;
coinex

هوشمند سازی یارانه نان ؛‌ آردها به نان تبدیل نمی‌شوند!

حدود دو ماه از اجرایی کردن قانون هوشمند سازی یارانه نان در نانوایی‌ها می‌گذرد و حالا، دولت به سوی اجرای فاز دوم و تجهیز تمامی نانوایی‌های سراسر کشور می‌رود.

با گدشت دو ماه از اجرایی کردن فاز اول هوشمند سازی یارانه نان در کشور، آمار مهمی از میزان نیاز مردم و تعداد نان‌هایی که پخته می‌شود، گردآوری شده است.

قرار است در اجرای فاز دوم هوشمند سازی یارانه نان، توزیع آرد براساس عملکرد نانوایی‌ها در پخت و فروش نان باشد و اتلاف در مصرف آرد برای تولید نان در شبکه نانوایی‌ها با اجرای این فاز کنترل شود.

هوشمند سازی یارانه نان

با تجهیز حداکثری تمامی نانوایی‌ها به نصب دستگاه کارتخوان مخصوص نانوایی‌ها، اکنون نوبت اجرای فاز دوم در ماه آینده رسیده است. مطابق سخنان معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، 2.5 تا 2.7 هزار میلیارد تومانی که توسط دولت برای آرد به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود متاسفانه تبدیل به نان نمی‌شود.
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید که روزانه حدود 82 میلیارد تومان نقدینگی کشور صرف خردی نان می‌شود و این یعنی متوسط سرانه خرید نان برای هر ایرانی در روز حدود هزار تومان است.

هوشمند سازی یارانه نان

با تخصیص سامانه هوشمند به هر نانوایی مشخص شده است که حدود 8.5 میلیون تراکنش روزانه که حدود 4.5 میلیون قرص نان در روز می‌شود با احتساب حجم مصرفی 670 هزار تن آرد، توسط دستگاه‌های کارتخوان به ثبت رسیده است.

مشاور وزیر اقتصاد درباره علت کاهش میزان فروش نان و مشکلات این دستگاه‌ها گفت: «ممکن است از این کارتخوان‌ها پیش از اجرای این طرح استفاده‌های دیگری هم می‌شد که این موارد پالایش شد. تا پیش از اجرای طرح تعداد تراکنش نانوایی‌های ما 6.8 میلیون تراکنش در روز بود که امروز 8.5 میلیون تراکنش در روز را داریم که به معنای افزایش 20 درصدی خرید الکترونیکی مردم است. تا زمانی که زیرساخت کافی به لحاظ فنی و داده‌ای با دقت قابل قبول در اختیار نداشته باشیم، اعمال هر گونه سیاست ممکن است منجر به آسیب به نانوا و مردم شود؛ لذا این داده‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌گذاری دقیقی در فاز دوم داشته باشیم.»

هدف از طرح هوشمندسازی یارانه نان، جلوگیری از انحراف در مصرف یارانه آرد و نان است و با اجرای این طرح قطعا بسیاری از مشکلات در خرید نان رفع می‌شود.

تجهیز نانوایی‌ها در تمامی استان‌ها

مطابق با مصوبه مجلس هر نانوایی برای دسترسی به سامانه هوشمند و در اختیار داشتن دستگاه کارتخوان باید دارای چندین مولفه باشد تا امکان نصب کارتخوان برای آن‌ها فراهم شود. اگر نانوایی نتوانسته مجهز به این دستگاه‌ها شود، دارای نقوصی است که نانواها باید به دنبال برطرف کردن این نقوص باشند؛ چرا که مطابق آمار منتشر شده کمبودی به لحاظ تجهیز سخت افزاری نانوایی‌ها نداریم.

هوشمند سازی یارانه نان

مشاور وزیر اقتصاد درباره مجتمع‌های نانوایی و لزوم تجهیز آن‌ها به چند دستگاه کارتخوان گفت: «سیاست ابلاغی ما این بود که برای مجتمع‌ها بیش از یک کارتخوان داده شود که این موضوع در دستور کار قرار دارد تا سریع‌تر انجام شود. برآورد ما این است که 72 هزار نانوایی کشور تجهیز شده‌اند و 2500 نانوایی به دلیل نقص یکی از پنج مولفه اطلاعاتی هنوز به کارتخوان مجهز نشده‌اند.»

مطابق آماری که منتشر شده است، حدود 1500 نانوایی در پایتخت هنوز در مشکلات فاز اول مانده‌اند و نتواسنته‌اند موفق به نصب کارتخوان در نانوایی خود شوند.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با فاز اول هوشمند سازی یارانه نان می‌گوید: «با اجرای این مرحله، روزانه بیش از 6.7 میلیون تراکنش در قالب 6 میلیون کارت یکتا در حال ثبت در سامانه است و بیش از 98 میلیون قرص نان در سامانه ثبت و به فروش مردم مبقبولی‌رسد.»

فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان نیز ابتدا در چند استان به صورت پایلوت انجام خواهد شد و بعد از حل ایرادهای وارده و شناسایی شرایط و آمادگی سایر استان‌ها، اجرای این فاز نیز به صورت سراسری انجام می‌شود.

باید توجه داشت که تخصیص آرد به هر نانوایی مطابق عملکرد آن انجام می‌شود و امکان تولید بیشتر نان برای نانوایی است که از عملکرد بهتری برخوردار باشد و اگر مطابق بازرسی‌ها و نظرات مقبول باشد، دولت به این صنف کمک هزینه‌ای پرداخت خواهد کرد.

مشکلات و چالش‌های به وجود آمده

با اجرای این طرح هیچ‌گونه تغییری قیمت برای نان در نظر گرفته نشده است و تنها اختصاص سهیمه آرد براساس میزان عملکرد نانوایی‌ها است.

هوشمند سازی یارانه نان

تا قبل از اجرایی کردن این طرح، نانواها به هر میزان که می‌خواستند، می‌توانستند آرد را به قیمت آزاد بگیرند اما با اجرای این طرح و پایش‌هایی که انجام می‌شود، آرد فقط برای تولید نان توزیع و فروخته خواهد شد.

با وجود تخصیص آرد یارانه‌ای همچنان مشکلاتی گریبان نانوایان را گرفته است، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می‌گوید: «تأثیر نرخ آرد موجود در قیمت نان حدود 8 تا 10 درصد است و اگر دولت آرد را مجانی در اختیار نانوایان قرار بدهد، باز هم کفاف تامین هزینه‌های نانوایان را نمی‌دهد. در این طرح، آرد با نرخ آزاد به نانوایان داده خواهد شد اما نان همچنان با همان نرخ 1400 تومانی به مردم فروخته می‌شود. در هر واحد صنفی نانوایی حداقل 2 دستگاه کارتخوان با پشتیبانی قوی وجود دارد؛ اما هم‌اکنون پشتیبانی کارت‌خوان‌های جدید یک شرکت است که توانایی رسیدگی به مشکلات این تعداد نانوایی را ندارد و کارت‌خوان‌ها یا بعضی اوقات آنتن ندارند یا در پرداخت رسید با مشکل مواجه هستند.»

دولت باید به دنبال فرهنگ‌سازی مردم برای استفاده از این دستگاه‌ها باشد چرا که اجرای فاز اول این طرح یارانه‌ای همچنان بعضی از مردم توانایی استفاده از این دستگاه‌ها را ندارند و این مسئله روند خرید نان را طولانی می‌کند و موجبات شکایات مردمی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره هوشمند سازی یارانه نان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر