;
coinex

تصفیه آلودگی هوا با فناوری جدید خودروسازان هلندی!

یک تیم دانشجویی از دانشگاه تکنولوژی آیندهوون اعلام کرده که تصفیه آلودگی هوا با یک خودروی سواری برقی ممکن است. این خودرو موقع رانندگی، هوا را تصفیه می‌کند.

یک تیم دانشجویی 35 نفره از دانشگاه تکنولوژی آیندهوون در کشور هلند، موفق به ساخت نمونه اولیه خودروی سواری الکتریکی شده‌اند که دی‌اکسید کربن هوا را هنگام حرکت در جاده جذب کرده و در محفظه‌ای ذخیره می‌کند و از آلودگی هوا جلوگیری می‌نماید.

بیشتر بخوانید:‌ ورود Dodge به دنیای خودروهای برقی ؛ پایان شکوهمندانه V8 جهنمی!

تصفیه آلودگی هوا با فناوری جدید خودروسازان هلندی

یک خودروی برقی به نام Zem، با استفاده از فناوری جذب مستقیم از هوا (Direct Air Capturing) و به منظور به حداقل رساندن مواد ضایعاتی و انتشار کربن دی اکسید تولید شده است. تیم دانشجویی از دانشگاه تکنولوژی آیندهوون، Zem را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با محیط زیست سازگار باشد.

تصفیه آلودگی هوا

بخش‌های زیادی از این خودرو برقی، توسط چاپگر سه بعدی ساخته شده و برای ساخت قطعات آن از پلاستیک‌های قابل بازیافت استفاده شده است که در صورت خرابی، می‌توان آن‌ها را خرد و بازیافت کرده و در پروژه‌های دیگر استفاده نمود.

همانطور که در بالا اشاره شد، برای ساخت این خودرو، از فناوری جذب مستقیم از هوا استفاده شده است. به این صورت که هنگام حرکت کربن دی اکسید هوا را جذب و ذخیره می‌کند و به همین دلیل، علاوه‌بر این که از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند، هوا را هم تصفیه می‌کند.

از کربن دی اکسید ذخیره شده نیز می‌توان برای ساخت کود شیمیایی، مصالح ساختمانی و سوخت‌های دیگر استفاده کرد. لوئیز د لات، مدیر این تیم بیان می‌کند:

«پروژه Zem واقعاً هنوز یک طرح مفهومی است، اما ما می‌توانیم در حال حاضر ببینیم که قادر هستیم ظرفیت فیلتر را در سال‌های آینده افزایش دهیم. جذب دی اکسید کربن پیش نیازی برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول تولید و بازیافت است.»

تصفیه آلودگی هوا

به گفته این تیم، خودرو Zem با استفاده از فیلتر مخصوصی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند به ازای هر 12800 مایل (20600 کیلومتر) که سالانه با سرعت متوسط ​​37 مایل در ساعت (60 کیلومتر در ساعت) طی می‌شود، تا 2 کیلوگرم کربن دی اکسید ذخیره کند. مدیر روابط خارجی تیم، نیکی اوکلز می‌گوید:

«ما می‌خواهیم با نشان دادن آنچه از قبل ممکن است، کمی صنعت خودروسازی را قلقلک دهیم. اگر ۳۵ دانشجو بتوانند طی یک سال خودرویی تقریباً بدون کربن طراحی، توسعه و تولید کنند، آنگاه فرصت‌ها و امکاناتی نیز برای شرکت‌های بزرگ حاضر در صنعت وجود دارد. ما از صنعت خودروسازی می‌خواهیم که این چالش را انجام دهد و البته خوشحالیم که با آن‌ها فکر کنیم. ما هنوز توسعه را تمام نکرده‌ایم و می‌خواهیم در سال‌های آینده قدم‌های بزرگی برداریم.»

دانشجویان دانشگاه آیندهوون بر این باورند که اگر سایر شرکت‌های خودروسازی از این فناوری برای ساخت خودروهای خود بهره ببرند، سالانه مقدار زیادی از کربن دی اکسید هوا جذب می‌شود که در نتیجه آن، هوا تصفیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تصفیه آلودگی هوا با فناوری جدید خودروسازان هلندی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر