;
coinex

بسته بندی غذای بیرون بر و جعبه آماده مقوایی

جعبه آماده مقوایی یکی از راهکارهای بسته بندی غذای بیرون بر است. امروزه رستوران‌ها با گذشته تفاوت‌های زیادی کرده‌اند. یکی از تفاوت‌ها در محل سرو غذا است.

در گذشته بیشتر مواقع وقتی قرار بود که یک خانواده و یا گروه بیرون از محیط کار یا منزل غذایی میل کنند به رستوران‌ها می‌رفتند و از امکانات و غذای آنجا استفاده می‌کردند. اما امروزه غذای بیرون بر در برخی رستوران‌ها به اصلی‌ترین روش سرو غذا تبدیل شده است. بسیاری از افراد در کنار استفاده از غذای بیرون بر برای محل کار خود، به دلیل مشغله‌های زندگی شهری حتی در منزل خود نیز از غذاهای بیرون بر استفاده می‌کنند. کترینگ‌ها و رستورانهای بیرون بر که اصلا فضایی در داخل محیط خود برای پذیرایی از مشتریان ندارند، نمونه واضح این نوع ارائه غذا است.

برای غذاهای بیرون بر امکانات پذیرایی متفاوتی نسبت به غذایی که در داخل رستوران سرو می‌شود نیاز است. ظروف این نوع از پذیرایی باید قابلیت‌های متفاوتی داشته باشند و با استفاده از بشقاب و سایر سرویس‌های رستورانی نمی‌توان استفاده کرد. تفاوت نمی‌کند که شما قرار است یک ساندویچ را به صورت بیرون بر آماده کنید و یا یک پرس چلوکباب را بخواهید به محل مشتری خود ارسال کنید. در هر دو حالت نیاز دارید که از امکاناتی استفاده کنید. پک غذای بیرون بر در این مورد کاربرد دارد و سعی می‌کنیم در این مطلب به آن نگاهی کنیم و جعبه آماده مقوایی و سفارشی را مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت در بسته بندی فست فود و غذای سنتی

سفارش کارتن و سایر بسته بندی‌ها هرچند که در انواع غذاهای بیرون بر لازم است، اما محتوای غذا و روش پخت آن نوع بسته بندی لازم را تغییر خواهد داد. در حالت کلی می‌توانیم بسته بندی غذاهای فست فودی را از غذاهای سنتی جدا کنیم. فست فود (Fast Food) که شامل انواع ساندویچ‌ها، پیتزاها، برگرها و موارد مشابه است نیز با توجه به خصوصیات هر کدام باید در بسته‌های متفاوتی قرار بگیرند. اما در حالت کلی می‌توان گفت که از یک نوع بسته بندی برای آنها می‌توان استفاده کرد. همین موضوع در رابطه با غذاهای برنجی و سنتی نیز وجود دارد.

بسته بندی فست فودها

فست فودها اصولا در داخل نان پیچیده می‌شوند. حتی پیتزا نیز در زیر آن خمیری از جنس نان قرار داده می‌شود. با توجه به اینکه نان با قرار گرفتن در گرمای مرطوب خمیر می‌شود، پس باید در بسته بندی به این نکته توجه داشت که در ادامه در بخش حفظ کیفیت غذا به آن خواهیم پرداخت.

بسته بندی غذاهای سنتی

غذاهای سنتی ایرانی اصولا از دو قسمت مجزا تشکیل می‌شوند که برنج در بیشتر از مواقع یکی از این موارد است. بخش دیگر نیز نوعی از خورشت یا کباب خواهد بود. مشخص است که بسته بندی این دو بخش نیاز به  پک‌های مخصوص به خود را دارد که مخصوصا به دلیل آبدار بودن خورشت‌ها، آن‌ها را نسبت به فست فودها متفاوت خواهد کرد که در جعبه آماده مقوایی و یا پلاستیکی این نکات به دقت رعایت نمی‌شود.

استراتژی بسته بندی و جعبه آماده مقوایی

قبل از اینکه وارد بحث بسته بندی و نکات آن شویم، بهتر است به یک موضوع مهم بپردازیم. بسته بندی و فروش و میزان رضایت مشتریان شما ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. استراتژی شما برای کسب و کارتان در این زمینه تعیین کننده است. اگر قصد دارید تا محصولات خود را بدون توجه به میزان رضایت مشتریان عرضه کنید، شاید نیاز به رعایت نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد نداشته باشید.

اما اگر استراتژی شما برای بلندمدت است و می‌خواهید برند غذایی خود را به عنوان یک غذای لذیذ، با کیفیت و بهداشتی به مشتریان معرفی کرده و سهم بازار بزرگی را به دست بیاورید، نیاز خواهید داشت که به بسته بندی خود دقت زیادی داشته باشید و برای آن بودجه تعیین کنید. در یک برنامه ریزی بلند مدت، توجه و هزینه کردن برای بسته بندی غذای بیرون بر یک نوع سرمایه گذاری خواهد بود که باعث می‌شود ارزش افزوده بیشتری به محصولات آماده شده در آشپزخانه شما اضافه شود.

جنس بسته بندی

برای بسته بندی مواد غذایی آماده بیرون بر باید از ظروفی استفاده کرد که بتوانند سه نکته را در کنار یکدیگر رعایت کنند و متاسفانه در جعبه آماده مقوایی و یا سایر بسته بندی‌های آماده دیگر به درستی و کامل رعایت نمی‌شوند. این سه نکته شامل حفظ کیفیت مواد غذایی، حفظ بهداشت غذا و در نهایت تاثیر مثبت تبلیغاتی است.

البته همیشه قیمت جعبه غذای بیرون بر و سایر وسایل لازم برای یک غذای بیرون بر نیز مهم است. به همین دلیل به شما پیشنهاد نمی‌شود که از ظروف گران قیمت برای این کار استفاده کنید چون این موضوع باعث خواهد شد که قیمت تمام شده غذای شما افزایش زیادی داشته باشد که این موضوع می‌تواند باعث کاهش سود شما و یا بیش از اندازه گران شدن غذاهای شما برای مشتریانتان خواهد شد. پس از جنسی استفاده کنید که همه شرایط لازم را داشته باشد و در عین حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت بسته بندی

حالا که در رابطه با قیمت صحبت کردیم بهتر است عوامل تعیین کننده در هزینه‌های بسته بندی را نیز مرور کنیم. اولین عامل در این خصوص جنس بسته بندی است. پس از آن موضوع طراحی مطرح می‌شود. اگر بخواهید از بسته بندی‌های عادی و معمولی که در بازار وجود دارد استفاده کنید می‌توانید مثلا با مراجعه به یک فروشگاه جعبه آماده مقوایی و یا سایت فروش جعبه مقوایی آماده تهران یا سایر شهرها، بسته بندی مورد نیازتان را خریداری کنید. این کار حتما در هزینه‌های شما تاثیر خواهد داشت.

اما همانطور که گفته شد، بسته بندی یک نوع سرمایه گذاری است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. اگر بخواهید به نوعی از بسته بندی خود نیز کسب درآمد کنید و فقط برای آن هزینه نکرده باشید، باید در ابتدا یک سرمایه گذاری انجام بدهید و این سرمایه گذاری زمانی و مالی با طراحی و ساخت یک نوع بسته بندی مخصوص رستوران و یا فست فود شما می‌تواند انجام شود. در نهایت نیز باید گفت که احتمال دارد هزینه شما با توجه به شهری که در آن قرار دارید متفاوت باشد. مثلا ممکن است هزینه شما در کرج و اصفهان با هم متفاوت باشد.

تفاوت در بسته بندی مواد غذایی متفاوت
تفاوت در بسته بندی مواد غذایی متفاوت

مراحل سفارش بسته بندی

سفارش جعبه مقوایی و یک بسته بندی مناسب برای غذای بیرون بر از یک ایده شروع می‌شود. برای ایده پردازی بهتر است که از نظرات همه و مخصوصا افراد متخصص کمک بگیرید و در نهایت با توجه به نکاتی که باید آنها را رعایت کنید، ایده خود را نهایی کنید. در این مرحله خود را محدود نکنید که به عنوان مثال حتما به سینی مقوایی نیاز دارید، در ایده پردازی شاید بتوانید یک جایگزین خلاقانه برای سینی پیدا کنید. همچنین خودتان را به مدل‌هایی مانند جعبه کادو و یا جعبه بالشتی محدود نکرده و اجازه بدهید که ایده‌های خلاقانه جایگزین طرح‌های تکراری و معمولی که در انواع جعبه آماده مقوایی دیده‌اید، بشوند.

پس از ایده پردازی، طراحی و در واقع پیاده سازی ایده انجام خواهد شد. در گام بعدی شما نمایی از کارتن بسته بندی، جعبه مقوایی غذا و سایر ملزومات خود را خواهید دید؛ اما این کافی نیست. در این مرحله بهتر است از همه ظروف بسته بندی بیرون بر خود نمونه‌ای را در اختیار داشته باشید و آنها را به صورت واقعی ببینید. جعبه مقوایی آماده که در دست گرفته باشید، بهتر از یک عکس سه بعدی به شما نشان خواهد داد که به چه نتیجه‌ای در نهایت خواهید رسید. پس از تایید نمونه طراحی، حالا وقت آن است که تولید بسته بندی در تیراژ مورد نیاز شما انجام شده و ابزار بیرون بر شما کامل شود.

ایده‌های ساده اما جذاب بسته بندی مواد غذایی

نکات طراحی و ساخت بسته بندی بیرون بر

از مهمترین دلایلی که استفاده از جعبه مقوایی ارزان برای بسته بندی نمی‌تواند نیاز واقعی شما در بسته بندی غذای بیرون بر را تامین کند، موارد زیر است که باید در یک بسته بندی بیرون بر رعایت شود و در بیشتر مواقع در یک جعبه آماده مقوایی نمی‌توان آنها را یافت.

جعبه آماده مقوایی و سلامت و بهداشت در بسته بندی

اولین موضوع مهم در بسته بندی مواد غذایی، رعایت بهداشت مواد غذایی است. ممکن است شما با رعایت کامل نکات بهداشتی، سفارش مشتری خود را آماده کنید، اما در مسیری که از رستوران شما تا محل تحویل سفارش وجود دارد، آلودگی وارد مواد غذایی شود. این آلودگی ممکن است از فضای باز و یا حتی از خود ظروف منتقل شوند. در نتیجه یک بسته بندی مناسب ابتدا باید خودش عاملی برای آلوده شدن مواد غذایی نباشد و پس از آن از وارد شدن آلودگی به داخل مواد غذایی جلوگیری کند. مثلا شما نباید مواد غذایی داغ را در داخل ظروف پلاستیکی به صورت مستقیم بسته بندی کنید چون هرچند این ظروف از ورود آلاینده‌ها به داخل مواد غذایی جلوگیری خواهند کرد. اما ذرات شیمیایی مواد داخل این ظروف با حرارت به مواد غذایی منتقل خواهند شد.

جعبه آماده مقوایی و حفظ کیفیت در بسته بندی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، بسیاری از مواد غذایی به صورت داغ و پس از خروج از دیگ یا تنور و فر به سرعت بسته بندی می‌شوند و برای ارسال آماده خواهند شد. این سرعت عملکرد نیاز است تا در طول مسیر، غذا سرد نشده و غذای گرم به دست مشتریان برسد. در این خصوص انتخاب ظروف بسته بندی نیز اهمیت دارد. چون با انتخاب یک بسته بندی خوب می‌توانید کمترین اتلاف حرارت را داشته باشید و گرمای غذا هدر نرود.

اما حتی اگر از جعبه آماده مقوایی نیز استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که گرمای مرطوبی که در مواد غذایی وجود دارد می‌تواند برخی از مواد غذایی را با افت کیفیت روبرو کند. مثلا پیتزایی که در بسته بندی خود به اصطلاح دم کند، خمیر می‌شود و ممکن است به قوطی مقوایی آماده شده بچسبد. حتی کباب‌هایی همچون کوبیده نیز در محیط داغ و بسته با کیفیت روبرو می‌شوند. این افت کیفیت یعنی هدر رفتن زحمات شما و آشپزان و نارضایتی مشتریان. به همین دلیل در انتخاب نوع و مدل بسته بندی خود به این نکات نیز توجه داشته باشید.

وقتی شما یک غذا را برای داخل سالن سرو می‌کنید، با آرامش و در یک فاصله کوتاه، غذا به میز رسیده و مشتری آن را استفاده خواهد کرد. اما در بیرون بر، قرار است فاصله‌ای را غذا در خیابان‌ها طی کرده و به سرعت به مقصد برسد. پس بسته بندی شما باید کمک کند که غذای شما تکان زیادی در داخل ظرف نخورده و یا در صورت تکان، ظاهر آن بهم ریخته نشود. فراموش نکنید که هرچقدر هم غذای لذیذی را آماده کرده باشید، اما یک غذای بهم ریخته هیچ جذابیتی برای مشتری حداقل در نگاه اول نخواهد داشت.

جعبه آماده مقوایی و تبلیغات و بازاریابی با بسته بندی

غذای بیرون بر می‌توان به عنوان یک تابلوی تبلیغاتی متحرک که به داخل خانه‌ها نیز نفوذ خواهد کرد استفاده شود. این یک حرکت هوشمندانه است تا شما نوعی از بسته بندی را انتخاب کنید که تبلیغات شما را به مخاطبان بیشتری نشان داده و بیشترین عمر را در خانه‌ها و یا محیط‌های کاری داشته باشد.

جمع بندی

در این مطلب به اهمیت بسته بندی در غذای بیرون بر پرداختیم. از سوی دیگر با دلایلی که توضیح داده شد، استفاده از جعبه آماده مقوایی نمی‌تواند نیاز شما را به صورت کامل برطرف کند و پیشنهاد می‌شود که از بسته بندی اختصاصی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با مراجعه به سایت پویا فراز خلاق، بسته بندی اختصاصی خود را به صورت خلاقانه طراحی و تولید کنید.

سوالات متداول:

  • چرا نمی‌توان پیتزا را در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف بسته بندی کرد؟

استفاده از ظروفی که گردش هوای مناسبی نداشته باشند، باعث کاهش کیفیت پیتزا و خمیر شدن نان پیتزا خواهد شد.

  • چرا بهتر است از جعبه آماده مقوایی برای بسته بندی غذای بیرون بر استفاده نکنیم؟

بسته بندی شما تاثیر زیادی بر روی مشتریان شما خواهد داشت. به غیر از تاثیر بر روی کیفیت، این بسته بندی می‌تواند عاملی برای تبلیغات و معرفی شما باشد که بهتر است این فرصت را به راحتی از دست ندهید.

  • هدف اصلی از بسته بندی غذای بیرون بر چیست؟

اولین هدف از بسته بندی یک غذای بیرون بر، حفظ بهداشت آن است. پس از آن حفظ کیفیت مواد غذایی نیز مهم است که با یک بسته بندی خوب قابل تامین هستند.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر