;
coinex

ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) معرفی شد؛ رسمی شدن خروج از ISS؟

با رونمایی کرملین از طرح ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) مشخص شده که این کشور در عزم خود مبنی بر ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی جدی است.

تنش‌های بین روسیه و اوکراین، تغییر و تحولات مهمی در سطح جهان و روابط بین‌المللی ابرقدرت‌ها در پی داشته است. آمریکا و اروپا علنا حمایت خود از اوکراین را اعلام کرده و متحدان خود را نیز به پشتیبانی از این کشور قانع کرده‌اند.

این موضوع هم سبب شده تا روابط نه‌چندان صاف و صادق روسیه و آمریکا بار دیگر تیره‌و‌تار شده و در شاخه‌های گوناگونی پیامدهای مختلفی داشته باشد. یکی از این موارد بالطبع مربوط به ایستگاه فضایی بین‌المللی است که دو کشور در کنار چند کشور دیگر از آن استفاده می‌کنند،‌ اما روس‌ها نقشی انکارناپذیر در بقای آن دارند.

بیشتر بخوانید: روسیه به همکاری‌اش در ایستگاه فضایی بین المللی پایان داد

ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS)

روسیه قبلا مدعی شده بود که از ایستگاه فضایی بین المللی خارج می‌شود و ایستگاه مداری خود، ROSS را خواهد ساخت. ایستگاه خدمات مداری روسیه توسط یک شرکت انرژی متعلق به روسیه توسعه یافته است و اولین رونمایی از طرح آن در جریان کنفرانس Army-2022 در پارک پاتریوت در مسکو انجام شد.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، مدل ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) به نحوی است که فضاپیماهای اورل، سایوز و پروگرس می‌توانند در آن پهلو بگیرند. ایستگاه مداری در فاز دوم نیز شامل چرخش ماژول‌های هدف و تولید و سکوهای خدماتی است.

ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) معرفی شد؛ خروج از ISS جدی‌تر می‌شود؟

گرچه در حال حاضر اطلاعاتی از بودجه و هزینه‌های این عملیات در دست نیست، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که محدوده زمانی سال 2035 برای تکمیل طرح ایستگاه فضایی روسیه در نظر گرفته شده است. مرحله اول کار شامل 4 ماژول پایه و مرحله دوم شامل 3 ماژول است. این موارد شامل ماژول‌های هدف و همچنین پلتفرم خدماتی است.

گفتنی است که شیب مداری ROSS به 96 تا 98 درجه می‌رسد. این بدان معنی است که تقریبا به دور قطب شمال و جنوب می‌چرخد. برای مقایسه شیب مداری ایستگاه فضایی بین المللی 51.6 درجه و شیب مداری ایستگاه فضایی چین 42 درجه است.

در 26 ژوئیه سال جاری، یوری بوریسف، رئیس آژانس فضایی فدرال روسیه، اعلام کرد که روسیه پس از سال 2024 از پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود. بعدها اما Roscosmos توضیح داد که روسیه ممکن است در سال‌های 2025، 2028 یا 2030، ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر