;
coinex

کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا ؛ تونل‌هایی از اسکاتلند تا ترکیه [+عکس]

کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا که با الگویی مشابه از اسکاتلند تا ترکیه امروزی گسترده شده‌اند، حیرت باستان‌شناسان را در پی داشته است.

بعضا مورخان از درک شباهت‌ها و یکسانی‌های برخی تمدن‌های باستانی که کیلومترها از هم دور بوده‌اند دچار شگفتی می‌شوند و معمولا علت خاصی پیدا نمی‌کنند. اما حال به نظر می‌رسد که کشف مجموعه تونل های زیرزمینی در اروپا توانسته پاسخی برای این ابهام دست و پا کند.

چراکه حال دانشمندان تصور می‌کنند که مجموعه تونل‌های زیرزمینی به هم پیوسته‌ای که در سراسر اروپا گسترده شده‌اند علاوه بر مقابله با تهدیدها و حملات دشمنان،‌ کاربردهای ارتباطی هم داشته است.

بیشتر بخوانید: کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا

کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا ؛ تونل‌هایی از اسکاتلند تا ترکیه!
تونل های باستانی زیرزمینی در اروپا

برخی از محققان حالا باور دارند که این تونل های زیرزمینی بزرگ و مرموز، کارکردی شبیه به بزرگراه‌های امروزی هم داشته‌اند و برای انتقال افراد و ارتباط جوامع انسانی در سراسر اروپای بزرگ استفاده می‌شده‌اند.

دکتر هاینریش کوش، باستان‌شناس آلمانی در کتاب اسرار درب زیرزمینی دنیای باستان می‌گوید که شواهدی از مسیرهای زیرزمینی عظیم در زیر ده‌ها سکونتگاه نوسنگی در سراسر اروپا کشف شده است.

کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا ؛ تونل‌هایی از اسکاتلند تا ترکیه!
راه های باستانی زیرزمینی در اروپا

او از این تونل‌ها معمولا با عنوان بزرگراه‌های باستانی یاد می‌کند. به گفته کوش، اینکه بسیاری از این تونل‌ها هنوز هم بعد از گذشت 12 هزار سال به قوت خود باقی هستند،‌ حاکی از ساختار بسیار پیچیده و بزرگ درون آن‌ها است که از استحکام خاصی برخوردار است. کوش می‌افزاید:

در سراسر اروپا هزاران مورد از این تونل‌ها وجود داشته است. در آلمان صدها متر تونل زیرزمینی کشف کرده‌ایم و در اتریش نیز صدها نمونه دیگر یافت شده است. این تونل های عظیم زیرزمینی را می‌توان در سراسر اروپا پیدا کرد و هزاران مورد از آنها وجود دارند.

البته ابعاد و کیفیت تونل‌ها همه جا یکسان نیست، برای مثال در مواردی این تونل‌ها بسیار کوچک هستند، اما در مواردی هم تونل‌ها مشابه یک شهر زیرزمینی با اتاقک‌های متعدد و بخش‌هایی خاص برای انبار و ذخیره‌سازی هستند.

این اکتشافات بسیاری از پیشفرض‌های اولیه ما درباره ساده و ابتدایی بودن دانش معماری تمدن‌های باستانی را به هم ریخته است چراکه به خوبی نشان می‌دهد که این تمدن‌های ابتدایی، در حدود 10 هزار سال قبل از دانش و ابزارهایی برای ساختن سازه‌هایی بسیار پیچیده برخوردار بوده‌اند. دیگر نمونه مشابه و مرتبط با این مدعا،‌ اهرام جالب توجه بوسنی در اروپا است.

آثار دیگری مانند گوبکلی تپه هم شواهدی مهم از دانش و معارت فوق‌العاده انسان‌های اولیه را باز می‌تابانند که بیش از 10 هزار سال پیش در زمین سکونت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف شبکه راه های باستانی زیرزمینی در اروپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر