;
coinex

خلاصه‌ای از گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

در حالی به پایان هفته نزدیک می‌شویم که گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال سه شنبه برگزار شد. گزارش کاملی از آنچه در این گردهمایی گذشت را بخوانید.

عصر سه‌شنبه 4 مرداد، گردهمایی فعالان سلامت دیجیتال با حضور فعالین این صنعت و البته به همت استارتاپ استودیو هلثیو برگزار شد. همچنین در این گردهمایی که با اهدافی مانند توسعه اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران و شبکه‌سازی برگزار شد سرمایه‌گذاران، کسب وکارها و رسانه‌ها نیز حضور داشتند. البته شایان ذکر است که این رویداد باخوردهای مثبتی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:‌ سلامت دهان و دندان با یک میکروربات ؛ مسواک و نخ دندان را فراموش کنید!

تلاش برای هم افزایی و شبکه سازی در گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

گردهمایی با صحبت‌های امیرحسین صدقی، مدیر روابط عمومی هلثیو  آغاز شد. وی با اشاره به این که حوزه سلامت همواره بخش مظلومی بوده است که با چالش‌هایی  از سمت حاکمیت در مسیر خود همراه شده، تصریح کرد:

« هدف ما گردهمایی فعالان این حوزه و در نتیجه کمک به رشد صنعت سلامت است. تلاش ما این است که با تعامل بیشتر با ریگولاتوری، حلقه‌ی گمشده‌ی اکوسیستم سلامت را به این زنجیره باز گردانیم. تلاش ما همچنین تعامل بیشتر و البته بزرگ‌تر شدن حلقه‌ی ارتباطات این حوزه است.»

 گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

آرش برجی‌خانی در ادامه‌ی گردهمایی توضیحاتی از عملکرد این مجموعه در سال‌های گذشته ارائه کرد و ادامه داد: «هلثیو از سال 97 شروع به کار کرد و تاکنون سه دوره شتابدهی داشته است. هرچند هلثیو با ایده استارت‌آپ استودیو فعالیت خود را شروع کرد؛ اما کمی متفاوت‌تر از سایر شتابدهی‌ها عمل کرده است. ما در هلثیو با استفاده از تجربه سال‌های گذشته خود، دریافتیم که بسیار کمتر از چیزی که باید به سید استیج در سلامت دیجیتال توجه شده است».

برجی‌خانی همچنین ادامه داد که هلثیو تا کنون سه سیکل را تجربه کرده است و مثل بسیاری از شتابدهنده‌ها بحث سرمایه‌گذاری و بحث فاند حداقل چیزی بوده است که به آن پرداخته است. حالا با توجه به تجربه اندکی که کسب کرده، در راند جذب سرمایه هم وارد شده و به کمک زیرساخت مرکز علمی فناوری فضای استقرار هم در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد.

البته به باور برجی‌خانی بودجه و زیرساخت های کافی وجود دارد و نکته اصلی در بخش خروج و توسعه کسب و کار است. در این زمینه نیز تمرکز هلثیو بر روی همین دو بخش است. وی اعلام کرد که هلثیو در حدود سه ونیم سال فعالیت و سه سیکل خود تا به کنون موفق به سرمایه‌گذاری بر 20 تیم نوپا بوده است.

شایان ذکر است که در حدود 400 تیم مختلف به هلثینو درخواست جذب سرمایه داده‌ بودند، از این میان 217 تیم به مرحله غربالگری اولیه رسیدند، 108 تیم در مرحله کمیته سرمایه گذاری و 53 تیم به مرحله ارزیابی موشکافانه راه یافتند و در نهایت 2 تیم موفق شدند که وارد فرآیند شتابدهی و سرمایه‌گذاری هلثیو شوند.

شکست همیشه بخشی از ماجراست!

در ادامه‌ی صحبت‌های خود، برجی‌خانی در مورد دلایل شکست استارت‌آپ‌ها چنین توضیح داد:

دغدغه‌هایی که در بحث سید استیج وجود دارد، بسیار متفاوت است. هم‌اکنون 43 درصد تیم‌ها از ارزیابی ما حذف شدند و جالب است بدانید که بیشتر دلیل این شکست‌ها ابتدا به خود تیم‌ها مربوط می‌شود. شناخت تیم‌‌ها از بیزینس بسیار کم است و از طرفی بسیاری روال راه‌اندازی کسب و کار را نمی‌دانند و حتی نمی‌توانند آن را یاد بگیرند، این‌ها عامل اصلی رد و حذف تیم‌هاست، و گرنه ما در هلثینو اگر احساس کنیم که تیم‌ها با مشاوره و منتورینگ توانایی لازم را می‌یابند، در کنار آنها می‌مانیم.

خلاصه‌ای از گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

بحث بعدی مربوط به بازار و جذابیت‌های لازم است. برخی از تیم‌ها، بر روی «های‌تک» دست می‌گذارند؛ «در حالی که هم اکنون مارکت چه در حوزه‌ی B2B و چه در B2C به چنین چیزی نیاز ندارد. برخی دیگر هم در بحث ایده، محصول و دیولوپمنت مانده‌اند و نمی‌دانند چه کنند. یعنی نیاز را دریافته‌اند ولی محصولشان پاسخگو نیست. گروه دیگر از تیم‌ها نیز در حوزه سلامت قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل رد می‌شوند و دسته‌ی آخر نیز گروهی هستند که با میزان سرمایه هماهنگ نیستند».

به گفته‌ی برجی‌خانی تاکنون 10 تیم شکست (فید) خورده‌اند. اما به باور وی 5 تیم از آنها با افتخار شکست خورده‌اند و کارشان خوب بوده است. او در این رابطه چنین توضیح می‌دهد:

ما می‌گویم با افتخار؛ چون در مارکت فید شده‌اند، این تیم‌ها خوشبختانه درگیر تیم‌سازی و بیزینس مدل نشدند و یادگیری و دانش زیادی برای کوفاندرها ایجاد کردند.

اما 5 تیم دیگر که در همان سایکل اولیه شکست خوردند. در حقیقت باید بگوییم که اگر در دعوای کوفاندرها یا عدم شناخت پروداکت و عدم شناخت صنعت شکست بخوریم، شاید اسمش فید و شکست نباشد! وی صحبت‌های خود را در گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال اینگونه ادامه داد:

سه تیم نیز بعد از کسب امتیاز از هلثیو وارد راند جذب سرمایه بعدی شدند و حداقل در فرآیند شتابدهی موفق بودند. سه تیم دیگر نیز مثل هومکا، اورتینو و… جدا از جذب سرمایه، در راند بعد خواسته یا ناخواسته از هلثیو خارج شدند. اورتینو یک تیم دونفره بود که در حال حاضر تبدیل به کارخانه بزرگی در حکیمیه شده است که مجوز اروپا گرفته و اورتینو تولید می‌کند. ما از هومکا و ای آی مدیک نیز خارج شدیم. چهار تیم نیز الان در شتابدهی فعالیت دارند و سه قرارداد در حال امضاست.

بیشتر بخوانید: درمان پیری با مدفوع ؛ اکسیر جوانی با پیوند مدفوع انسان

سرمایه‌گذاران در گردهمایی فعالان سلامت دیجیتال

به گفته برجی‌خانی‌ سرمایه‌گذارانی نیز در این بین بودند که در راند بعدی، بر روی تیم‌ها سرمایه‌گذاری کردند، از جمله‌ی آنها می‌توان به لیان، مکس، بهمن، ستارگان، آمن، صد استارت‌آپ اشاره کرد.

به باور برجی‌خانی، نرخ موفقیت استارت‌آپ‌های هلثیو، با کنار گذاشتن تیم‌های فعال، 37 درصد بوده است. وی در حالی که صنعت سلامت دیجیتال در ایران را بسیار نوپا می‌داند، گفت:

با توجه به جدید بودن این صنعت، این عدد هم قابل توجه است. این که تیم‌های 2 نفره 35 نفره شوند دریکسال لذت‌بخش است.

پارامترهای سرمایه‌گذاری

برجی‌خانی در گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال از پارامترهای سرمایه‌گذری می‌گوید: «مدل نگاه ما به تیم‌ها، برای سرمایه‌گذاری در واقع سه پارامتر دارد؛ حساسیت، اصطکاک و اینرسی. ما در هلثینو «ولیو چین» خودمان را ترسیم کرده‌ایم و آن را برای تیم‌ها نیز شرح می‌دهیم». وی در توضیح پارامتر‌ها این‌چنین گفت:

  • حساسیت یعنی آن ایده چقدر خطر دارد و چه میزان با جان آدم‌ها به شکل مستقیم در ارتباط است. پایین بالا و متوسط.
  • بحث اصطکاک مربوط به اصطکاک با رگولاتوری، قوانین و مجوزهاست که چقدر با صنعت سلامت درگیر می‌شود.
  • بحث اینرسی نیز مربوط به آن است که ایده چقدر با پزشکان و فعالان این حوزه مقاومت دارند.

اگر سطح این سه پارامتر که برای ما مهم است، پایین باشد کار سرمایه‌گذاری نیز ساده‌تر خواهد بود. گاهی یک ایده بسیار خوب است اما مشکل رگولاتوری و مجوز نمی‌گذارد ما وارد کار با آن شویم. بحث اینرسی هم در شرایطی‌ است که با خود پزشکان به چالش نخورد و بتوانیم نظر مثبت آنها را نیز جلب کنیم.

سه حوزه فعالیت هلثبنو

برجی خانی صحبت‌های خود را در حوزه‌ی فعالیت هلثینو اینگونه آغاز کرد: «از سال 97 با 3 حوزه شروع کردیم؛ تجهیزات پزشکی، سلامت الکترونیک و بایوتکنولوژی. در حوزه سلامت الکترونیک تجربه بیشتری داریم اما در تجهیزات و بایو تکنولوژی ورود سخت‌تر است و ما در این بخش نیاز به پارتنر داریم؛ چون مثلا در بحث تجهیزات پزشکی، شرکت‌های بسیار قدیمی هستند که کار برای ورود سخت‌تر می‌کنند». او از امکانات دیگر هلثیو، هلثی پنل و هلثی تاک را نام برد و گفت:

چالش جدی عدم شناخت صنعت اس. ما در هلثی پنل با سه تا چهار نفر از بزرگان این صنعت صحبت می‌کنیم و در هلثی تاک گفتگو دونفره کارآفرینان این حوزه را فراهم می‌کنیم و در هلثی هاب با افرادی که دغدغه رگولاتوری دارند و افرادی که در رگولاتوری نقش دارند صحبت می‌کنیم.

حالا هلثیو اینترنشنال (بین‌المللی) فکر می‌کند و در حال گفت‌وگو با دکتر سیفی در کانادا استو با بیزینس‌های خوبی در حال تعاملند. وی در ادامه گفت: «در حال حاضر روی سید استیج کار می‌کنیم و در تلاشیم سرویس‌هایی به تیم‌های شناخته شده این حوزه مثل بقراط و اسنپ ارائه دهیم».

برجی‌خانی اسکیل و توانایی سرمایه‌گذاری در سید استیج را یک و نیم میلیارد اعلام کرد که در صورت کواینوست این مبلغ بیشتر هم می‌شود. او همچنین با اشاره به رشد هومکا و خلاقیت لیوم از این تیم‌ها قدردانی کرد و ارتباط خوب با بنیانگذاران را از عواملی که در جذب سرمایه موثرند دانست. برجی‌خانی همچنین با اشاره به نقش هلثیو در شرایطی که منتورها سواد و دانش کافی ندارند گفت:

تجربه این صنعت در ایران کم است و ما با مشکل مهاجرت نخبگان هم مواجهیم. شتابدهنده باید کارآفرین باشد، ما هم تجربه زیادی نداریم و فقط سه سایکل را تجربه کردیم. در نتیجه راه حل این است که مجموعه‌های بزرگ باید سی وی داشته باشند. مثل دیجی کالا که دیجی نکست را آورده است.

در نهایت برجی‌خانی افزود که بخش‌هایی برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند که به بیزینس‌ها سرویس بدهند، مثلا ورود AI در مشاوره‌های آنلاین، اکسپرینس شیرینگ، بحث فالواپ، پیشگیری و لایف استایل مهم‌ترین بخش‌های جذاب سرمایه‌گذاری هستند.

هومکا و خدماتش در مسیر توسعه سلامت دیجیتال

اواخر سال 1398، احمد طاهرخانی و محمد عالیزاده، ایده‌ای برای کسب‌وکاری در حوزه سلامت داشتند که خدمات مراقبت در محل ارائه می‌داد و ارائه این خدمات به شکل سنتی را دگرگون می‌کرد. در نتیجه به قصد پیاده سازی همین ایده بود که استارتاپ هومکا را بنیانگذاری کردند. هومکا ابتدا با هدف ارائه‌ خدمات مراقبت از سالمندان، با توجه به تقاضای زیاد برای این نوع خدمات، شکل گرفت. اما با ورود کرونا به کشور، تصمیم گرفت پا به مسیر جدیدی بگذارد و بر نیاز جدید بازار، یعنی تست کرونا تمرکز کند.

از این طریق هومکا با فرصتی جدید در بازار آشنا شد که نیاز به انجام خدمات آزمایش تشخیص طبی در محل بود. با توجه به آینده‌ای که انجام خدمات سلامت در محل و به خصوص انجام خدمات آزمایش در محل دارد، این تیم نیز تصمیم گرفت پس از پایان پاندمی کرونا انجام خدمات آزمایش خون در محل را هدف اصلی خود قرار دهد.

در این راستا هومکا سعی کرد در سال 99 در کنار ارائه خدمت تست کرونا، زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمت آزمایش در منزل را نیز فراهم کند. با تجربه ای که از ارائه خدمات در زمان کرونا به دست آورد، هومکا فرآیندهای خود را بهبود بخشید و کیفیت ارائه خدمات، سرعت پاسخ دهی و کیفیت ارسال نمونه را افزایش داد. همچنین برای افزایش دقت نتایج آزمایش‌ها، آزمایشگاه‌های معتبری را به همکاران خود اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

سهم ویزیت آنلاین از بازار سلامت ایران زیر یک درصد است

ژوبین علاقبند مدیرعامل لیان کپیتال، سرمایه‌گذار در حوزه سلامت، در پنل تجربه سرمایه‌گذاری در سلامت که در گردهمایی فعالان سلامت دیجیتال برگزار شد با مرور بخشی از آمارهای حوزه سلامت الکترونیکی، اعلام کرد هنوز اقدام جدی و دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است و افزود:

آمارها نشان‌دهنده‌ی آن است که هر ایرانی در طول سال به طور متوسط هشت ویزیت پزشک را انجام می‌دهد که این میزان در طول سال تقریباً به 650 میلیون ویزیت می‌رسد. از این میزان 4.5 ویزیت از سوی پزشک صورت می‌گیرد و 2.5 ویزیت نیز سهم آزمایشگاه است و بقیه در سایر بخش‌ها متمرکز شده‌اند.

گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

به گفته او، در ایران تقریباً روزانه یک میلیون ویزیت انجام می‌شود که سهم ویزیت آنلاین زیر یک درصد است. وی در ادامه به بررسی بازارهای جهانی پرداخت و گفت:

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد از سال 2019 تا 2025 سهم بازار سلامت الکترونیکی از 157 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار خواهد رسید. این عدد معادل رشد ۲۵ درصدی است.

به عقیده علاقبند هرچند سهم بازار فعلی ایران از سلامت الکترونیکی بسیار محدود است، اما باید توجه داشت مسیر ایران نیز جدا از جهان نخواهد بود و هرچند کمی از جهان عقب‌تر هستیم اما همان مسیر را اگرچه با سرعتی کمتر طی خواهیم کرد.

او همچنین سرمایه‌گذاری در این حوزه را به سرمایه‌گذاری بر روی آینده تشبیه کرد و گفت از همین روست که سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار پرریسک است و در صحبت‌های خود تاکید کرد که فقط روی تیم‌ها و شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که مدل برهم‌زنندگی وضع موجود را اجرا کنند.

تیم لطیف؛ مدیرعامل هلدینگ مکس نیز در این میزگرد به بازار پرریسک سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: «مشکل اینجاست که تکلیف رگولاتوری در این حوزه مشخص نیست». او با اشاره به سرمایه‌گذاری مکس روی استارت‌آپ «دکتر تو» چنین اعلام و تاکید کرد:

از زمان سرمایه‌گذاری روی این استارت‌آپ تاکنون میزان رجیستری روی آن پنج برابر شده است و تقریباً به بالای سه میلیون رجیستر رسیده است. اما مردم هنوز سمت مشاوره آنلاین نرفته‌اند و باید به تدریج به این سمت بروند.

لطیف در پاسخ به گفته علاقبند در مورد سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های برهم‌زننده نیز گفت: «توجه داشته باشیم که ما هم سرمایه‌گذار هستیم و در نهایت میزان سرمایه‌گذاری ما و نتایجش با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بورس و مسکن و سایر حوزه‌ها سنجیده می‌شود. از همین رو نمی‌توانیم روی خیلی از مسیرهای برهم‌زننده سرمایه‌گذاری کنیم؛ از سویی من برهم‌زنندگی را در خیلی از بخش‌های ساده‌تر هم می‌بینم. برای مثال شاید در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری روی تشخیص بیماری از طریق AI به‌صرفه نباشد، هرچند برهم‌زنندگی دارد. اما شاید سرمایه‌گذاری در بخش ویزیت آ‌نلاین یا مشاوره آنلاین به‌صرفه‌تر باشد».

احمد طاهرخانی مدیرعامل هومکا نیز در گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال با اشاره به مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه وجود دارد، اعلام کرد:

مشکل ما رگولاتوری است، رگولاتور با این حوزه آشنا نیست، در کسب‌وکار وقتی به مدل بهینه کسب‌وکاری می‌رسی و کار را جلو می‌بری ناگهای مقرره‌ای مقابلت قرار می‌گیرد که با کل بیزینس‌پلن کسب‌وکار نوآور متفاوت است.

در پایان بهزاد سیفی، بنیان‌گذار هلثیو، چنین ادامه داد: «سرمایه‌گذاران در حوزه سلامت الکترونیکی باید صبر داشته باشند، باید توجه کنیم که بازگشت سرمایه‌ در این حوزه به آرامی اتفاق می‌افتد. اما به عقیده من باید روی هر استارت‌آپی که در مورد سلامت افراد اطلاعات جمع می‌کند سرمایه‌گذاری کنیم؛ چرا که در آینده آنها بازار زیادی را در دست خواهند گرفت».

دعوت از کسب و کار دیجیتال در گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

مدیر فروش ابر آروان، وحید محمدی از دیگر سخنرانان گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال بود. محمدی در این گردهمایی با اشاره به مزایای محصولات شبکه‌ توزیع محتوا، سرور ابری، فضای ابری، کانیتنر ابری و پلتفرم ویدیوی ابر آروان برای کسب‌وکارهای حوزه‌ی سلامت دیجیتال، از آن‌ها دعوت به عمل آورد که از ظرفیت‌های ابر آروان برای توسعه‌ی خدمات خود بهره گیرند.

شعار اصلی لیوم دوستی، کنجکاوی و معاشرت است

در پایان گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال، اشابهر بخشایی در ارتباط با لیوم پنین توضیح داد: «لیوم سوشال مدیایی مربوط به نسل دختران Z است و پرسونای اصلی مخاطب ما دختران 12 تا 22 سال هستند. گرچه عموم افراد سوشال مدیا را با اینستاگرام و توییتر می‌شناسند، اما لیوم با اصول خودش کار می‌کند و به هیچ‌ عنوان کپی نیست».

 گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال

ما می‌کوشیم که اصول خودمان را داشته باشیم و بر همین اساس در شبکه اجتماعی لیوم بحث فالو نداریم. در شبکه اجتماعی لیوم کاربران با هم در ارتباط هستند. پست و کامنت و ریپلای می‌‌گذارند، اما فالو وجود ندارد و مهمترین دلیل که فالو نداریم آن است که وقتی بحث فالو پیش می‌آید، کاربران دیواری به دور خود می‌کشند و اجازه نمی‌دهند فرد دیگری وارد آن شود. درصورتی که ما به دنبال آن هستیم که کاربران باهم معاشرت کنند و شعار اصلی ما دوستی کنجکاوی و معاشرت است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد گردهمایی فعالان حوزه سلامت دیجیتال چیست؟ لطفا نظرات و سوالات خود را با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر