;
coinex

آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟ [گفتگوی تکراتو با میلاد نوری]

آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟ خدمات‌دهی اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک به اوکراین واکنش های زیادی را دنبال داشت. تکراتو در این باره با میلاد نوری، برنامه‌نویس و کارشناس فناوری اطلاعات، مصاحبه کرده‌ است.

با مطرح شدن طرح صیانت در مجلس و صحبت از محدود سازی‌های بیشتر درباره اینترنت و شبکه های مجازی در ایران، از همان ابتدا اخبار گوناگونی درباره خدمات اینترنت ماهواره ای در بین کاربران ایرانی دست‌به‌دست شده است. باورها و شایعات بسیاری درباره اینترنت ماهواره ای وجود دارد که برخی درست و برخی هم غلط هستند. بیشترین باور‌های غلطی که درباره اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد، درباره چگونگی خدمات‌دهی آن است.

آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟

با شروع خدمات‌دهی اینترنت ماهواره ای استارلینک به اوکراین در جریان هجوم دولت پوتین به این کشور، حرف و حدیث‌ها درباره خدمات‌دهی اینترنت ماهواره ای، به خصوص در ایران بالا گرفت. در بین کاربران ایرانی این سوال به وجود آمد که چرا و چگونه استارلینک با سرعت تمام به اوکراین خدمات اینترنتی خود را ارائه داد، اما تا کنون صحبتی از خدمات‌دهی اینترنت ماهواره‌ای به ایران، آن هم با وجود محدودیت‌هایی که در پی اجرای طرح صیانت برای اینترنت ایران به جود خواهد آمد، نکرده است.

در این باره تکراتو به طور مفصل با میلاد نوری کارشناس فناوری اطلاعات گفت‌وگویی داشت. آقای نوری یکی از منتقدین جدی طرح صیانت بوده و اظهارات کارشناسانه او توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. آقای نوری پیشتر با انتشار ویدیویی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را تحلیل و بررسی کرده بود. این ویدیو را در پست اینستاگرامی زیر از دست ندهید:

اینترنت‌های ماهواره‌ای فراتر از قوانین کشورها نخواهند بود

میلاد نوری درباه نحوه خدمات دهی استارلینک، با اشاره به نقش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور (ITU)، می‌گوید:

در مورد شرکت‌های مخابراتی که خدمات اینترنتی مختلفی ارائه می‌دهند و استارلینک هم یکی از آنها است یک اتحادیه بین‌المللی مخابرات وجود دارد که به اختصار ITU نامیده می‌شود که وابسته به سازمان ملل است. کشور هایی مثل ایران و آمریکا عضو این اتحادیه هستند.

شرکت های ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای مثل استارلینک وقتی می‌خواهند در کشوری طبق معاهدات بین‌المللی خدماتی ارائه دهند باید از سیستم رگولاتوری آن کشور مجوز بگیرند. به این معنا که اینترنت ماهواره‌ای چه متعلق به استارلینک باشد و یا متعلق به هر شرکت دیگری، نمی‌تواند فراتر از قوانین کشورها عمل کند.

استارلینک صرفا یک پروژه تجاری است

چندی پیش ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌اکس در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی توییتر که پرسیده بود آیا ایرانیان هم می‌توانند از اینترنت استارلینک استفاده کنند، گفته بود تا جایی که بتوانیم حمایت می‌کنیم. از اینگونه اظهارنظرها اینگونه برداشت می‌شود که هدف این پروژه، رفع‌ محدودیت‌ها و آزاد شدن بیشتر اینترنت است.

آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟ [گفتگوی تکراتو با میلاد نوری]

آقای نوری اما می‌گوید: «شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ماهواره‎‌ ای مانند استارلینک بر خلاف تصور عموم، صرفا پروژه‌های تجاری هستند. اهدافشان نیز سودآوری و تسهیل دسترسی به اینترنت برای کشورهایی است که زیرساخت مناسب برای دسترسی به اینترنت را ندارند.» وی در ادامه افزود:

اما این به آن معنا نیست که [اسپیس‌ایکس] برای دسترسی آزادانه به اینترنت با دولت‌ها و حکومت ها مقابله می کند. زیرا تحت هر شرایطی باید از سیستم رگولاتوری هر کشور مجوز بگیرد. رگولاتوری هر کشور هم قوانین و مقرراتی را برای اینترنت ماهواره‌ای وضع خواهد کرد که برای سایر سرویس های اینترنتی در داخل آن کشور وضع کرده است.

بنابراین اگر استارلینک و سایر شرکتهای اینترنت ماهواره‌ای بخواهند در ایران سرویس دهی کنند، باید از سازمان های مربوطه مجوز بگیرند. سازمان های مربوطه در ایران و در هر کشوری وقتی بخواهند در این زمینه مجوزی اعطا کنند قطعا نیازمند این است که آن شرکت باید قوانین مربوط به اینترنت کشور را رعایت کند و به رسمیت بشناسد.

آنطور که از گفته‌های آقای نوری برمیاید، تصور نادرستی در میان مردم و بسیاری از کاربران در خصوص اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است.

آیا اینترنت ماهواره ای به ایران خواهد آمد؟

پذیرفتن قوانین و مقررات اینترنت در ایران شاید برای بسیاری از شرکت‌ها ممکن نباشد. مدیرعامل شرکت توکن تک در این خصوص می‌گوید: « ممکن است که ایران به شرکتی که قوانین اینترنتی ایران را بپذیرد مجوز بدهد و همان محدودیت‌هایی که اکنون روی سیستم اینترنت داریم روی اینترنت ماهواره‌ای هم وضع شود. برای مثال شرکت اینترنت ماهواره‌ای که بخواهد در ایران فعالیت کند باید سیستمم فیلترینگ ما را بپذیرد و اگر در شبکه های اینرنتی ما مسدود سازی انجام شده قطعا باید شرکت اینترنت ماهواره‌ای هم همان مسدود سازی‌ها را انجام دهد.»

بیشتر بخوانید: متن کامل طرح صیانت از فضای مجازی (PDF)

نوری در ادامه می‌گوید:

اینترنت ماهواره‌ای موضوعی نیست که اگر طرح صیانت به طور کامل اجرا شد بخواهیم به آن دل ببندیم و با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای از طرح صیانت عبور کنیم.

دولت‌ها نمی‌توانند محدودیت‌های خود بر اینترنت را صددرصدی اجرا کنند

با وجود سانسور و اعمال محدودیت‌های شدید در برخی کشورها نظیر چین، اما کاربران کماکان از راه‌های بسیاری به سایت‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. دولت‌های مختلف در کشورهای‌ مختلف همگی سعی داشته‌اند تا با روش‌های مختلف در حدودی روی اینترنت کنترل ایجاد کنند، ولی حتی در چین که محدودیت‌ها بسیار سخت و گسترده هستند، باز هم کاربرها روش‌های مختلفی را برای دور زدن این کنترل پیدا کرده‌اند. آقای نوری باور دارد:

دولت‌ها هیچ‌وقت نتوانسته‌اند خواسته‌های خود را بر اینترنت به طور کامل و صددرصدی اجرا کنند. همانطور هم که میبینیم شبکه های اجتماعی مختلفی در ایران مسدود شده اند، اما افراد زیادی در این سرویس ها حضور دارند.

وی می افزاید: «برای مثال تیک تاک. این شبکه از طرف سرویس دهنده چینی بر روی ایران بسته شده. محدود شدن آن هم بسیار سفت و سخت است؛ به این معنا که هم از روی IP و هم از روی سیمکارت و لوکیشن کاربر را شناسایی می‌کند. اما ما ایرانیانی را در این شبکه مشاهده می‌کنیم که دنبال کنندگان بسیاری دارند و بسیاری از دنبال کنندگانشان هم ایرانی هستند.»

بیشتر بخوانید: دور زدن اینترنت ملی در صورت تصویب طرح صیانت ممکن است؟

ماجرای فعال شدن استارلینک در اوکراین در جریان جنگ چه بود؟

نوری درباره خدمات‌دهی استارلینک به اوکراین توضیح داد: «این که استارلینک خدمات ماهواره‌ای خود را در اوکراین گسترش داد به این دلیل بود که خود سیاستمداران اوکراین از طریق اکانت های رسمی خود در توییتر به طور رسمی از ایلان ماسک و استارلینک تقاضای اینترنت ماهواره‌ای داشته‌اند و این به آن معنا نیست که اگر کشوری در شرایط جنگی قرار گرفت استارلینک به کمک آن کشور بیاید. استارلینک در صورتی به یک کشور خدمات اینترنت ماهواره‌ای می‌دهد که خود آن کشور مجوز خدمات آن را صادر کرده باشد.»

آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟ [گفتگوی تکراتو با میلاد نوری]

این توسعه دهنده وب در ادامه نتیجه گرفت:

نباید دچار اشتباه شویم که اگر در کشوری اینترنت با محدودیت مواجه شد استارلینک به کمک آن خواهد آمد. برای مثال اپراتور KDDI ژاپن اعلام کرده است که از سال آینده از استارلینک به عنوان تامین کننده خود استفاده می‌کند. و اما در مقابل رگولاتوری هند اعلام کرده است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به دلیل نداشتن مجوز از دولت هند، اجازه خدمات دهی ندارد.

آقای نوری پیشتر در همین خصوص در یک پست اینستاگرامی توضیحات جالبی را مطرح کرده بود. پیشنهاد می‌شود، پست زیر را بررسی کنید:

استارلینک یک شرکت تجاری است

نوری در ادامه صحبت‌هایش، با تاکید بیشتر بر اینکه استارلینک را صرفا باید یک پروژه تجاری دید، می‌گوید: «هر کدام از این ماهواره‌ها بسیار گران قیمت هستند و در فاصله کوتاهی از زمین قرار دارند، اگر در کشوری این ماهواره‌ها برخلاف قوانین  آن کشور عمل کنند، سرنگونی آنها توسط حاکمیت‌ها کار سختی نخواهد بود. این ماهواره‌ها به دلیل گران‌قیمت بودن، در صورت سرنگونی، خسارات زیادی را به استارلیک وارد می‌کنند و همان‌طور که گفتم استارلینک یک شرکت تجاری است و هیچ‌گاه خدمات غیر مجازی به کشورها ارائه نمی‌دهد که باعث خسارت مالی خودش شود.»

وی در ادامه افزود:

استارلینک ممکن است که به ایران خدمات اینترنت ماهواره ای ندهد، اما ماهواره‌هایش برفراز ایران وجود دارند زیرا که به کشور های اطراف ما در حال سرویس‌دهی است اما باز هم باید ذکر کنم که حضور ماهواره‌های استارلینک بر فراز آسمان های ایران به معنای این نیست که استارلینک به زودی به ایران شروع به سرویس دهی می‌کند. در مورد سرویس دهی استارلینک در کشور چین هم باز همان قوانین وجود دارد، استارلینک در صورت اخذ مجوز از هر کشوری، می‌تواند به آن کشور خدمات دهد.

نمی‌توان آدرس دریافت خدمات اینترنت ماهواره ای را تغییر داد

میلاد نوری در انتها با اشاره به محدودیت های اینترنت ماهواره ای اضافه کرد: « مورد دیگر که کاربران باید به آن دقت کنند این است که در سایت استارلینک به وضوح ذکر شده است که اگر شما سرویسی را خریداری کنید، اجازه جابه‌جایی آدرس آن را ندارید. یعنی به این معنا نیست که اگر استارلینک در ترکیه و عراق سرویس دهی کرد، کاربری بتواند با آن آدرس در عراق یا ترکیه خدمات را خریداری کند و سپس به ایران منتقل کند زیرا در صورت جابجایی آدرس خدمات متوقف می‌شود. افراد باید به این موضوع توجه کنند زیرا برخی افراد سودجو شروع به فروش تجهیزات با قول جابجابی کرده بودند.»

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما چیست؟ آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟ در کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (34 نظر)

    ۲۰ دقیقه وقتم رو گرفت.
    جزیره ایران پایبند قوانینی هست که خارج از اون محکوم به شنا در آقیانوس هستی.
    این در حالی هست که بایستی انتظاره کمک از دهکده مثلا جهانی رو داشته باشیم که خواست اونها جزیره بودن ماست.
    پس نرود میخ آهنین در سنگ

    پاسخ

    طرح صیانت که میگن در واقع برای صیانت از فساد خودشونه. این طرح ها نمی تونه دسترسی مردم رو به گردش آزاد اطلاعات بگیره، حتی چین هم با اون همه امکانات نتونسته به طور کامل دسترسی مردم رو مسدود کنه. اینترنت ماهواره ای استارلینک فقط شروع ماجراست، آقایون باید یاد بگیرن که با پیشرفت تکنولوژی نمیشه مقابله کرد.

    پاسخ

    تصمیم و دستور راس هرمشان است مجلس مجبور و ملزم به اجرا و تصویب این طرح ضد آزادی ضد انسانی است برای این رژیم خطرناک مافیایی دیکتاتوری خودکامه فردی استبدای مهم حفظ سلطه نظامشان است نه مردم و اجرای عدالت و قانون.

    پاسخ

    طرح به اصطلاح صیانت طرحی است برای مخالفان شفاف سازی است پیش بسوی کره شمالی شدن و پس رفت

    پاسخ

    دوستان عزیز
    پول حرف اول و آخر را می زند .
    شرکت زحمت کشیده و فناوری تولید کرده ، ولی به طور مفت به هیچ کسی نمی دهند .
    بخصوص که بحث تجارت است و اگر استارلینک با ایران تفاهم نامه بزند ، این اینترنت خرج زیادی دارد و تحت قوانین کشور است .
    برخی عزیزان فکر می کنند که خیرات در استارلینک پخش می شود و دنبال آزادی بی قید و شرط هستند که هیچ کشوری اجازه این ازادی بی قید و شرط را نمی دهد .

    پاسخ

    چند سال پیش یک متخصص با رادیو مصاحبه میکرد و میگفت اگر شما وارد باشید میتوانید با اینترنت تماس صوتی بر قرار کنید.!! غافل از اینکه امروز هر بچه ای که گوشی دستش باشد به راحتی با اقصی نقاط دنیا تماس صوتی و تصویری بر قرار میکند.با تکنولوژی نمیتوانید مقابله کنید با سرعت برق و باد شما را پشت سر میگذارد.

    پاسخ

    در شهرهای مرزی میشه از خدمات آن استفاده کرد فکر میکنم چوندر آن مناطق Ip مشترک باشد

    پاسخ

    البته نگران چیزی نباشید ما که آنقدر حرف شو می‌زنیم و دلمون میخواد فکر ما رو هم کردن اصلا اینترنت برای کشور های مثل ما ساخته شده بهمون همه چیز میدن که بدونن چه خطو خبره اونهای که اسم خودشونو گذاشتن بشر و چیزهایی که برای جهان سوم آرزو برای اونها زمانی نیاز بوده به ایران هم میرسن خیلی زود قبل رسیدن دستی به دهان

    پاسخ

    یه عده منحرف تو جامعه هستن همه چی باید تعطیل اینترنت نباشه چون مبتزل داره خوب اگه کسی منحرف باشه ذهنش رو نمیشه که کنترل کرد می‌ره دنبال خلاف

    پاسخ

    این که استار لینک تجاری است خوب بله باید هزینه هاشو دربیاره به علاوه سود ولی قرار بود راهی باشه برای استفاده از اینترنت بدون فیلتر اینکه از دیکتاتورا اجازه بیگیره خیلی مسخره است ج.ا از توییتر و تلگرام هم خواسته بود طبق قوانین ایران عمل کنند که با عدم پذیرش فیلتر شدند خوب این واضحه که حکومت که میخواد اینترنت رو تحت کنترل خودش داشته باشه هیچ وقت چنین اجازه ای به استار لینک نمیده

    پاسخ

    واقعا اینجا جمهوری اسلامی آزاد ایرانه،من فکر نمیکنم دارن آزادی مردم رومیگیرن،ومسخره ترین طرح درتمام طول تاریخ ثبت خواهد شد ماشاالله در گند زدن همیشه مقام اول رو داریم ،انشاالله که این گندها ادامه دار باشه تا،،،،

    پاسخ

    از همون اینترنت ماهواره ای نسل قدیمی استفاده میکنیم که خیلی وقت پیش کافی‌نت های بزرگ برای تامین اینترنت شان ازش استفاده میکردند و خوشبختانه لوازم گیرندگی اش هم همین دیش و lnb های رسیورهای خانگی هست که فقط یه مودم دانگل نسل قدیمی(که میشه اینترنت آفلاین) و برای دوطرفه سازی و آنلاین شدن همین نت معمولی ایران کافیه اگرم برای اینکار مسدود شد برای دوطرفه سازی ارتباط gsm ماهواره ای (همون تلفن همراه ماهواره ای خط ثریا ساخت امارات) کافیه یا نهایتاً یک دیش آپلود کننده
    اگر هم نت نسل جدید ماهواره ای آمد که خوش آمد

    پاسخ

    بشین تا مجوز بگیره اینترنت ماهواره ایی اومده تا اجازه نگیره آقای نوری فقط نوریه

    پاسخ

    هنوز یک عده به آمریکا و آمریکایی دل بستند ! انگار که کور هستند و قضیه افغانستان و اوکراین را ندیدند . ماهواره به آن شکل که فکر میکنید نیست ماهواره ها یا با موتورهای انرژی خورشیدی و یا با بالن ها روی سر کشورها می چرخند . چندی پیش ایران یک ماهواره آمریکایی را ساقط کرد که خود همین نشان میدهد ارتفاع آن کمتر از ۲۰۰ کیلومتر از سطح زمین است اصلا زمین کروی وجود ندارد که بخواهد ماهواره ای باشد . اصلا جنگ روسیه و غرب بویژه آمریکا به همین قضیه مربوط است چون اگر زمین کره بود و روسیه از طرف شرق با آمریکا ۳۰۰ کیلومتر فاصله داشت خوب به راحتی از سیبری به آمریکا موشک می زد و آمریکا سپر ضد موشکی خودش را در کشورهای غربی روسیه مستقر نمی‌کرد یعنی امریکایی ها آنقدر خر هستند که نگران حمله روسیه از غرب به سمت خودشان با فاصله ۸هزار کیلومتر باشند ولی نگران حمله روسیه از شرق به سمت آلاسکا و آمریکا با فاصله ۳۰۰ کیلومتر نباشند . یکم فکر کنید . تمام اینها که ماهواره فرستادیم و می خواهیم سفر فضایی را راه بیندازیم چرت و پرت است در خلال جنگ جهانی و قبل از دروغ فرستادن موشک و ماهواره به فضا و دور کره زمین ! تکنولوژی جی پی اس فعال بود یکم فکر کنید چگونه ؟ پس جی پی اس ربطی به ماهواره نداشته و ندارد

    پاسخ

    حماقت بعضی آدمها تمامی نداره!
    اینکه استارلینک به ایران می رسه یا نه بحثش کاملا جداست ولی چرا منکر کروی بودن زمین میشین؟ اگه زمین کروی نباشه امکان نداره همزمان یک مکان شب باشه و مکان دیگه روز.

    اگه ماهواره ها داخل جو زمین بچرخند جاذبه زمین باعث سقوط حتمی ماهواره چند تنی و مقاومت هوا سرعت ماهواره را بسیار بسیار پایین میاره، حداکثر ارتفاعی که یک بالن میتونه بالا بره هم 32 کیلومتره و بعدش چگالی هوای اتمسفر از خود بالن کمتر میشه و دیگه بالاتر نمیره! هرگونه پدیده آب و هوایی هم باعث سقوط ماهواره میشه.
    موشک های حامل کلاهک هسته ای روسیه هم از نوع بالستیک قاره پیما ICBM هست که از جو زمین خارج میشه و از فضا بر سر هدف فرود میاد و قابلت رسیدن به آمریکا رو هم داره، اگه قصد حمله را داشته باشن هم سپر زد موشکی آمریکا کار خاصی در برابر هزاران موشک بالستیک که خودشون تو فضا هنگام سقوط به چندین کلاهک تقسیم میشن نمیتونه بکنه، بنابراین ابرقدرت های دنیا این قضیه رو میدونن که اگه حمله اتمی کنند طرف مقابل هم حتما این کار رو انجام میده و باعث نابودی دو طرف میشه.
    جی پی اس هم صد درصد بر پایه تکنولوژی ماهواره ای هست و
    گوشی موبایل شما و یا هر دستگاه دارای این تکنولوژی حداقل به سیگنال 3 ماهواره مختلف نیاز داره و با محاسبات ریاضی موقعیت شما را در یک دستگاه سه بعدی تخمین می زنه، هرچی ماهواره بیشتری با شما در ارتباط باشن موقعیت شما دقیقتر نشون داده میشه.

    پاسخ

    نظر کاربری که اسمش رو گذاشته ایرانی خیلی جالبه دوستان همه بخونید تا بفهمید چقدر توی بدبختی زندگی میکنیم که اطرافیانمون همچین آدمهایی هستن.
    میگه زمین کروی شکل نیست یعنی بنظرش سمت شرق بری نهایتا به امریکا نمیرسی و به ی دنیای جدید مثل پاندورا میرسی.(بقران بزور گریه ام رو نگه داشتم یعنی همچین بلایی سرمون آوردن که ی نفر با سواد همچین نظر و اعتقادی داره)
    اصلا نظرشو در ادامه کپی میکنم بخونید :

    نظر کاربر به اسم ایرانی :

    ایرانی
    هنوز یک عده به آمریکا و آمریکایی دل بستند ! انگار که کور هستند و قضیه افغانستان و اوکراین را ندیدند . ماهواره به آن شکل که فکر میکنید نیست ماهواره ها یا با موتورهای انرژی خورشیدی و یا با بالن ها روی سر کشورها می چرخند . چندی پیش ایران یک ماهواره آمریکایی را ساقط کرد که خود همین نشان میدهد ارتفاع آن کمتر از ۲۰۰ کیلومتر از سطح زمین است اصلا زمین کروی وجود ندارد که بخواهد ماهواره ای باشد . اصلا جنگ روسیه و غرب بویژه آمریکا به همین قضیه مربوط است چون اگر زمین کره بود و روسیه از طرف شرق با آمریکا ۳۰۰ کیلومتر فاصله داشت خوب به راحتی از سیبری به آمریکا موشک می زد و آمریکا سپر ضد موشکی خودش را در کشورهای غربی روسیه مستقر نمی‌کرد یعنی امریکایی ها آنقدر خر هستند که نگران حمله روسیه از غرب به سمت خودشان با فاصله ۸هزار کیلومتر باشند ولی نگران حمله روسیه از شرق به سمت آلاسکا و آمریکا با فاصله ۳۰۰ کیلومتر نباشند . یکم فکر کنید . تمام اینها که ماهواره فرستادیم و می خواهیم سفر فضایی را راه بیندازیم چرت و پرت است در خلال جنگ جهانی و قبل از دروغ فرستادن موشک و ماهواره به فضا و دور کره زمین ! تکنولوژی جی پی اس فعال بود یکم فکر کنید چگونه ؟ پس جی پی اس ربطی به ماهواره نداشته و ندارد.

    پاسخ

    آخه عقل هم خوب چیزیه ،در تمام دنیا استفاده از خدمات اینترنت هزینه داره اونوقت تو فکر کردی ایلان ماسک نذر کرده که اینترنت مجانی به شما بده؟

    پاسخ

    مگه کسی گفت مجانی منظور بحث اینه میشه از استارلینگ استفاده کرد حکومت میتونه سایت ها فیلتر کنه ایلان ماسک مجانی بده باز قیمت وسایل دیش پانزده ملیون هست تو نگران پولش نباش یک آپارتمان چند واحد باهم هزینه میدن براشون بصرفه باشه بحث سر اینه این اینترنت حکومت مسدود کنه از اون میشه استفاده کرد یا نه حکومت میتونه اونو مسدود کنه یا نه یا فیلتر کنه یا نه کسی نگفت هزینه داره یا نه همین الان دیش پانزده ملیون هست اینترنت مجانی باشه پول دیش ماهواره استارلینگ پانزده ملیون به پول ایران تازه تو نگران اونجا نباش ایلان ماسک گفت حکومت های که مثل ایران هستن اینترنت مجانی تلاش میکنه توی این کشورها مردم بتونن با کمترین هزینه اینترنت داشته باشن تنها بدی اینترنت برای کشور اغتشاشات خیابانی هست نه فساد جنسی زمانی اینترنت نبود موبایل نبود فقر بیکاری کمتر بود باز فساد جنسی بود تن فروشی بود فساد جنسی به فقر گرانی بیکاری اختلافات طبقاتی ربط داره نه اینترنت و اینترنت تنها بدی باعث میشه مثل آبان بخاطر بنزین تظاهرات کردن برای تظاهرات اغتشاش بیشتر تظاهرات سال هشتاد و هشت مال آبان جا زدن مردم بیشتر ریختن بیرون حکومت میکشه حکومت شکنجه میکنه با این حرف مردم ریختن بیرون الان اینترنت قطع بشه فساد جنسی تن فروشی بیشتر میشه چون یک ملیون بیکار میشن اینترنت داره خرج زندگی امثال منو میده نباشه باید امثال من زنمو بفرستیم تن فروشی مثل خیلی ها

    پاسخ

    متاسفانه امثال شما فهمی از محیط فرهنگی و آسیب های ندارید فقط فکر شکم و اقتصادید ! الان که این قضیه مجازی فرهنگ شده قطعا جایگزین خودش رو پیدا می کنه بعد اینستا چون اصل فرهنگ شدن یه چیزه ولی این آسیب هایی مثل طلاق و افسردگی و هزار کثافتی که مریض های جنسی روانی تو جامعه درست کرده چی میشه ؟!!! سرتون رو از زیر برف در بیارید یکم دور و برتون رو ببینید چیزایی مهم تر از پولی ک در میارید هم هست

    پاسخ

    بدون پول زنده نیستی که با فساد بجنگی پس لطفاً پرت پلا نگویید ضمنأ کسب کار ها بر اینترنت بین الملل هست و اصلاً به برادران و مستئولین اعتماد نداریم کسب کارمون بیاریم رو پلت فرم آنها تا انحصاری و مالیاتی بشود بعضی چیزها برادران و مستئولین نمی‌توانند با فساد درون خودشان مبارزه کنند بعد ادعای مبارزه با فساد را از طریق صیانت دارند عجبببب
    صیانت مساوی با انحصار و فساد بیشتر که نمونه اش صنعت پر ایراد خودروسازی مان هست که چون انحصاری هست هر آشقالی به خورد ملت میدهد

    پاسخ

    عجب حرفی زدی حرفت. رو باید با طلا نوشت

    پاسخ

    انحرافات جنسی و روانی وقتی که بیاد ریشه کن کردنش با این کارا حل نمیشه دایی حداقلش دو سه تا نسل باید مثل اماما زندگی کنن تا این انحرافات پاک بشه از ذهن همه مخصوصا که الان دیگه هیچ پسری نیستش که انحرافات جنسی مخصوصا نداشته باشه فکر کردی کمن اونایی که بعد فیلترینگ و صیانت میان عکسا و فیلمای مبذتلشون رو به فروش میزارن و یه درامد دیگه به راه میندازن؟

    پاسخ

    دوست عزیز ، ما در سال 1400 (2022) زندگی می کنیم ، امروز که من این کامنت رو می نویسم کشور ما هنوزم با جهان در ارتباطه ، هنوزم جامعه ایران نفس می کشه چون یک دنیای برابر ، موازی و مجازی مقابل این واقعیت پست وجود داره
    اینترنت هیچ وقت برای کسی تبعیض قائل نشده ، اینترنت همیشه عادل بوده یعنی دنیایی وجود داره که همه ما درونش برابریم
    و منظورم از اینترنت شبکه اجتماعی به خصوصی نیست ، در واقع منظورم ارتباطه
    ارتباطی که بدون محدودیت و ترس باشه
    برای من توضیح بدید که اگر فضای مجازی مشکلات به وجود میاره ، چرا کشور های توسعه یافته بدون طرح صیانت و محدود سازی این مشکلات رو حل کردند ( یا حتی این مشکلات از اول رو نداشتند)؟
    باید قبول کنید که مشکل اینترنت نیست مشکل دیدگاه شما و امثال شماست
    مشکل ما دوستانی هستند که زمینه این مشکلات رو فراهم آوردند * مثل شما و امثال شما

    همچنین امیدوارم روزی فرا برسه که هیچ محدویتی در اینترنت ایران و جهان وجود نداشته باشه

    پاسخ

    فساد جنسی میگی بخاطر بنظرت اینترنت هست این همه زنان تن فروش شوهرشون راضی هستن بخاطر اینترنت اینترنت قطع بشه درست میشه آخه آدم نادان تو آنقدر شعور نداری علت فقر هست بیکاری اختلافات طبقاتی اینترنت قطع بشه یا مثل سالها قبل لاکپشتی بود کسی اینترنت نداشت با اون وجود گرانی فقر بیکاری کمتر بود حتی خط موبایل گرون بود گوشی وجود نداشت باز فساد جنسی تن فروشی زیاد بود شوهران زنان میبردن بفروشن

    پاسخ

    اگه قراره قوانین کشور رو رعایت کنه نبودنش بهتره که . با اجرای طرح صیانت هم دیگه اینترنت بین المللی بی معنیه . تازه اگه تحریم ها برداشته نشه امکان خریدش تو ایران وجود نداره . اگه تحریم ها برداشته بشه هم قیمت اینترنت و تجهیزاتش اینقدر زیاده که غیر از پولدارا کسی سمتش نمیره . اگه قیمت دلار به زیر 1000 تومن برسه تازه میشه گفت خریدش به صرفه است . وگرنه با قیمت الان حداقل ماهی 5 میلیون فقط خرید اشتراک اینترنتشه .

    پاسخ

    فکر کنم کلا حساب کتاب بلد نیستی

    پاسخ

    عشق است استار لینک خدا وکیلی خیلی خوبه. هر چقدر هم باشه پولش باز از اینترنت داغون و زد مردمی ایران بهتره سرعتشم که نگم براتون

    پاسخ

    شما مگه دارید؟

    پاسخ

    به همین خیال باش که ازتون اجازه بگیرن بعد خدمات ارائه بدن. عجب تحلیل مزخرفی کردی. استرلینگ داره میاد که حساب سانسور ولایی رو بگیره . منتظر باش ازت اجازه بگیرن

    پاسخ

    منتظر باش بیاد همینجوری کشکی استفاده کنی….خخخخ

    پاسخ

    این طرح کنسله پس درموردش صخبت نکنید بهتره

    پاسخ

    همین که تو گفتی خیالم راحت شد،دیگه نمیرم دنبالش

    پاسخ

    نه چون بر و بساط دریافت نت میخواد که به سختی گیر میاد بعدشم اینترنت مفت نمیده چجوری ثبتنام کنی وقتیکه اینترنت بین المللی نداری.تحریم هستیم خب اینام که دست رو دست نمیزارند کارشون پارازیت و از این کاراست

    پاسخ

    البته که می‌تواند چون در روسیه که طرح‌ صیانت اجرا شده ممنوع نمیشد و استفاده از استارلینک جریمه نداشت ! عوض کردن آدرس توسط خود شخص صورت می‌گیرد و دیگر توسط اپراتور انجام نمیشود .

    پاسخ