;
coinex

ساترا مسئول نظارت بر VODها است؛ شورای عالی فضای مجازی تغییر موضع داد!

دبیر شورای عالی فضای مجازی با وجود به اختلاف نظری که این روزها بین فیلیمو و ساترا در جریان است گفته که ساترا مسئول نظارت بر VODها است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی که سال گذشته (در زمان دولت دوزادهم) گفته بود که وظیفه صداوسیما نظارت بر فضای مجازی نیست بلکه آن‌ها باید به تولید محتوا کمک کنند، حال با تغییر موضعی آشکار، VODها را مصداق بارز صوت و تصویر فراگیر عنوان کرده و بر همین مبنا، نظارت بر آن‌ها را بر عهده ساترا دانسته است.

بیشتر بخوانید: حمایت وزارت ارشاد از VODها ؛ با صداوسیما اختلاف نظر داریم!

ساترا مسئول نظارت بر VODها

بعد از افشای نامه رئیس ساترا به رئیس صداوسیما که علیه VODها تنظیم شده بود، بحث گسترده‌ای پیرامون این موضوع در سراسر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد.

فیلیمو در میان همه پلتفرم‌های نمایش درخواستی (VOD) آتش تند‌تری داشت و در بیانیه‌ای کوتاه، خواستار شفاف‌سازی درباره قانون تاسیس ساترا، وظایف و مسئولیت‌های آن شد و همچنین انتقاداتی به عملکرد آن وارد کرد.

ساترا مسئول نظارت بر VODها است؛ شورای عالی فضای مجازی تغییر موضع داد!

فیلیمو در بیانیه خود اعلام کرده بود که اصطلاح صوت و تصویر فراگیر در هیچ یک از نهادهای کشور تعریف دقیقی ندارد و مشخص نیست که VODها شامل این تعریف هستند یا خیر؛ موضوعی که سال‌ها است محل بحث بوده و خود مرکز ملی فضای مجازی معتقد بود که این تعریف هنوز به طور درستی تبیین نشده است.

حال اما دبیر شواری عالی فضای مجازی، به نوعی خیال فیلیمو را راحت کرده و در شرایطی که به نظر می‌رسد نماوا با ساترا توافقات مثبتی داشته، موضع خود را اعلام کرده است. ابوالحسن فیروزآبادی در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها به تعیین حدود شمول عبارت «صوت و تصویر فراگیر» پرداخته و گفته:

«ما حدود را مشخص کرده‌ایم اما این که ذی‌نفعان اجرا نمی‌کنند، بر عهده شورای عالی فضای مجازی نیست. این نهاد تعریف خود از این واژه را بر اساس قانون به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح اعلام کرده‌ است و اسناد آن نیز وجود دارد.

او در پاسخ به ای سوال که آیا VODها تحت عبارت صوت و تصویر فراگیر تعریف می‌شوند گفته که این پلتفرم‌ها قطعا در دایره این تعریف هستند و در نتیجه ساترا مسئول نظارت بر VODها است.

همه این‌ها در شرایطی است که فیروزآبادی سال گذشته در گفتگویی معتقد بود که نظارت بر حوزه فضای مجازی مسئولیت مرکز ملی فضای مجازی است و هزینه‌ای که به صدا و سیما داده می‌شود؛ برای نظارت نیست بلکه در جهت کمک به تولید محتوا است.

از سوی دیگر رئیس جمهور پیشین در نامه‌ای تاکید کرده بود که موضوع نظارت بر صوت و تصویر فراگیر از وظایف مرکز ملی فضای مجازی است و معاونین مرکز ملی فضای مجازی نیز در مصاحبه‌‌هایی که داشتند تاکید کرده بودند که صوت و تصویر فراگیر هنوز در کشور تعریف واحدی ندارد.

گفتنی است که برخی نمایندگان مجلس نیز از مرکز ملی فضای مجازی خواسته بودند که حدود وظایف ساترا مشخص شود و به نظر می‌رسد حال و در این شرایط پر از ابهام سوال، فیروزآبادی بعد از تفکرات عمیق و فراوان، به این نتیجه رسیده که ساترا، ناظر اصلی صوت و تصویر فراگیر در کشور است!

به بیانی ساده‌تر می‌توان معادله متفاوتی تنظیم کرد و آن اینکه با تغییر دولت و تغییر رئیس صداوسیما و به دنبال آن تغییراتی در ترکیب شورای عالی فضای مجازی؛ حال بحث‌ها و اختلافات درباره حد و حدود ساترا به پایان رسیده و این نهاد با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان و اهالی سینما و هنر، حال قرار است به عنوان نهاد قانونی ناظر بر VODها فعالیت کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اظهار نظر جدید فیروزآبادی چیست؟ آیا ساترا مسئول نظارت بر VODها است؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید و دیگر اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    آخه فیلیمو و نماوا مگه چشه به این خوبی همیشه تلویزیون فیلم های بدرد نخور می‌زاره اما نه همیشه ما هم به جای ماهواره از فیلیمو و نماوا فیلم نگاه میکنیم اتفاقا این خیلی خوب هم هست که مردم به جای ماهواره از فیلیمو و نماوا فیلم نگاه کنن و به نظرم باید تقدیر هم بشه و فیلیمو و نماوا هیچ محتوا غیر اخلاقی هم ندارن.

    پاسخ

    ساترا به عنوان بخشی از صداوسیما رقیب پلتفرم هاست چطور یک رقیب میتونی هم شاکی و هم داور و هم ناظر باشه!!!

    پاسخ