس مرکز بهداشت خوزستان تکذیب کرد

اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون

امروز دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، تدروس ادهانوم در گفتگویی با خبرنگاران درباره شیوع گسترده ویروس آبله میمون گفت:

به‌طورخلاصه، همه‌گیری‌ای داریم که ازطریق روش‌های انتقال جدیدی که شناخت کمی درباره‌شان داریم، به‌سرعت به سرتاسر جهان گسترش یافته است.

اعلام وضعیت اضطراری برای آبله میمون توسط سازمان بهداشت جهانی

وضعیت اضطراری بعد از دومین نشست کمیته اضطراری مقررات بهداشت بین‌المللی اعلام شد؛ حال آنکه همین کمیته بعد از اولین جلسه خود که ماه گذشته برگزار شد، از اعلام وضعیت اضطراری خودداری کرد. آدهانوم گفته که کمیته درباره اینکه آیا همه‌گیری آبله میمون وضعیت اضطراری است یا نه اختلاف نظر داشته است.

در همان زمان برخی از کارشناسان و افراد شناخته شده حامی سلامت عمومی جامعه،‌ از عدم صدور شدیدترین هشدارها توسط سازمان بهداشت جهانی انتقاد کردند و گفتند که هماهنگی جهانی برای مهار این ویروس ضروری است.

آبله میمون در دو مکاه گذشته با سرعتی بی‌سابقه در سراسر جهان گسترس یافته است. این ویروس مشترک بین انسان و حیوان، منجر به بروز علائمی شبیه به آنفلونزا و بثورات پوستی در سراسر بدن می‌شود و از دهه‌ها پیش در بخش‌های بزرگی از آفریقا وجود داشته است. با این وجود، در جریان شیوع جدید، عفونت در کشورهایی افزایش یافته که پیش‌تر هرگز سابقه نداشته است.

عفونت در همه‌گیری کنونی عمدتا در بین مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند گزارش شده است و کارشناسان اعتقاد دارند که تماس نزدیک در جریان فعالیت جنسی احتمالا عامل اصلی انتقال این ویروس است. ویروس از طریق موارد دیگر چون تماس پوست با پوس و در خانه‌ها نیز از طریق تنفس طولانی مدت و اشتراک‌گذاری وسایل آلوده منتشر می‌شود.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفته که در صورتی که کشورها برای مهار ویروس با جوامعی که در آن مردان با مردان رابطه جنسی دارند همکاری کنند، تا حد زیادی امکان کنترل شیوع ویروس و جلوگیری از بیماری وجود دارد. او البته در عین حال تاکید کرده که مردم باید از انگ زدن به این افراد و برخورد بد خودداری کنند. تاکنون تعداد مرگ و میر بسیار کمی درباره این ویروس گزارش شده است، با این وجود برخی مردان به دلیل دردهای شدید مربوط اندام تناسلی خود به بیمارستان منتقل شده‌اند.

در حال حاضر و بنابر آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده، اسپانیا با بیش از 3100 مورد ابتلا، بیشترین تعداد بیمار را دارد. آمریکا نیز با 2900 مورد در رده دوم است. سپس آلمان و بریتانیا با 2200 مورد ابتلا بیشترین سهم را از آن خود کرده‌اند. روز جمعه، مقامات بهداشتی آمریکا دو مورد ابتلا به آبله میمون را نیز در کودکان گزارش کردند.

از آنجا که آبله میمون به خانواده‌ای از ویروس‌ها تعلق دارد که بیماری‌های بسیار کشنده‌تر از آبله را نیز شامل می‌شوند؛ عموم واکسن‌ها و داروهایی که برای مقابله با بازگشت احتمالی آبله انباشه می‌شوند می‌توانند برای پیشگیری و درمان آبله میمون هم به کار بسته شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر