;
coinex

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی ؛ برتری با کدام است؟

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی یک جدال دیدنی است. این دو گوشی از دو برند متفاوت در ادامه بررسی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید.

پوکو F4 یکی از مدل‌های پر طرفدار اخیر این برند است که توانسته توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. گوشی‌های پوکو چند سالی است که نبض بازار گیمینگ را در دست گرفتند و با قیمتی مناسب و منطقی، مشخصاتی عالی به کاربران ارائه می‌دهند.

گوشی A72 سامسونگ نیز که از سری‌های 70 گلکسی ای است از جمله میان رده‌های پرقدرت این کمپانی محسوب می‌شود که تاکنون چندین نسخه از آن راهی بازار شده است.

مقایسه گلکسی A72 با پوکو F4 در ادامه آمده است. شما می‌توانید با خواندن این مطلب به ویژگی‌ها و خصوصیات مهم این دو گوشی محبوب و پرطرفدار پی ببرید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A11 با گلکسی M11 سامسونگ ؛ دو پایین رده کارآمد

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

در ادامه نگاهی دقیق‌ به دو گوشی گلکسی A72 سامسونگ و پوکو F4 شیائومی خواهیم داشت. به این ترتیب بهتر متوجه خواهیم شد که هر کدام از این مدل‌ها، چه قابلیت‌هایی دارند. با مقایسه Galaxy A72 با Poco F4 همراه ما باشید.

مقایسه گلکسی A72 با پوکو F4 از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری

پوکو F4 از پنل‌های شیشه‌ای تخت و قاب تخت بهره می‌برد. شیشه جلویی که صفحه نمایش را ایمن نگه می‌دارد، یک ورق گوریلا گلس 5 است.  شیشه پنل پشتی این گوشی کاملاً براق است و به‌راحتی می‌توان آن را تمیز کرد.

فریم پوکو اف 4 از پلاستیک با روکش مات ساخته شده و با وجود طراحی مسطح، نمی‌تواند به‌تنهایی در حالت ایستاده قرار بگیرد. پوکو F4 دارای استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است که البته اکثر گوشی های ساخت شیائومی دارای استاندارد IP53 هستند.

لبه سمت راست جایی است که کلیدهای صدا و پاور/قفل قرار گرفته‌اند.  قسمت بالای پوکو F4 یک بلستر IR و یکی از میکروفون‌ها را در خود جای داده است.

اما درباره طراحی گلکسی A72 باید گفت که پنل پشتی پلاستیکی آن به‌صورت مات طراحی شده و حس یک گوشی گران قیمت را به شما انتقال می‌دهد. این طراحی، شما را یاد پلاستیک براق همیشگی سامسونگ نمی‌اندازد. این کهکشانی جدید وزنی 203 گرمی دارد که در مقایسه با نسل قبل 24 گرم سنگین‌تر شده و همچنین ضخامت آن از 7.7 به 8.4 میلی متر رسیده است.

فریم اطراف گوشی هم پلاستیکی است و این بار طراحی براقی دارد. این فریم در لبه‌ی سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از میکروفون دوم، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی، و در لبه‌ی پایینی از اسپیکر تکی، میکروفون اصلی، جک 3.5 میلی متری و درگاه Type C میزبانی می‌کند.

اسپیکر مکالمه‌ی این کهکشانی هم در قسمت انتهایی لبه‌ی بالایی قرار گرفته که در بخش تولید صدا به کمک دوربین اصلی آمده و صدایی استریو تولید می‌کند. سامسونگ در این نسل حاشیه‌های اطراف نمایشگر را افزایش داده است در حالی که سایر شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند این حاشیه‌ها را کاهش دهند.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این گوشی گواهی IP67  است که یعنی گلکسی A72 توانایی مقاومت 30 دقیقه‌ای در عمق 1 متری آب را دارد. این گواهی خیال شما را از بابت آسیب دیدن گوشی از طریق وارد شدن مایعات به آن آسوده می‌کند.

یکی از پیشرفت‌های دیگر گلکسی A72 استفاده از گوریلاگلس 5 برای محافظت از نمایشگر است. سامسونگ این کهکشانی را در چهار رنگ سفید، مشکی، بنفش و آبی تولید کرده است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه شیائومی نوت 10 پرو با پوکو x3 پرو (Xiaomi Note 10 Pro Vs. POCO X3 Pro)

مقایسه Galaxy A72 با Poco F4 از نظر صفحه نمایش

در پوکو اف 4 از یک نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED استفاده شده که تقریباً هر آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. این صفحه نمایش روشنایی بسیار بالایی دارد و به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانید با آن زیر نور مستقیم آفتاب کار کنید.

از رزولوشن +Full HD و تراکم پیکسلی عالی 395 پیکسل در هر اینچ آن نیز نباید به سادگی بگذریم، چرا که ارائه‌ی چنین کیفیتی برای نمایشگری به بزرگی 6.67 اینچ، به هیچ وجه کار آسانی نیست و جدا از آن بسیار هم هزینه‌بر است.

این صفحه نمایش قابلیت‌های بی‌نظیری به شما ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن اشاره کرد. اگر اهل تماشای فیلم هستید، این صفحه نمایش یک تجربه واقعی و لذت بخش برای شما رقم خواهد زد. خوشبختانه نرخ‌نوسازی 120 هرتزی نیز برای این نمایشگر جذاب در نظر گرفته شده تا بتوانید در وب گردی پیمایش سریع‌تری داشته باشید.

گوشی A72 با یک صفحه نمایش 6.7 اینچی بزرگ سوپر آمولد با وضوح 1080× 2400 پیکسل همراه است که از 16 میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند. این سایز از نمایشگر برای تماشای مالتی مدیا فوق‌العاده ایده‌آل است.

صفحه نمایش در گوشی سامسونگ A72 قسمت عمده پنل جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و حداقل حاشیه ممکن را  هم دارد، نسبت نمایشگر به بدنه در A72 سامسونگ ، 84.9% است. تراکم پیکسلی گوشی a72 نیز 393 پیکسل در هر اینچ است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های 2022

بهترین دوربین گوشی 2022

گوشی A72 سامسونگ با صفحه نمایشی با نرخ نوسازی بالا و 90 هرتزی عرضه می‌شود. سامسونگ این بار هم برای باز کردن قفل صفحه نمایش از یک اسکنر اثر انگشت استفاده کرده که زیر صفحه نمایش تعبیه شده است.

علاوه بر این، از تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی نیز می‌توان بهره برد. این نمایشگر روشنایی فوق‌العاده‌ای داشته و ارائه رنگ آن نیز عالی است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی از نظر دوربین

پوکو F4 ترکیب سه‌گانه‌ی واید 64 مگاپیکسلی، اولتراواید 8 مگاپیکسلی و ماکرو 2 مگاپیکسلی دارد که باعث شده دست شما برای عکاسی تا حد زیادی باز باشد. دوربین اصلی در نور طبیعی روز عکس‌های نسبتاً شارپ با تونالیته گرمی را ثبت می‌کند.

البته ویرایش‌های نرم‌افزاری پوکو F4 در برخی مواقع باعث از بین رفتن برخی جزئیات تصاویر می‌شود. در نور شب شاهد افت زیادی در کیفیت تصاویر هستیم؛ گرچه اگر شرایط نوری مناسبی را برای آن فراهم کنید، کیفیت تصاویر تا حد زیای بهبود پیدا می‌کند.

سنسور ماکرو نیز که ضعیف‌ترین لنز گوشی Poco F4 محسوب می‌شود، اگر فاصله مناسب از سوژه را پیدا کنید، می‌توانید عکس‌های نسبتاً پرجزئیاتی را با آن ثبت کنید. اگر اهل فیلمبرداری با موبایل هستید، پوکو F4 در فیلمبرداری شما را شگفت زده می‌کند. همچنین قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K با فریم ریت 30/60fps نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

دوربین سلفی گوشی Poco F4 نیز از نوع واید و 20 مگاپیکسلی است که برای تهیه عکس‌های سلفی و همین‌طور تولید محتوای ویدئویی عالی است.

گوشی سامسونگ A72 از یک مجموعه دوربین چهارگانه برخوردار است. در پنل پشتی لنزهای 64 مگاپیکسلی (عریض) + 8 مگاپیکسلی (تله فوتو) + 12 (فوق عریض) + 5 مگاپیکسل (ماکرو) به چشم می‌خورد. لنز اصلی 64 مگاپیکسلی گوشی A72 از نوع واید یا عریض بوده و از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز برخوردار است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

سایز پیکسلی آن نیز 0.8 میکرومتر و اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 است. لنز تله‌فوتو 73 میلی‌متری که در کنار لنز اصلی قرار گرفته، 8 مگاپیکسل بوده و مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری تصویر و قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز است.

لنز 12 مگاپیکسلی از نوع اولتراواید و یا فوق عریض با زاویه دید 123 درجه و دهانه دیافراگم f/2.2 است. لنز 5 مگاپیکسلی ماکرو آ ۷۲ نیز به شما این امکان را می‌دهد که از سوژه‌های بسیار کوچک و از نزدیک تصاویر بسیار خوبی ثبت کنید.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

دوربین سلفی سامسونگ A72 نیز 32 مگاپیکسل بوده که انتظار می‌رود سلفی‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کند. همچنین از سایر قابلیت‌های مجموعه عکاسی گوشی A72 می‌توان به فلش LED، حالت پانوراما و HDR اشاره کرد.

گوشی A72 قادر است ویدئوهایی با کیفیت 4k و با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین کیفیت 1080 هم برای فیلمبرداری در نظر گرفته شده که با دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه قابل اجرا است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A72 سامسونگ ؛ قدرتمندترین سری A کدام است؟

مقایسه شیائومی نوت 10 پرو با A52 سامسونگ (Xiaomi Note 10 Pro vs. Galaxy A52)

مقایسه گلکسی A72 با پوکو F4 از نظر باتری

در گوشی Poco F4 از یک باتری 4500 میلی‌آمپری استفاده شده که مصرف بهینه‌ای دارد و بعید است شما را ناامید کند. حتی در مصارف نسبتاً سنگین، این باتری به راحتی می‌تواند یک صبح تا شب را پاسخگوی شما باشد.

تا جای ممکن از رفرش ریت 60 هرتزی استفاده کنید، چرا که نرخ نوسازی 120 هرتزی یکی از قاتلین شارژ باتری است و می‌تواند خیلی زود باتری شما را تخلیه کند.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی‌های گیمینگ 2022

بهترین گوشی‌های شیائومی 2022

خوشبختانه فست شارژ خوبی نیز برای گوشی Poco F4 در نظر گرفته شده و شما می‌توانید با فست شارژ 67 واتی، این گوشی را تنها در 38 دقیقه فول شارژ کنید.

سامسونگ برای گلکسی A72 یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته و ظرفیت آن را نسبت به نسل قبل ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت بیشتر کرده است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

باتری گلکسی A72 با یکبار شارژ تا ۲ روز شارژدهی دارد. سرعت شارژ گوشی هم به اندازه کافی خوب است. گلکسی A72 همراه با شارژری ۲۵ واتی به دست‌ شما می‌رسد که ظرف ۳۰ دقیقه، باتری را تا ۵۴ درصد شارژ می‌کند. به همین ترتیب، باتری دستگاه طی تنها ۷۵ دقیقه به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی از نظر نرم افزاری

پوکو F4 ، اندروید 12 را با آخرین MIUI 13 برای POCO بوت می‌کند. نرم افزار پوکو F4 با رابط کاربری MIUI 13 هم زیبا و هم روان است و می‌تواند هر کاربری را مجذوب خود سازد. گفتیم که این گوشی با اندروید 12 اجرا می‌شود و نرم افزار کاملاً بروزی دارد و تا چندسال قابلیت آپدیت نرم افزاری نیز برای آن فراهم است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

نرم افزار گلکسی A72 را One UI 3.1 بر مبنای اندروید 11 تشکیل می‌دهد. نکته‌ی مثبت این بخش این است که طبق گفته‌ی سامسونگ این گوشی برای 4 سال، بروزرسانی امنیتی و برای 3 سال، بروزرسانی نرم افزاری دریافت می‌کند.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی از نظر سخت افزاری

پوکو F4 از تراشه قدرتمند Snapdragon 870 5G استفاده می‌کند که شاید فناوری 7 نانومتری آن نسبت به چیپست‌های امسال قدیمی به نظر برسد، اما با یکبار کار کردن با آن متوجه قدرت بالای این تراشه می‌شوید.

تقریباً تمامی بازی‌های گرافیکی با بالاترین فریم ریت روی پوکو F4 اجرا می‌شوند. پوکو F4 از نت پرسرعت 5G نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند و برای گرفتن حداکثر سیگنال اینترنت و بازی‌های آنلاین مناسب است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

این چیپست در کنترل حرارت گوشی و داغ نشدن بسیار خوب عمل می‌کند و مصرف شارژی بهینه دارد و می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

سامسونگ گلکسی ای ۷۲ از تراشه اسپندراگون ۷۲۰ استفاده می‌کند که انتخابی معقول و به اندازه کافی مناسب است. پردازنده اسنپدراگون 720 با فناوری ساخت 8 نانومتری از هشت هسته با پیکربندی 2+6 تشکیل شده است. تعداد 2 پردازنده 2.3 گیگاهرتزی Kryo 465 طلایی و 6 پردازنده 1.8 گیگاهرتزی Kryo 465 نقره‌ای. در کنار پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی Adreno 618 نیز قرار گرفته است.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی 2021

بهترین گوشی های سامسونگ 2021

مقایسه گلکسی A72 با پوکو F4 از نظر کیفیت صدا

پوکو F4 دارای بلندگوهای استریو در دو طرف بالا و پایین است و از بهبود Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. بلندگوی بالایی دو خروجی دارد، یکی بالا و دیگری رو به جلو؛ صدا از هر دو بلند می‌شود. کیفیت صدای آن خوب است زیرا در هیچ محدوده‌ای ضعیف نیست.

مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

گلکسی A72  دارای اسپیکر استریو در پایین دستگاه است که از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند و صدای گوش‌نوازی دارد اما بلندی آن در حد پرچمدارها نیست. کیفیت صدا در کل خوب است و می‌توان روی آن حساب کرد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه شیائومی 11 تی پرو با اس 21 اف ای سامسونگ (Xiaomi 11T Pro vs. Samsung S21 FE)

در این مطلب به بررسی و مقایسه گلکسی A72 با پوکو F4 پرداختیم. دو گوشی محبوب و پرطرفدار که هر کدام با ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری که دارند توانسته‌اند در بین کاربران محبوب شوند. مقایسه Galaxy A72 با Poco F4 که در این مطلب انجام شده است برای کسب اطلاعات بیشتر به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

گوشی Galaxy A72 بخریم یا Poco F4 ؟

با گوشی A72 شما امکانات منحصربه‌فردی از خانواده پرچمداران نظیر ضدآب بودن، بهرمندی از لنز تله‌فوتو و سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر را دریافت می‌کنید که خود سبب می‌شود ارزش خرید سامسونگ A72 نسبتاً خوب باشد. از جمله مزایای این گوشی می‌توان به تراشه قدرتمند، دوربین با کیفیت، نمایشگر روشن و با وضوح بالا و … اشاره کرد. در مورد پوکو اف 4 نیز باید گفت که شاید در نگاه اول Poco F4 قیمت نسبتاً بالایی داشته باشد، اما اگر این میان رده مشخصاتی در حد یک فلگشیپ کیلر ارائه دهد و در همه زمینه‌ها عالی عمل کند، قطعاً ارزش این هزینه را خواهد داشت. این گوشی در زمینه سخت افزار، نمایشگر، باتری و حتی دوربین عملکردی کم‌نقص داشته و کارشناسان پوکو سعی کردند با کم‌ترین قیمت، بهترین قطعات ممکن را در این مدل بکار ببرند تا دستگاهی همه فن حریف را به کاربران عرضه کنند. اکنون انتخاب با شماست!

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد مقایسه گلکسی A72 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    پوکو F4 دارم اصن خبری از بدنه پلاستیکی نیست فریم آلمینیومی و پشت و جلو گوریلا گلس 5 البته این گوشی از نظر من گیمینگ نیست تو کالاف گاها لک شدید داره در ضمن از آخرین گرافیک و فریم ریت پشتیبانی نمیکنه که پوکو X3pro این قابلیتو داره همینطور نسل قبلی این گوشی F3هم داره و اینکه شارژدهی ضعیفه زود باتری تخلیه میشه درسته که شارژر فستی داره ولی هرچی باتری بیشتر شارژ بشه عمر باتری به مرور کم و کم تر میشه

    پاسخ

    اف 4 که خیلی عاالیه و بهتره از سامسونگ

    پاسخ

    من خودم اف چهار دارم که خیلی عاالیه و بهتره از سامسونگ

    پاسخ

    من خودم اف چهار دارم که خیلی عالیه سامسونگ چرته

    پاسخ

    خب مشخصه ک پوکو اف ۴ خیلی بهتره از a72 و حتی a٧٣

    پاسخ

    بهتر بود گوشی A73 رو با این گوشی مقایسه می کردین.
    در جایی از جمله تون نوشتین “کلیدهای صدا و پاور” اما چند خط پایین تر نوشتین “دکمه‌های پاور و ولوم” وقتی در ابتدا نوشتین کلیدهای “صدا”، دیگه واقعاً استفاده از کلمه “ولوم” درست نیست و بهتره از کلمه های یکسان استفاده بشه.

    پاسخ