;
coinex

ابتلای یک سگ به آبله میمون در فرانسه ؛ اولین مورد انتقال از انسان به حیوان!

پس از چندین مورد گزارش ابتلای انسان به آبله میمون، اکنون شاهد ابتلای یک سگ به آبله میمون هستیم که ویروس را از ناقل انسانی گرفته است.

آبله میمون که پس از کرونا در طول 3 سال گذشته دومین بیماری واگیردار محسوب می‌شود، چندماهی است که برخی از کشورهای دنیا را به خود درگیر کرده است. این بیماری که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، دوره درمانی کوتاهی دارد و معمولا افرادی که درگیر آبله میمون می‌شوند در فاصله بین 6 تا 21 روز دوره نقاهت خود را می‌گذرانند.

تا به حال هیچ گزارشی از فوتی ناشی از این ویروس گزارش نشده است؛ اما چیزی که این چند روز سازمان جهانی بهداشت را به تحقیقات بیشتر واداشته، گزارش ابتلای یک سگ به آبله میمون بوده است.

ابتلای یک سگ به آبله میمون

اخیرا اخباری منتشر شده که از ابتلای یک سگ به آبله میمون خبر می‌دهد؛ سگی که بیماری را از صاحبان خود گرفته است. این سگ اولین مورد شناخته شده انتقال ویروس آبله از انسان به حیوان است. هر دو صاحب این سگ به آبله میمون مبتلا بودند و با سگ خود در یک جا می‌خوابیدند. این گزارش، هفته گذشته از تیم پزشکان عفونی در بیمارستانی در پایتخت فرانسه، منتشر شده است.

ابتلای یک سگ به آبله میمون
ویروس آبله میمون

این دو مرد که صاحبان سگ هستند با علائمی چون ضعف، سر درد و تب به بیمارستان مراجعه کردند که با انجام آزمایشات متوجه ابتلا به این ویروس شدند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این ویروس عفونی از طریق رابطه جنسی که این دو مرد با یکدیگر داشته‌اند، منتقل شده است.

صاحبان این سگ که با هم در یک خانه زندگی می‌کردند، یک هفته پس از رابطه جنسی و تماس نزدیک در طولانی مدت، متوجه علائم پوستی و بثورات پوستی در خود شدند.

حدود دو هفته پس از درگیری آن‌ها با این بیماری و ظاهر شدن علائم مختلفی در بدن و پوستشان، متوجه شدند که سگشان بر اثر نزدیکی که با آن‌ها داشته نیز در برخی از نواحی بدنش بثورات و ضایعات پوستی به بیرون ریخته است.

این سگ نر 4 ساله در اطراف شکم و مقعدش دچار این ویروس عفونی شده. صاحبان این سگ با انجام آزمایش PCR متوجه شدند که ویروسی که سگشان گرفته، از همان نوع ویروسی است که خودشان داشته‌اند. نتایج آزمایشات ژنتیکی نیز این موضوع را تایید کرده است.

سابقه انتقال آبله میمون

دو مردی که صاحب سگ مبتلا به ویروس آبله میمون هستند، معتقدند که این ویروس بر اثر ارتباط نزدیک آنان با سگشان به او انتقال یافته است.

متخصصان می‌گویند که این ویروس عفونی می‌تواند بر اثر تماس نزدیک انواع پستانداران و قطرات تنفسی آنان نیز انتقال یابد و انسان‌ها یا حیوانات را آلوده به خود کند، هرچند که بومیان بخش‌هایی از قاره آفریقا ناقل این ویروس هستند.

ابتلای یک سگ به آبله میمون

این بیماری اولین بار در دهه 1950 در میان میمون‌های آزمایشگاهی که از آفریقا بودند، شناسایی شد. در دهه 1970 نیز نتایج آزمایش‌ها نشان داد که انسان نیز می‌تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده به این ویروس مبتلا شود. اما امسال دایره انتقال این ویروس بسیار گسترده‌تر از گذشته شده و انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان نیز میسر است.

گزارش ابتلای یک سگ به آبله میمون، اولین مورد درگیری یک حیوان اهلی با این ویروس است. حدود 20 سال پیش یک سگ که با سگ‌های وحشی دیگر در ارتباط بود به این بیماری مبتلا شده بود.

کارشناسان و متخصصان با وجود انجام آزمایشات فراوان و ساخت واکسن‌ها و داروهای مختلف نگران این هستند که شیوع این بیماری ادامه پیدا کند و به عنوان یکی بیماری انسانی شناخته شود. در طول سال جاری حدود 30 هزار نفر در مناطق بومی و غیر بومی جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند که آمارها نشان‌ها می‌دهد، حدود نیمی از این آمار در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

نحوه انتقال آبله میمون

این عفونت می‌تواند از طریق رابطه جنسی نیز انتقال یابد و نباید به آن به عنوان ویروسی با درجه انتقال غیرجنسی نگاه کرد. این ویروس که از این پس به عنوان یک عفونت مقاربتی نیز شناخته می‌شود، خطر ابتلای حیوانات اهلی و خانگی را نیز افزایش می‌دهد.

ابتلای یک سگ به آبله میمون
ابتلای یک سگ به آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت از کسانی که دارای حیوان خانگی هستند و درگیر این ویروس هستند، خواسته است که به جداسازی حیوانات از خود بپردازند تا دوره نقاهت و درمان آن‌ها تکمیل شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها حدود 10 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، دارای درد شدید در نواحی مختلف بدن خود هستند که با مراجعه به بیمارستان برای ادامه درمان خود بستری می‌شود.

متخصصان بر اساس آمار و بررسی ژنتیکی این ویروس می‌گفتند که این ویروس کشنده نیست اما نزدیک به 5 نفر در قاره آفریقا که مبتلا به این ویروس عفونی بودند، فوت کرده‌اند. با این‌حال هنوز هیچ آماری از مرگ مبتلایان در قاره اروپا و آمریکا گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی ابتلای یک سگ به آبله میمون چیست و سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید چه کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر