;
coinex

رقیب جدید اینترنت استارلینک ؛ اتحادی متشکل از بزرگترین شرکت‌های اروپایی

همزمان با توسعه چشمگیر شبکه اینترنت استارلینک، به نظر می‌رسد که شرکت‌های اروپایی در اندیشه ایجاد رقیب جدید اینترنت استارلینک هستند.

اینترنت استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس، متعلق به ایلان ماسک آنقدر این روزها در حوزه تخصصی خود با سرعت پیشرفت کرده که از همین حالا نگرانی‌هایی درباره خطر انحصار این حوزه در آینده توسط آن مطرح شده است. بر این اساس دو شرکت اروپایی یوتل ست و واب وب قصد دارند تا با نوعی ادغام؛ یک رقیب مهم برای اینترنت استارلینک ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: عرضه اینترنت ماهواره ای برای گوشی موبایل ؛ پتنت جدید اسپیس ایکس!

رقیب جدید اینترنت استارلینک

اپراتورهای ماهواره‌ای اینترنتی یعنی وان وب و یوتل ست تصمیم گرفته‌اند که با ادغام خدمات خود، به مهمترین رقیب استارلینک در زمینه اینترنت ماهواره‌ای بدل شوند. انتظار می‌رود که این ادغام که البته در درجه اول باید توسط سهامداران و قانونگذاران تایید شود، نهایتا تا سال 2023 عملی شود. هر دو شرکت قرار است مالک نیمی از شرکت تجمیعی شوند.

پوتل ست ناوگانی متشکل از 36 ماهواره در مدار زمین دارد و در طرح سرویس تجمیعی دو شرکت، این گروه با خوشه ماهواره‌های وان وب در مدار پایین‌تر ترکیب می‌شوند و می‌توانند دسترسی به اینترنت را در سراسر زمین فراهم کنند. نکته جالب توجه اینکه واب وب در حال حاضر 428 ماهواره در مدار 648 در شبکه نسل اول خود دارد.

رقیب جدید اینترنت استارلینک ؛ اتحادی متشکل از بزرگترین شرکت‌های اروپایی

درباره همکاری باید گفت که دو شکرت انتظار دارند در سال مالی 2022-2023 مجموعا 1.2 میلیارد یورو درآمد داشته باشند. Dominique D’Hinnin، رئیس Eutelsat و مدیرعامل Eva Berneke در این سمت‌ها در نهاد ادغام شده باقی خواهند ماند و سونیل بهارتی میتال، سرمایه گذار OneWeb نیز به عنوان رئیس مشترک شرکت جدید انتخاب خواهد شد.

این ادغام بعد از آن انجام می‌شود که وان وب در تلاش برای رقابت با اسپیس ایکس و آمازون ناکام بود. در نتیجه وان وب در ماه مارس 2020 در شرایطی که به دنبال خریدار بود اعلام ورشکستگی کرد و در همین زمان بود که دولت بریتانیا و Bharti Global متعلق به Mittal هر کدام 500 میلیون دلار برای 45 درصد از سهام آن را خرید کردند تا به نوعی شرکت را از ورطه نابود نجات دهند. در ادامه نیز اوایل سال 2021 بودجه بیشتری برای پرتاب صدها ماهواره توسط وان وب جذب شد تا این شرکت دوباره به رقابت بازگردد.

اخیرا وان وب در پی حمله روسیه به اوکراین گرفتار نزاع بین روسیه و غربی‌ها شد. تحریم‌های بریتانیا روسیه را وادار کرد که مانع از پرتاب‌های وان وب شود و این شرکت از دولت بریتانیا خواست که سهام خود را در وان وب به فروش برساند. در واقع مدیران وان وب قصد داشتند با این اقدام اثبات کنند که ماهواره‌های آن‌ها برای اهداف نظامی کاربرد ندارند. وان وب نهایتا مجبور شد برای پرتاب ماهواره‌های خود با شرکت رقیب، یعنی اسپیس ایکس وارد مذاکره شود تا بتواند مابقی ماهواره‌های نسل اول را به فضا پرتاب کند.

وان وب و یوتل ست حال اعلام کرده‌اند که بعد از ادغام، دولت بریتانیا همچنان سهام ویژه خود در شرکت مجتمع را حفظ می‌کند و همچنین حقوق انحصاری خود را خواهد داشت. این موارد به دولت این کشور امکان کنترل امنیت ملی بر روی شبکه و حق وتو برخی تصمیمات، مانند محل استقرار دفتر مرکزی وان وب را خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره رقیب جدید اینترنت استارلینک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر