;
coinex

آشنایی با هزار و یک کاربرد بلاک‌چین در هزاره سوم؛ از دنیای پزشکی گرفته تا بانکداری و تولید ثروت

وقتی از بلاک‌چین می‌گوییم، دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم

یکی از جذاب‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین فناوری‌های روز دنیا بلاک‌چین (Blockchain) است که نام آن همواره با ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین، و غیره آورده می‌شود. این فناوری منحصربه‌فرد، کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف دارد، بااین‌وجود ممکن است شما با یک تا دو کاربرد آن آشنا باشید. قصد ما از نوشتن این مطلب، آشناکردن شما با شبکه بلاک‌چین به ساده‌ترین زبان ممکن و معرفی کاربردهای تاثیرگذار آن است.

تعریف بلاک‌چین به ساده‌ترین زبان

برای تعریف بلاک‌چین، بهتر است ابتدا نگاهی به سیستم بانکی کشورها بیندازیم. در این سیستم‌ها، یک هسته اصلی به نام بانک مرکزی وجود دارد که تمامی تراکنش‌های بانکی را رصد، تأیید و یا رد می‌کند. اگر بانک مرکزی دچار اختلال شود، به کل سیستم بانکداری کشور نیز لطمه وارد خواهد شد.

در فناوری بلاک‌چین، تأیید و یا رد کردن تراکنش‌های بانکی (در اینجا فقط بانک را مثال زدیم، اما بلاک‌چین کاربردهای دیگری هم دارد) به یک سرور مرکزی متکی نیست. اطلاعات در بین نودها (Nodes) که هر کدامشان نقش یک سرور مرکزی را ایفا می‌کنند، پخش خواهد شد که اصلی‌ترین تفاوت بلاک‌چین با سیستم‌های متمرکز در همین دیده می‌شود. دست‌کاری اطلاعاتِ بلاک‌چین امکان‌پذیر نیست، چرا که هر یک از نودها، نسخه کاملی از کل تاریخچه بلاک‌چین دارند و در صورت واردشدن اطلاعات اشتباه، آن را به‌موقع شناسایی کرده و پس می‌زنند. در کنار ویژگی عدم امکان دست‌بردن به اطلاعات بلاک‌چین، این فناوری از سرعت بالا، مقیاس‌پذیری، و شفافیت بالا هم سود می‌برد.

کاربردهای بلاک‌چین در عصر جدید

قبل از اینکه به کاربردهای وسیع بلاک‌چین بپردازیم، نگاهی به مشکلات رایج در دنیای دیجیتال بیندازیم. در جایی که هر لحظه ممکن است اطلاعات حیاتی‌مان فاش شوند، حساب‌های بانکی خالی شوند و برای جابه‌جایی پول باید کارمزدهای فراوانی را پرداخت کنیم، بلاک‌چین با ویژگی که ارائه می‌دهد، به یکی از پرطرف‌دارترین و قابل‌قبول‌ترین فناوری‌های روز دنیا شناخته می‌شود. در ادامه با کاربردهای این شبکه غیرمتمرکز عمیق‌تر آشنا می‌شویم.

کاربردهای بلاک‌چین در زمینه پزشکی

بزرگ‌ترین چالش بخش مراقبت‌های بهداشتی اطمینان پیدا کردن از منشأ کالاهای پزشکی برای تأیید اصالت آنها است. استفاده از یک سیستم بلاک‌چینی برای ردیابی اقلام از نقطه تولید و در هر مرحله از زنجیره تأمین، مشتریان را قادر می‌سازد تا از اصالت کالاهای خریداری شده اطلاعات شفاف داشته باشند.

کاربردهای بلاک‌چین در زمینه پزشکی

از دیگر کاربردهای بلاک‌چین در دنیای پزشکی می‌توان به انتقال صحیح و شفاف اطلاعات بیماران بین مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها اشاره کرد. پراکندگی داده‌ها در مراکز درمانی برای هر فرد دردسرساز است و هنگامی که به مشکلی روبه‌رو می‌شود، هزینه و زمان زیادی متوجه او خواهد شد تا بتواند تاریخچه درمانی خود را جمع‌آوری کند. با به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین، این مشکل کاملا برطرف خواهد شد. برخی دیگر از مزایای شبکه بلاک‌چین در پزشکی به شرح زیر هستند.

  • یکپارچه‌سازی صنعت بیمه درمانی به‌طوری‌که تمامی سوابق بیماران به‌صورت آنی قابل رویت است
  • فناوری بلاک‌چین می‌تواند در ردیابی شفاف‌تر میزان تجربه و سابقه کادر درمان بکار گرفته شود تا فرایند استخدام آنها در مراکز پزشکی ساده‌تر شود
  • بلاک‌چین در ایجاد راه‌حل‌های دیجیتالی نظارت از راه دور (Remote Monitoring) بسیار کاربرد دارد تا جایی که می‌توان چکاپ‌های دوره‌ای و حتی جراحی‌های چندین ساعته را به آن واگذار کرد

کاربردهای بلاک‌چین در زمینه مقابله با جعل اسناد

ازآنجایی‌که تمامی اطلاعات شهروندان در یک پایگاه داده‌ای دولتی ذخیره می‌شود، هک کردن و تغییر دادن آن‌ها اگرچه دشوار است، دور از دسترس نیست. در مقابل، فرض کنید تمامی اطلاعات شما از محل تولد و کد شناسایی گرفته تا دارایی‌ها و حساب‌های بانکی‌تان در فناوری بلاک‌چین ذخیره شده باشند. برای هک کردن یا حتی دست‌کاری این اطلاعات بایستی به همه نودها که میزبان نسخه‌ای از اطلاعات شما هستند دسترسی پیدا کنید که در عمل غیرممکن است. تنها در سال 2017، بیش از 16 میلیون مورد پرونده جعل سند تنها در آمریکا به ثبت رسید که این موضوع استفاده از بلاک‌چین برای ذخیره‌سازی اطلاعات حیاتی را بیش‌ازپیش پررنگ کرد.

کاربردهای بلاک‌چین در زمینه پزشکی

کاربردهای بلاک‌چین برای انتقال پول بدون مرزبندی‌های سیاسی

به‌احتمال زیاد با مشکل انتقال پول از داخل کشور به خارج و یا برعکس مواجه شده‌اید. برای انجام این فرایند کاغذبازی‌های فراوانی دارد و از طرفی هم انتقال با چند روز تأخیر انجام می‌شود. اما با کمک بلاک‌چین و رمزارزهایی که با بیت‌کوین در سال 2009 به بازار عرضه شده‌اند، شما به‌راحتی می‌توانید مبالغ مورد نظرتان را از داخل گوشی به هر شخص دیگری در سراسر دنیا انتقال دهید. برای استفاده از ویژگی پرداخت برون‌مرزی (فرامرزی) بلاک‌چین کافی است کیف پول الکترونیکی خود را با رمزارز موردنظر شارژ کرده و طرف مقابل هم دارای کیف پول دیجیتالی (اعم از سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری) باشد. از مزایای استفاده از شبکه بلاک‌چین در بانکداری دیجیتال به چند مورد می‌توان اشاره کرد:

  • امکان جعل تراکنش در شبکه مالی بلاک‌چین وجود ندارد
  • تراکنش به‌صورت آنی انجام می‌شود
  • دسترسی به اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها برای همه امکان‌پذیر است
  • سقفی برای میزان مبلغ هر تراکنش وجود ندارد
  • برای انتقال وجه از دلار به یورو و هر ارز دیگری، نیاز به تبدیل آن به ارز مرجع نیست
  • ذخیره کردن (هولد کردن) ارزهای دیجیتال در کیف پول شخصی می‌تواند با افزایش ارزش دارایی شما همراه شود
  • استفاده از بلاک‌چین شامل هیچ‌گونه هزینه مالیاتی نخواهد بود
  • مبلغی که برای انجام تراکنش‌ها به‌عنوان کارمزد از افراد گرفته می‌شود نسبت به سیستم‌های متمرکز بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است

سرمایه‌گذاری شفاف در بازارهای معاملاتی آنلاین تنها در آرون گروپس

سرمایه‌گذاری شفاف در بازارهای معاملاتی آنلاین تنها در آرون گروپس

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تاکنون به دلیل عدم اطمینان داشتن به بروکرهای آنلاین وارد بازارهای معاملاتی نشده‌اید و از سود چشمگیر آن غافل مانده‌اید، ما یک گزینه مناسب برای شما داریم. مجموعه آرون گروپس، با پشتوانه رضایت‌مندی بیش از 250 هزار تریدر، حالا بستری آماده کرده است تا همه افراد بتوانند با کمک ابزارهای معاملاتی این شرکت، سرمایه‌گذاری لذت‌بخشی را تجربه کنید.

امکان استفاده از بستری با قابلیت‌های تقریبا نامحدود باعث شده مجموعه آرون گروپس به یکی از پرطرف‌دارترین پلتفرم‌ها در بین معامله‌گران شناخته شود. امکان نمایش چارت‌های معاملاتی در 21 تایم‌فریم با تمامی حرکات قیمتی، وجود بیش از 80 اندیکاتور تکنیکال، امکان استفاده از انواع اردرگذاری (Order) به‌صورت پیش‌فرض و همچنین وجود بخش تحلیل فاندامنتال از جمله ویژگی‌هایی هستند که آرون گروپس را به این سطح از رضایت‌مندی رسانده‌اند.

.

پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر