;
coinex

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران شناسایی شد؛ علائم و راه‌های انتقال

وزارت بهداشت اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران را تایید کرد. با شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون ، بهتر است علائم و راه‌های انتقال آن را بهتر بشناسیم.

از آنجایی که عامل بیماری آبله ویروس است، می‌توان نتیجه گرفت که تماس پوستی، اولین و مهم‌ترین راه انتقال آن است. این بیماری با تماس با حیوان آلوده به آبله میمون، چه مرده باشد و چه زنده و همچنین انسان مبتلا به ویروس انتقال پیدا می‌کند. علاوه‌براین، آبله میمون از طریق تنفس، بزاق، ترشحات انسانی و رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس و حتی تماس با وسایل شخصی بیمار قابل انتقال است. در واقع هر نوع تماس پوستی با فرد یا حیوان آلوده به آبله میمون منجر به نشر ویروس خواهد شد.

نکته اینکه اولین بار این عامل بیماری‌زا در میمون‌ها و در آفریقای مرکزی شناسایی شد، اما نمونه‌هایی از ابتلای جوندگانی مانند خرگوش و خوکچه هندی نیز مشاهده شده است.

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران

طبق تایید وزارت بهداشت اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران شناسایی شد. پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص توضیح داد اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران ، خانمی 34 ساله ساکن اهواز است. شناسایی ایشان توسط خود و خانواده پس از مشاهده ضایعات پوستی صورت پذیرفت که پس از تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی، در قرنطینه کامل قرار گرفته است و تا پایان دوره درمان بیماری در منزل خود نگهداری می‌شود. 

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران شناسایی شد؛ علائم و راه‌های انتقال
اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران

راه های انتقال ویروس آبله میمون و علائم آن

به‌طور معمول، بیماری‌هایی که از طریق ویروس منتقل می‌شوند با سردرد، درد بدن، درد عضلانی، خستگی، تب و تورم غدد لنفاوی همراه هستند. علاوه بر اینها، بثورات و ضایعات پوستی غیر معمول در آبله میمون یکی دیگر از علائم مهم آبله میمون محسوب می‌شوند.

به گفته کارشناسان فعال در حوزه سلامت، آبله میمون، به تنهایی و مانند دیگر بیماری‌های ویروسی مانند سارس، مرس و کویید 19 کشنده نیست، اما باید مراقب بود. چراکه این بیماری در دوره پنهان خود قابل انتقال نیست اما به محض بروز بثورات پوستی و نشانه‌های خارجی سرایت پیدا می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در ایران، بیشتر افرادی که بالای 50 سال هستند واکسن آبله تزریق کرده‌اند. در هفته‌های گذشته واکسن مخصوص آبله میمون در اروپا و انگلیس کشف و تایید شد. به نظر می‌رسد افرادی که واکسن آبله میمون تزریق کردند بین 85 تا 90 درصد نسبت به این بیماری مصون هستند.

پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت نسبت به ابتلا و شیوع آبله میمون هشدار داده بود و از کشورهای آفریقایی و اروپایی که تعامل زیادی با یکدیگر دارند خواسته بود که توجه ویژه‌ای به این بیماری داشته باشند.

پس از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران، باید هوشمندانه عمل کرد و با آگاهی از شیوع آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر