;
coinex

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه بسیاری ار مورخان و باستان‌شناسان را به شگفتی واداشته است. این اثر تازه کشف شده،‌ شباهت ظاهری زیادی به تخت جمشید دارد.

تیمی از محققان و باستان‌شناسان از چند کشور مختلف در جریان حفاری‌های خود در منطقه تاریخی کاپادوکیه موفق به کشف ویرانه‌های یک دژ هخامنشی شده‌اند که طراحی دیوارها و جزئیات معماری آن شباهت زیادی به معماری دوره اوج هخامنشیان دارد. این آثار در نزدیکی روستای پرسوک در استان تیغده ترکیه کشف شده است.

بیشتر بخوانید: علت افزایش سرعت چرخش زمین و کوتاه شدن روزها چیست و چه پیامدی دارد؟

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

به گزارش خبرگزاری آناتولی در ترکیه، روز سه‌شنبه 11 مرداد ماه سال جاری، یک تیم حفاری که با مجوزی مربوط به سال 1963 از سازمان باستان‌شناسی فرانسه در ترکیه مشغول به کار است، موفق شده در جدیدترین کاوش خود،‌ دیوارهای گچی مربوط به یک قلعه باستانی از امپراتوری کهن پارسی، هخامنشیان را در تپه‌های استان شرقی نیغده کشف کند.

این گروه باستان‌شناس، در جریان کاوش‌های پیشین خود نیز خطوط هیروگلیفی را پیدا کرده بودند که به دوره هیتی‌ها، در قرن 8 قبل از میلاد مسیح مربوط بوده است. این خطوط بر روی برج دیده‌بانی یک قلعه حکاکی شده بودند.

سرپرست تیم حفاری بعد از کشف دژ ویرانه هخامنشی در ترکیه گفته که این سازه‌ها بسیار بااهمیت هستند و تنها تعداد کمی از این سازه‌های سنگی گچی ایرانی که مربوط به دوران هخامنشیان در قرون 4 تا 6 قبل از میلاد است در دنیا وجود دارد. کلر برات در ادامه افزود:

یک گروه ۱۵ نفره از آمریکا، ایتالیا و فرانسه در حفاری‌های امسال در ترکیه مشغول به کار بودند و توانستند دیوارهای خشتی عصر آهن مربوط به قرون ۷ و ۸ پیش از میلاد را پیدا کنند.

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

به گفته او، کار مرمت و حفظ این دیوارها در سال آینده آغاز می‌شود. سرپرست تیم حفاری همچنین تاکید کرد که آثار به جا مانده از دوره هخامنشیان، بعد از ترک این سرزمین توسط پارس‌ها توسط یک حاکم محلی به اشغال درآمده است. این آثار در منطقه کاپادوکیه ترکیه قرار دادر که در طول تاریخ این سرزمین، همواره از نقاط محوری و استراتژیک در موقعیت‌های مختلف بوده است.

در جریان حفاری همچنین مشخص شده که در بازه‌ای از زمان، رومی‌ها این دژ ویران را محاصره کرده و به آتش کشیده‌اند، اما سپس بار دیگر دست به ترمیم‌شان زده‌اند. در نتیجه تصور می‌شود که در این منطقه یعنی جنوب کاپادوکیه، یک جنگ تمام عیار رخ داده باشد. برات در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته:

دیوارهای باستانی ایرانی که در این کاوش‌ها کشف شده‌اند، درست مانند دیوارهای تخت جمشید، قبرس و فلسطین هستند.

کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

گفتنی است که کاپادوکیه که امروزه یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری ترکیه محسوب می‌شود، در مرکز آناتولی قرار دارد و بنابر آمارها،‌ آثار تاریخی باستانی بسیاری از جمله 36 شهر زیرزمینی در آن وجود دارد. همه این‌ها سبب شده تا هر ساله تیم‌های باستان‌شناسی بسیاری در کاپادوکیه به فعالیت مشغول باشند. از سویی این شهر در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر