;
coinex

کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته

آمارهای ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی حاکی از کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته دارد.

به گفته محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل،‌ تبلت و لوازم جانبی، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری حدودا دو میلیون دستگاه موبایل کمتر از سال قبل به کشور وارد شده است.

بیشتر بخوانید: عدم تخصیص ارز واردات گوشی توسط دولت؛ دیگر خبری از گوشی ارزانقیمت هم نیست!

کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره کاهش واردات گوشی به کشور در سال 1401 گفته: «در حال حاضر حدود یک میلیون و ۸۵۰هزار دستگاه تلفن همراه ذخیره که هنوز خاموش هستند و در شبکه ارتباطی فعال نشده‌اند، وجود دارد. بیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده این دستگاه‌ها وارد شبکه ارتباطی کشور شوند». عالیان افزود:

کل واردات موبایل در چهار ماه ابتدایی امسال حدود چهار میلیون دستگاه به ارزش ۹۷۰میلیون دلار بوده که ۱۵۰هزار دستگاه به ارزش حدود ۱۰۰میلیون دلار به‌صورت مسافری وارد کشور شده است.

عالیان می‌گوید از این 4 میلین موبایلی که در سال 1401 وارد کشور وارد شده است، حدود 240 هزار دستگاه بالای 600 دلار بوده و بیش از 65 هزار دستگاه موبایل بالای 600 دلار در این بازه زمانی به صورت مسافری وارد کشور شده است.

کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته

به گفته آقای عالیان، چالش مهم فعلی برای واردکنندگان موبایل، مسئله تخصیص ارز است. واردکنندگان موبایل از 27 اردیبهشت ماه سال جاری تا امروز هیچ نوع ارزی برای واردات گوشی دریافت نکرده‌اند.

بنابر اطلاعات موجود، در سال جاری تنها 353 شرکت موفق شده‌اند که حداقل یکبار واردات انجام دهند، اما در جلسات مشترکی که تاکنون برگزار شده، ذی‌نفعان دولتی قول مساعد داده‌اند که شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. سخنگوی انجمن موبایل افزود:

به عبارت دقیق‌تر ثبت سفارش تلفن همراه‌های ترخیص شده در سال جاری، مربوط به قبل از ۲۷ اردیبهشت بوده که به‌صورت قطره‌چکانی وارد می‌شود.

عالیان با بیان اینکه عدم تخصیص ارز منجر به این شده که بسیاری از شرکت‌ها در شرف ورشکستگی باشند گفته که تعداد زیادی از شرکت‌ها پرسنل بسیاری دارند که همگی با شرایط فعلی در خطر بیکاری هستند. اگر وضعیت با این شرایط پیش برود، بخشی از شرکت‌های وارد کننده موبایل دیگر اصلا وجود نخواهند داشت.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل همچنین معضل مهم دیگر واردکنندگان را دپوی کالاها در گمرک بیان کرده و گفته که بخشی از موبایل‌های وارداتی به دلیل عدم تخصیص ارز و تغییر تعرفه‌ها، بین دو تا سه ماه در گمرک دپو شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر