;
coinex

کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین در آینده نه‌چندان دور!

به عقیده کارشناسان، راه‌اندازی سیستم کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین منجر به بهود امنیت پروازها و همچین سرعت و کارایی سیستم حمل و نقل هوایی خواهد شد.

بلاک چین و سیستم‌های مربوط به آن یک فناوری جدید به شمار می‌روند و در سال‌های آینده مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد. حال متخصصان هوایی قصد دارند با استفاده از فناوری بلاک چین اقدام به راه‌اندازی سیستم کنترل ترافیک هوایی نمایند.

بیشتر بخوانید: زمین مجازی چیست و سرمایه گذاری در متاورس چگونه است؟

کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین

طبق پیش‌بینی‌ها در طی چند سال آینده، پهپادها همواره بالای سرمان خواهند بود. آن‌ها در لایه‌ای از آسمان و زیر هواپیماهای تجاری و جت‌های نظامی به پرواز در خواهند آمد. اما در صورتی که مسیر پرواز پهپادها کنترل نشود، احتمال بروز آسیب‌های جدی و برخورد توربین‌های بادی با یک دیگر وجود خواهد داشت.

یک لایه فرعی از کنترل ترافیک هوایی برای رسیدگی به این موضوع طراحی شده است. این لایه با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، بلاک چین و اتوماسیون کار خواهد کرد. تحقیقات پیرامون این لایه فرعی جدید در صنعت هوانوردی در حال انجام است و محققان قصد دارند ایمنی، امنیت سایبری و انعطاف‌پذیری طرح را مورد بررسی قرار دهند.

به عقیده محققان کرانفیلد (Cranfield)، کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین منجر به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان بریتانیا خواهد شد.

کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین در آینده نه‌چندان دور!
کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین در آینده نه‌چندان دور!

به عقیده محققان کرانفیلد، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در حال حاضر مزایای زیادی برای انسان به ارمغان میاورند. از جمله این مزایا می‌توان به حل مشکلات پزشکی در مناطق دور افتاده و بازرسی زیرساخت‌های صعب‌العبور مانند دکل‌های بلند اشاره کرد.

به عقیده محققان راه‌اندازی یک سیستم جدید مدیریت ترافیک هوایی عصر جدیدی از فرصت‌های تجاری را برای بخش هوانوردی ایجاد خواهد کرد. این سیستم بر تاکسی‌های هوایی شهری، خدمات حمل و نقل، عملیات امنیتی، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست نظارت دارد.

بر اساس گزارش PWC و UKRI، صنعت جدید حمل و نقل هوایی بدون خدمه و خودمختار تا سال 2030 حدود 42 میلیارد پوند سود برای اقتصاد بریتانیا به همراه خواهد داشت. این اتفاق به لطف ایجاد مشاغل جدید، صرفه‌جویی در هزینه ها و افزایش بهره‌وری ایجاد خواهد شد. پس از ایجاد صنعت جدید، پیش‌بینی می‌شود که از سال 2024 فضای هوایی هیبریدی برقرار شود.

ایده راه‌اندازی هواپیمای بدون خدمه که از فناوری بلاک چین برای حل مشکلات لجستیک استفاده می‌کند با همکاری 13 شریک از جمله کرانفیلد، دانشگاه آکسفورد، فرودگاه هیترو (Heathrow، NATS، IAG و SITA) اجرا خواهد شد. برخی از استارت آپ‌های مستقر در بریتانیا نیز در رشد این پروژه سهیم خواهند بود.

همانطور که پهپادها در فراز آسمان پرواز می‌کنند، این سیستم به هزاران رایانه مستقل اجازه می‌دهد تا تاریخچه داده‌ها را به اشتراک بگذارند. با استفاده از این سیستم متوجه خواهیم شد که چه کسی چه کاری را در چه زمانی انجام داده است. کرانفیلد در این راستا افزود:

سیستم پهپاد هوایی شامل قراردادهای هوشمندی است که از طریق کدگذاری امنیتی بر روی اقدامات کاربر نظارت دارد. هوش مصنوعی به دقت تصمیم‌گیری‌های امنیت سایبری خواهد افزود و امکان جمع‌آوری، پردازش و ارائه مجوز داده‌ها را در طول عملیات و به صورت زنده فراهم می‌کند.

دکتر Dimitrios Panagiotakopoulos، مدرس ارشد مدیریت ترافیک سیستم‌های هواپیمایی بدون خدمه در Cranfield است. به عقیده دیمیتریوس، ATMها در حال حاضر با حجم کاری بالا و هجوم داده ها از سیستم‌های اطلاعاتی مختلف نظیر برنامه‌ریزی پرواز، رادار و آب و هوا مواجه هستند. رویکرد فعلی برای پاسخگویی به نیازهای هوافضا کافی نیست. برای دسترسی به مزایای بالقوه این حوزه احتیاج به اتوماسیون و استقلال بیشتری خواهیم داشت.

آن کابارت (ann Cabaret)، مدیرعامل SITA اعتقاد دارد معرفی موفقیت‌آمیز سیستم‌های هوایی بدون سرنشین به شدت به تبادل اطلاعات امن بین اپراتورها، فرودگاه‌ها و مدیریت ترافیک هوایی متکی است. استفاده از فناوری بلاک چین و DLTها منجر به بهبود جریان داده‌های عملی میان سهامداران حمل و نقل می‌شود.

به زودی اکثر افراد شهرنشین انواع پهپادهای بدون سرنشین را در آسمان بالای سر خود مشاهده خواهند کرد. این پهپادها مردم را به بیمارستان‌ها می‌برند، آتش را خاموش می‌کنند و بسته‌ها را تحویل می‌دهند. طبق اظهارات Urban Air Mobility، عملکرد هواپیمای بدون سرنشین درست همانند هواپیماهای عمومی به طور ایمن و کارآمد خواهد بود.

کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین دقتی مشابه با سیستم‌های کنترل هواپیماهای عمومی دارد. این سیستم نسبت به سیستم ترافیک هوایی فعلی، خودکارتر است و در عین حال ظرفیت انجام پروازهای بیشتر با نیروی انسانی کمتر را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کنترل ترافیک هوایی با بلاک چین چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: beincrypto

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر