;
coinex

آیا افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو نهایی خواهد شد؟

جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو اهمیت بسیار بالایی برای معامله‌گران و فعالان بازارهای مالی دارد. آیا فدرال رزرو با افزایش مجدد نرخ بهره موافقت خواهد کرد؟

انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده در نشست بعدی خود نرخ بهره را تا 75 واحد افزایش دهد. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این افزایش نرخ بهره به اقتصاد جهانی آسیب وارد خواهد کرد. معامله‌گران فعال در بازار به کاهش احتمالی نرخ بهره در سال آینده اعتقاد دارند.

بیشتر بخوانید: آینده ارزهای دیجیتال در سال 2022

احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو

همزمان با آمادگی فدرال رزرو جهت اعلام افزایش مجدد نرخ بهره در هفته جاری، معامله‌گران بازارهای سنتی منتظرند تا نرخ بهره در سال آینده کاهش یابد. اکثر اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران معتقدند که کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی در نشست دو روزه FOMC در واشنگتن دی سی، نرخ بهره را 75 واحد پایه یا سه چهارم درصد افزایش دهد.

برخی دیگر از تحلیلگران سنتی بازار اعتقاد دارند که فدرال رزرو در سال آینده برای جلوگیری از رکود عمیق‌تر اقتصاد آمریکا، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. طبق اظهارات این معامله‌گران، اقتصاد آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند نرخ بهره‌ بالاتر را مدیریت کند و فدرال رزرو در صورت ادامه سقوط بازارها دچار مشکل خواهد شد.

آیا افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو نهایی خواهد شد؟

بازار آتی فدرال در بورس CME شیکاگو نشان می‌دهد که معامله‌گران عقیده دارند تا ژانویه سال آینده افزایش نرخ بهره ادامه پیدا کرده و از ماه فوریه، فدرال رزرو به مدت چند ماه اقدام به کاهش نرخ بهره نماید.

الگوی رفتاری فعلی فدرال رزرو تا حد زیادی شبیه به رفتار این نهاد در سال 2019 است. در آن زمان بانک مرکزی برای اولین بار پس از چهار نوبت افزایش نرخ بهره “رویکرد انتظار” را در پیش گرفت. FOMC در نهایت در اکتبر 2019 به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی شروع به کاهش نرخ بهره نمود و اظهار کرد که درباره چشم انداز اقتصاد آمریکا اشتباه کرده است.

تورم همچنان در بالاترین سطح چهار دهه اخیر قرار دارد. تورم 9.1 درصدی فعلی عمدتاً نتیجه تقاضای قوی مصرف‌کنندگان ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان است. فدرال رزرو تلاش می‌کند تا با افزایش نرخ بهره، این تقاضا را مهار کند.

هفته جاری برای فدرال رزرو بسیار حیاتی خواهد بود. باب پاچینو (Bob laccino)، استراتژیست ارشد Path Trading Partners و مدیر پورتفولیو Stock Think Tank گفت:

اگر فدرال رزرو به حالت تسهیل با تورم 6 درصدی بازگردد، پول زیادی با تورم 6 درصدی وارد اقتصاد خواهد شد. ‌آن‌‌ها نباید این کار را انجام دهند، اما همچنان احتمال آن ممکن است.

آیا نرخ بهره فدرال رزرو 100 واحد افزایش خواهد یافت؟

تصمیمات اتخاذ شده توسط فدرال رزرو توسط معامله‌گران بیت کوین و تحلیلگران حوزه کریپتوکارنسی با دقت نظارت می‌شود، زیرا فروش سنتی گسترده در بازار ناشی از محیط اقتصاد کلان به شدت با حرکات بازار ارزهای دیجیتال مرتبط است.

بیت کوین در ساعات اولیه روز دوشنبه در انتظار تصمیم فدرال رزرو حدود 3.5 درصد سقوط کرد. در حالی که افزایش 75 واحدی نرخ بهره وجوه فدرال رزرو را 2.25 درصد کاهش خواهد داد، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند افزایش مجدد نرخ بهره با حالتی تهاجمی‌تر، تصمیم مناسب‌تری خواهد بود. برایان کولتون (Brian Coulton)، اقتصاددان ارشد Fitch Ratings گفت:

اگر به روایت فدرال رزرو در زمینه وضعیت مناسب سیاست‌گذاری گوش بدهید، کاملاً مشخص است که آن‌ها رویکرد محدودکننده‌ای نسبت به سیاست مالی خواهند داشت. از لحاظ منطقی، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره تا 100 واحد پایه وجود دارد و من در صورت وقوع آن به هیچ وجه تعجب نخواهم کرد.

آیا افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو نهایی خواهد شد؟

فدرال رزرو به عنوان نماینده جهانی اقتصاد دنیا می‌بایست به شرایط موجود در بازار ارز واکنش نشان دهد. به همین دلیل تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا (ECB) برای افزایش نرخ بهره تا 50 واحد پایه می‌تواند ایالات متحده را مجبور کند تا نرخ بهره را بیش از این مقدار افزایش دهد.

بر اساس گزارش کوین بیس (Coinbase)، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در کوتاه مدت بر یورو فشار وارد خواهد کرد. بیت کوین و اتریوم نسبت به ارزهای پرمعامله جهان نظیر یورو، پوند و ین ژاپن عملکرد بهتری از خود ثبت نموده‌اند.

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو همچنان اصرار دارد که اقتصاد ایالات متحده به دلیل بازار کار قوی در وضعیت رکود قرار ندارد. لارنس سامرز (Lawrence Summers)، وزیر سابق خزانه‌داری روز یکشنبه در گفتگو با CNN گفت: «ما به اقدام قوی از سوی بانک مرکزی نیاز داریم». اما وی در زمینه با میزان مناسب افزایش نرخ بهره نظری نداد.

برخی از اشخاص مانند کتی وود (Cathie Wood) از شرکت Ark، اعتقاد دارند که هم اکنون در رکود اقتصادی قرار داریم. دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) در آینده گزارشی مبنی بر کاهش فعالیت‌‌های اقتصادی در سه ماهه دوم سال 2022 منتشر خواهد کرد. این گزارش بر اساس تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه‌گیری می‌شوند.

ردیاب GDPNow پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری 1.6 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی در دو فصل متوالی هستیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان این داده‌ها نشان‌دهنده رکود اقتصادی در آمریکاست. به گفته دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER)، کاهش تولید ناخالص داخلی در روز پنجشنبه دلیلی برای نگرانی ایجاد نخواهد کرد.

به عقیده لاچینو (laccino)، فدرال رزرو نمی‌تواند مسئولیت بروز اشتباه با افزایش مجدد نرخ بهره را بر عهده بگیرد، اما بدون شک این اتفاق در حال رخ دادن است. رکود اقتصادی تنها چیزی است که قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. او به اشاره به افزایش نرخ بهره 100 واحدی گفت:

فدرال رزرو سعی می‌کند اقتصاد را به سمت یک رکود خفیف سوق دهد و از این موضوع مطلع است که قیمت دارایی‌ها متضرر خواهند شد، اما آن‌ها به این رکود خفیف احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر