;
coinex

کامیون های برقی تسلا سمی (Semi) دنیای حمل و نقل را متحول می‌کنند

کامیون های برقی تسلا با نام سمی که به زودی وارد چرخه حمل و نقل می‌شوند ممکن است آینده بسیار متفاوتی در دنیای جابجایی بار رقم بزنند.

اولین بار در سال 2017 تسلا اولین نمونه کامیون های برقی سمی (Semi) را رونمایی کرد. ایلان ماسک مدیرعامل این خودروساز برقی، در حالی که سوار بر صندلی یکی از کامیون های برقی Semi بود وارد صحنه شد تا حضار از محصول جدید تسلا هیجان‌زده شوند. او در این رویداد از برخی از مشخصات این کامیون را فاش کرد و از آغاز تولید آن در سال 2019 گفت. حالا و در شرایطی که نزدیک به 5 سال از آن تاریخ می‌گذرد، کامیون های الکتریکی تسلا هنوز به تولید نرسیده‌اند.

با این وجود اخیرا گزارشی مبنی بر دریافت سفارش برای این کامیون های برقی منتشر شده است و به نظر می‌رسد تولید انبوه Semi به زودی آغاز شود.

بیشتر بخوانید: خودرو برقی 300 هزار دلاری کادیلاک رونمایی شد

کامیون های برقی تسلا

کامیون های برقی تسلا سمی (Semi) دنیای حمل و نقل را متحول می‌کنند

تصور می‌شود که تسلا به زودی، فرایند تولید کامیون های برقی سمی را آغاز کند که می‌تواند منجر به تحولی در دنیای حمل و نقل شود. از مزایای این کامیون‌ها اولا باید به سرعت بسیار بالای آن‌ها اشاره کرد. ماسک در کنفرانس سال 2017 اعلام کرد که این کامیون برقی تنها در 5 ثانیه به 100 کیلومتر شتاب می‌رسد. ماسک برای مقایسه با کامیون‌های دیزلی گفت که اکثر این کامیون‌ها در مدت زمان 15 ثانیه، صفر تا صد را پر می‌کنند.

با چیزی که ماسک گفت، شتاب کامیون های برقی تسلا در حد ولوو آیرون نایت است که می‌تواند در تنها 4.6 ثانیه 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. این کامیون ولوو البته در سال 2016 به عنوان سریع‌ترین کامیون دیزلی دنیا معرفی شد.

نکته قابل توجه درباره کامیون‌های برقی تسلا، اینکه می‌توانند در سربالایی‌ 5 درجه، سرعت 105 کیلومتری خود را حفظ کنند. این مهم به برکت آیرودینامیک و موتورهای الکتریکی خاص تسلا است.

کامیون های برقی تسلا سمی (Semi) دنیای حمل و نقل را متحول می‌کنند

در واقع شتاب‌گیری کامیون برقی تسلا در حد و اندازه ولوو آیرون نایت است که می‌تواند فقط طی ۴.۶ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ کیومتر بر ساعت را طی کند و در سال ۲۰۱۶ عنوان سریع ترین کامیون دیزل تجاری دنیا را به دست آورد. همچنین لازم به ذکر است که تسلا سمی می‌تواند در سربالایی ۵ درجه سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت را حفظ کند. این کامیون همچنین از 4 موتور مجزا روی هر یک از چرخ‌های عقب خود برخوردار است.

نکته مهم دیگر مربوط به شعاع حرکتی این محصولات است. ماسک تایید کرده که کامیون های برقی Semi حتی در صورتی که تا حداکثر ظزفیت 36 تنی خود پر شده باشند، باز هم با یک بار شارژ می‌توانند مسافتی 800 کیلومتری را طی کنند. او بعدها در مصاحبه دیگری گفت که شعاع حرکتی این محصولات به 1000 کیلومتر هم می‌رسد.

این در شرایطی است که اگر این ادعای ماسک به واقعیت بپیوندد، کامیون تسلا سمی رکورد بیشترین شعاع حرکتی در بین همه وسایل نقلیه برقی را از آن خود می‌کند. این رکورد در حال حاضر مربوط به لوسید ایر گرند تورینگ با شعاع حرکتی 830 کیلومتر است.

کامیون های برقی تسلا سمی (Semi) دنیای حمل و نقل را متحول می‌کنند

باتری این کامیون احتمالا مکتشکل از 4680 سلول برقی است که منبع عظیمی از انرژی را در اختیار کامیون می‌گذارد و زمان لازم برای شارژ آن هم چیزی حدود 30 دقیقه است.

نکته جالب توجه دیگر درباره این محصول اینکه برخلاف بسیاری از کامیون‌ها که حداقل 10 یا 18 دنده دارند، کامیون سمی تسلا تنها 1 دنده پیش روی راننده می‌گذارد. ماسک در این باره گفته که رانندگی با این کامیون به حدی ساده است که می‌توان آن را با مدل‌هایی چون تسلا 3، تسلا S و یا تسلا X مقایسه کرد.

نکته جالب دیگر اینکه در صورت ایجاد وضعیت اضطراری یا مشکل حاد بحرانی برای راننده در داخل کامیون، کامیون به طور خودکار در لاین خود باقی می‌ماند و به تدریج متوقف می‌شود. در ادامه و در صورتی که کامیون پاسخی از سوی راننده دریافت نکند، با مراکز خدمات اورژانسی تماس می‌گیرد. این محصول همچنین به نحوی طراحی شده تا با تنظیم خودکار چرخ‌ها از قیچی شدن جلوگیری کند.

کامیون های برقی تسلا سمی (Semi) دنیای حمل و نقل را متحول می‌کنند

مدیرعامل تسلا، در حاشیه مراسم افتتاحیه گیگافکتوری تسلا در تگزارس اعلام کرده که تسلا سمی در سال 2023 به همراه سایبرتراک و رودستر تولید می‌شود. در واقع تسلا سمی از مهمترین دلایل تاسیس گیگافکتوری تگزاس است. انتظار می‌رود یک مدل پایه از این کامیون با شعاع حرکتی 480 کیلومتر را با قیمت 150 هزار دلار و مدل بالاتر با شعاع حرکتی 800 تا 1000 کیلومتر را با قیمت 180 هزار دلار عرضه کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کامیون های برقی تسلا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر