;
coinex

حسگر جدید قادر به تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری است

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل محسوب می‌شود. حال محققین حسگری ساخته‌اند که تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری را ممکن کرده است.

آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل است که به مدت 15 تا 20 سال می‌تواند فرد را به خود درگیر کند بدون اینکه هیچ نوع علائمی در بدن فرد داشته باشد. تشخیص زودهنگام آلزایمر و اقدام به موقع برای درمان آن اما موضوعی حیاتی و کلیدی است که تحقق آن همیشه ممکن نیست.

بیشتر بخوانید: تقلید صدای افراد فوت شده توسط دستیار صوتی الکسا

تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری

برای چنین هدفی، یعنی تشخیص زودهنگام بیماری، گروهی از محققان در دانشگاه بوخوم آلمان، حسگر جدیدی طراحی کرده‌اند که می‌تواند علائم آلزایمر را حتی 17 سال قبل از بروز اولین علائم بالینی در خون تشخیص دهد.

این سنسور می‌تواند تاخوردگی اشتباه پروتئین آمیلوئید بتا را شناسایی کند. همزمان با پیشرفت بیماری این تا شدن منجر به ایجاد رسوباتی در مغز به نام پلاک می‌شود. پروفسور کلاوس گرورت مدیر و موسس مرکز تشخیص پروتئین در دانشگاه رور بوخوم در این باره می‌گوید:

هدف ما این است که حتی قبل از تشکیل پلاک‌های سمی در مغز، خطر ابتلا به آلزایمر را با کمک یک آزمایش خون ساده تشخیص دهیم  تا بتوانیم درمان را به موقع شروع کنیم.

در حال حاضر پروفسور گرورت، تحقیقات خود در این باره را با گروهی دیگری در مرکز تحقیقات سرطان آلمان در هایدلبرگ به سرپرستی پروفسور هرمان برنر پیش می‌برند.

محققان پلاسمای خون داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش را بین سالیان 2000 تا 2002 گرفته و سپس منجمد می‌کنند. در آن زمان بیماری آلزایمر هنوز در شرکت کنندگان تشخیص داده نشده بود.

حسگر جدید قادر به تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری است

سپس آن‌ها 68 فرد مبتلا به آلزایمر را در طول 17 سال بررسی خود انتخاب کردند و نمونه آن‌ها را با 2400 فرد بدون آلزایمر قیاس کردند. هدف این تیم که متشکل از کلائوس گرورت و هرمان برنر است این است که آیا علائم بیماری آلزایمر را می‌توان در نمونه‌های خون اولیه مشاهده کرد یا خیر!

حسگر ایمنی مادون قرمزی که محققان طراحی کرده بودند توانست 68 نفر را که بعدها دچار آلزایمر شده بودند با دقت بالایی شناسایی کند. پروفسور کلائوس گرورت در ادامه صحبت‌های خود درباره این امکان تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری می‌گوید:

با کمال تعجب متوجه شدیم که غلظت پروتئین اسیدی فیبریلا گلیال (GFAP) می‌تواند بیماری را تا ۱۷ سال قبل از مرحله بالینی نشان دهد، اما دقت آن بسیار کمتر از سنسور ایمنی مادون قرمز باشد.

محققان سپس تاخوردگی اشتباه آمیلوئید بتا و غلظت پروتئین اسیدی فیبریلا گلیال را برای افزایش بیشتر دقت آزمایش خود در مرحله بدون علائم ترکیب کردند.

محققان دانشگاه رور بوخوم نیز امید دارند که تشخیص زودهنگام بر اساس نقص در تاخوردگی آمیلوئید بتا بتواند برای استفاده به موقع از داروهای آلزایمر کمک کند و به طور قابل توجهی موثر باشد. مانند داروی Aduhelm که اخیرا در ایالات متحده برای درمان الزایمر استفاده می‌شود. گرورت می‌گوید:

با آزمایش نقص در تاخوردگی، می‌خواهیم از خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر در سالمندان پیشگیری کنیم.

چشم‌انداز راه‌اندازی این سنسور جدید به‌ نام betaSENSE این است که می‌توان با آن بیماری را در غیاب علائم و قبل از این‌که آسیب‌های جبران‌ناپذیر رخ دهد، متوقف کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ساخت حسگری قادر به تشخیص آلزایمر پیش از بروز بیماری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر