;
coinex

بهترین محله‌های استانبول برای گردش

استانبول یکی از زیباترین شهرهای توریستی است که سالیانه افراد زیادی برای خرید و بازدید از مساجد و موزه‌های تاریخی، به این شهر می‌روند. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، کنار بررسی قیمت بلیط استانبول خوب است درباره محله‌های مختلف آن هم اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا چندتا از مهم‌ترین محله‌های استانبول را با هم ببینیم.

محله‌های استانبول و منطقه‌بندی آن

شهر استانبول با 25 منطقه اروپایی و 14 منطقه آسیایی، یکی از مراکز محبوب برای خرید از برندهای معروف دنیا محسوب‌می‌شود. محله‌های تاریخی زیادی هم در این شهر وجود دارند که نشانه‌هایی از حکومت روم شرقی و عثمانی را در خودشان نگهداشته‌اند.

قبل از این که دنبال قیمت بلیط استانبول به تهران برای برگشت از سفر رویایی‌تان باشید بد نیست با هم محله‌های محبوب استانبول را مرور کنیم تا از بازدید همه آن‌ها قبل از پایان سفر مطمئن شوید.

گردش در محله سلطان احمد

اگر برای تماشای بناهای مشهور تاریخی به شهر استانبول پامی‌گذارید، باید به بخش آسیایی آن سربزنید. در این منطقه، اکثر آثار تاریخی استانبول در محله‌ای به نام سلطان احمد قرار دارند. سلطان احمد به دلیل جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد از مناطق محبوب مسافران استانبول برای بازدید به‌شمارمی‌رود.

قصر توپکاپی، یادگار حکومت طولانی عثمانی‌ها، مساجد ایاصوفیه و آبی و آب‌انبار باسیلیکا ازجمله بناهای معروفی هستند که در محله سلطان احمد می‌بینید. هم‌چنین می‌توانید برای تماشای آثار امپراتوری عظیم روم سری به موزه موزائیک بزنید. جلوه‌هایی از تمدن عظیم باستانی هم در موزه‌های باستان‌شناسی استانبول جاگرفته‌اند.

ازدیگر جاهای دیدنی و جذاب محله سلطان احمد، دیوارهای باستانی تئودئوس هستند که برای محافظت از شهر در برابر حمله مهاجمان طراحی شده‌بودند. لذت پیاده‌روی بین این دیوارها را البته به شرطی که هوا تاریک نباشد، ازدست ندهید. بعد از یک پیاده‌روی دلچسب بین این دیوارهای تاریخی، می‌توانید به تماشای غروب زیبا در خلیج شاخ طلایی بنشینید.

در بازدید از شهر قدیمی استانبول، حمام‌های ترکی مشهورش را ازقلم نیندازید. معابد گنبدی با سنگ‌های مرمر تشت‌های مسی که یکی از دلپذیرترین بخش‌های سفر به ترکیه را تشکیل می‌دهند. حمامایاصوفیه خرم سلطان، جمبرلیتاش و جاله اغلو از حمام‌های معروف و قدیمی واقع در محله سلطان احمد هستند.

هنگام ورود به شهر قدیمی سلطان احمد جاهای تاریخی مهم دیگر ازجمله موزه کاریه یا همان کلیساس ناجی مقدس چورا، مسجد عثمانی مهر ماه سلطان، کاخ تکفور و کاخ سابق امپراتورهای روم شرقی را هم در برنامه بازدیدتان بگذارید.

محله سلطان احمد، تاریخ سرپا و زنده شهر استانبول محسوب‌می‌شود. برای دسترسی به این منطقه که در یک شبه‌جزیره بالای تنگه بسفر قرار گرفته‌است راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توانید با استفاده از خط اتوبوس  از تکسیم بع بایزید بروید. در این ایستگاه هم با تراموا خودتان را به منطقه سلطان احمد برسانید.

بهترین محله‌های استانبول برای گردش

محله سیرکجی

محله جذاب سیرکجی درواقع بخشی از منطقه قدیمی امینونو به‌شمارمی‌رود. شمال سیرکجی با دهانه شاخ طلایی و شرق آن با کاخ توپکاپی همسایه است. ایستگاه سیرکجی به عنوان محل ارتباط قطارهای ترکیه و اروپا هم شناخته می‌شود.

محله سیرکجی علاوه‌براین‌که شناسنامه تاریخی غنی دارد، خودش را با زندگی روزانه انسان قرن 21 هم همراه کرده‌است. رستوران‌های سنتی، مغازه‌های کوچک محلی، بوتیک هتل‌ها، دفاتر گردشگری و ساختمان‌های اداری همگی نشان‌دهنده جریان پرشورونشاط حیات در سیرکجی هستند.

اما در این محله پرجنب‌وجوش، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد. شما در این منطقه می‌توانید موزه کلکسیون ماشین‌های راحمی کوچ را ببینید. هم‌چنین با ورود به موزه راه‌آهن استانبول در ترمینال تاریخی سیرکجی وارد دهه‌های 1800 ترکیه می‌شوید. می‌توانید با ورود به منطقه تاریخی استانبول، در بازار جالب ادویه و بازار بزرگ استانبول قدم بزنید و از تماشای معماری مساجد سلطان مهری ماه، رستم پاشا و ینی جامی حسابی لذت ببرید.

در آخر هم بد نیست سفرتان در سیرکجی را با صدای آب‌های رودخانه هالیج پایان بدهید. تورهای گردشگری آبی، برای گشت‌وگذار در تنگه بسفر علاقه‌مندان را همراهی می‌کنند که کشتی‌هایشان را روی هالیج می‌بینید.

گردش در محله تقسیم

محله تقسیم یا تکسیم که شامل میدان تکسیم و خیابان استقلال است، بخش قابل‌توجهی از بار زیبایی، تاریخ و حتی گردشگری ترکیه را به‌دوش می‌کشد. شاید خیلی وقت‌ها مهم‌ترین دلیل بررسی لحظه‌ای قیمت بلیط استانبول، دلتنگی مسافران دائمی ترکیه، برای محله تقسیم است.

اگر تصورتان از ترکیه، خیابان‌های سنگ‌فرش بدون ماشین، پیاده‌روهای شلوغ و پر از مسافر، مغازه‌های رنگی و حیات شبانه با موسیقی زنده باشد، باید بعد از خرید بلیط استانبول بدون معطلی به محله تقسیم بیایید. گوشه‌وکنار خیابان استقلال را رستوران‌ها، کافه، فروشگاه‌های لوازم آرایشی، لباس‌فروشی و… پر کرده‌اند.

در بین همه مراکز تجاری خیابان استقلال، بد نیست به ساختمان‌های تاریخی، موزه مادام تسو، میدان معروف تکسیم با مجسمه معنادار مصطفی کمال پاشا و سربازان و هیئت همراهش و در انتهای خیابان، به برج جذاب گالاتای نگاهی بیاندازید. درحقیقت خیابان استقلال در قلب جوش‌وخروش اقتصادی خودش تاریخ دورودرازی را پنهان کرده‌است. برای مثال قدیمی‌ترین تراموا بعد از تراموای لندن، در خیابان استقلال وجود دارد.

اگر دلتان فضای باز و طبیعت‌گردی خواست، پارک گردشگری میدان تکسیم به عنوان ریه‌های استانبول، آغوش خود را برای شما باز می‌کند.

میدان تکسیم قبل گردشگری و محل اصلی تردد مسافران است که در منطقه اروپایی استانبول قرار دارد. بسیاری از پاساژهای معروف استانبول را در نزدیکی این محدوده پیدا می‌کنید. برای دسترسی به میدان تکسیم می‌توانید از ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تراموا استفاده کنید.

محله بی‌اغلو و گردش در آن

همانطور که قیمت بلیط استانبول به تهران را چک می‌کنید، لیست مناطق گردشگری استانبول را هم ببینید تا چیزی ازقلم نیفتند. شاید یکی از مهم‌ترین این مناطق، بی اغلو باشد. منطقه بی اغلو با 45 محله که میدان تکسیم و خیابان استقلال هم جزوی از آن است، یکی از مناطق زنده و پویای استانبول محسوب‌می‌شود. بی اغلو در قسمت اروپایی استانبول به حیاتش ادامه می‌دهد و ازطریق پل تاریخی گالاتای به بخش قدیمی استانبول وصل می‌شود.

محله بی اغلو در قرن 19 پاریس سرزمین‌های شرقی بود. شهرسازی حکومت عثمانی به سبک اروپایی به دلیل اقامت مردم ونیز، یونان و ارامنه، این منطقه را به یک شهرک متفاوت تبدیل کرد. بی اغلو به معنی آقازاده، شهرت پسر سفیری ونیزی بوده که با پادشاه آن زمان رابطه خوبی داشته‌است.

در بی اغلو اماکن تاریخی و جاهای دیدنی زیادی وجود دارد. برج دیدنی 700ساله گالاتای، بازار ماهی، فرهنگسرای آتاتورک، 18 موزه ازجمله موزه‌های گالاتای، بانک عثمانی، هنر مدرن، مینیاتورک، موزه معصومیت، پول و پرا، کلیساهای تاریخی و مساجدی زیبا همه در این منطقه قرار دارند. علاوه‌براین، معماری ساختمان‌های بی اغلو که از معماری بیزانس الهام گرفته، گوشه‌گوشه این منطقه را به مکان مناسبی برای عکاسی و تماشای تاریخ و معماری تبدیل کرده‌است.

به دلیل وجود محله جهانگیر در این منطقه، شاهد کافه‌ها و رستوران‌هایی را می‌بینید که محل دورهمی‌های روشنفکران و هنرمندان است. چراکه در محله جهانگیر، بعضی از بازیگران و نویسندگان ترکیه زندگی می‌کنند.

محله فنر و بالات

فنر و بالات دو محله مجاور هم هستند که به تازگی توجه گردشگران را به سمت خودشان جلب کرده‌اند. فنر محله یونانیان در قدیم بوده و بالات یک منطقه یهودی‌نشین است. محله فنر بالات جزو مناطق ثروتمند استانبول محسوب‌نمی‌شود اما در لیست میراث جهانی یونسکو به‌چشم می‌خورد. بازسازی این محله توسط شهرداری و اتحادیه اروپا، احتمالا آن را به زودی به یکی از قطب‌های گردشگری مشهور استانبول تبدیل می‌کند.

محله فنر و بالات به ساختمان‌های یک یا دوطبقه رنگارنگش شهرت دارد. محله‌ای که در آن با روی دیگری از شهر استانبول روبه‌رو می‌شوید. فنر بالات در دوران حکومت عثمانی، منطقه‌ای پرجمعیت و فقیرنشین بوده و اکنون هم در مقایسه با محله‌هایی مثل گالاتای، جزو مناطق کم‌درآمد استانبول است.

در بالات می‌توانید از کلیسای چورا بازمانده از قرن چهار هجری، کلیسای سنت جورج از کلیساهای معروف ارتدوکس‌های یونان و دانشکده ارتدوکس یونان با نمای آجری قرمز رنگ جذابش بازدید کنید. هم‌چنین تماشای کلیسا آهنی سنت استفان بولگار را ازدست ندهید. شما می‌توانید پارتریارک یونانی، بالاترین مرکز کلیسای ارتدوکس را هم از نردیک ببینید.

هم‌چنین می‌توانید در منطقه بالات انواع مغازه‌های عتیقه‌فروشی را پیدا کنید. بازار چیفیت در این منطقه یکی از مراکز تجاری قدیمی محله به‌شمارمی‌رود. هنگام گردش در فنر و بالات از تماشای کافه معروف آگورا، موزه اسباب‌بازی و کنیسه یانبول هم غافل نشوید.

همه این‌ها فقط قسمتی از جاذبه‌های گردشگری محله فنر و بالات را تشکیل می‌دهند. کنیسه‌ها، کلیساها و مغازه‌های جذاب دیگری در این بخش تاریخی و اسرارآمیز استانبول منتظر قدم‌های مسافران جدید هستند. برای دسترسی به این منطقه می‌توانید در میدان تکسیم، سوار مترو و در ایستگاه بالات پیاده شوید.

بهترین محله‌های استانبول برای گردش

گشت‌وگذار محله کاراکوی و گالات

یکی از هزینه‌های اصلی سفر به ترکیه بعد از قیمت بلیط استانبول به قیمت رستوران‌های لوکس مربوط است. به‌طورکلی خوردوخوراک بخش قابل توجهی از هزینه‌های سفر را شامل می‌شود. برای یک شکم‌گردی جذاب و فراموش‌نشدنی، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به محله کاراکوی بزنید.

شما می‌توانید در انتهای خیابان استقلال با  خود را از ایستگاه  به ایستگاه کاراکوی برسانید.

کاراکوی به صدها رستوران و کافه سنتی و مدرن کوچه‌پس‌کوچه‌های فرعی خود شهرت دارد. این مراکز شکم‌گردی به قدری زیبا و چشم‌واز هستند که گاهی خودشان یک جاذبه دیدنی محسوب‌می‌شوند. نمونه‌اش هم همین رستوران مورات موهلبیچیسی است که در میدان کاراکوی موهلبی‌های خوشمزه ترکی درست می‌کند. موزاییک‌های زیبای سقف این کافه را در کمتر جای دیگری می‌بینید.

هم‌چنین غذاخوری محکمه لوکانتاشی، کاراکوی ناملی گورمه، کاراکوی لوکانتاشی، قهوه آرتیسان مامبوچینو از بهترین بوتیک کافه‌های استانبول و صدها رستوران و کافی‌شاپ دیگر در جاهای مختلف محله کاراکوی از میهمانان پذیرایی می‌کنند. شما می‌توانید باقلوافروشی قرن نوزدهمی  را هم از نزدیک تماشا کنید و دسرهای خوشمزه آن را بخرید.

کنار این همه خوراکی خوشمزه نباید نقش آثار توریستی کاراکوی را در جذب گردشگران به این منطقه نادیده گرفت. مسجد آراپ، خیابان بانک‌ها، ساختمان زیبای سیسان هان، کلیسای پاتریارک ارتدوکس ترکیه، مسجد کیلیچ علی پاشا و… از دیگر مکان‌های مهم کاراکوی به‌شمارمی‌روند.

محله گالاتا از محله‌های بی اغلو بوده که شبیه کاراکوت، ترکیبی از رستوران‌ها و کافه‌های محبوب و جاهای تاریخی را در خودش جای داده‌است. برای مثال، برج مشهور گالاتای در این محدوده قرار دارد. صومعه دراویش، کلیسای جامع آنتونی مقدس پادووا، پل گالاتا، پلکان کاموندو و… در گالاتا هستند. کافه ماورا و کافه پرایوتو بین کافه‌های دوست‌داشتنی گالاتا جای دارند.

محله ماچکا و نیشانتاشی

نیشانتاشی یکی از معروف‌ترین و گران‌ترین محله‌های استانبول و بخشی از محله شیشلی است. بسیاری از سلبریتی‌ها، هنرمندان و طراحان مد را می‌توانید در پاساژها و کافه‌های این محله پیدا کنید. خیابان عبدی اپیکچی در نیشانتاچی محل تولد بسیاری از شعبه‌های برندهای معروف دنیا در ترکیه به‌شمارمی‌رود. هم‌چنین خانه‌هایی قدیمی به سبک اروپایی در خیابان‌های این شهرک مجلل خودنمایی می‌کنند.

شما می‌توانید در محله نیشانتاچی، در خیابان آتیه با کافه‌ها و رستوران‌های لوکس قدم بزنید، بزرگترین کنسرت‌ها را در تئاتر روباز جمیل توپوزلو ببینید، به مرکز خرید نیشانتاشی بروید و از برندهایی مثل کارتیر، محصولات لوکس و گران‌قیمت بخرید. هم‌چنین در خیابان ماچکا می‌توانید از آثار تاریخی بازدید کنید. پارک ماچکا هم محل خوبی برای استراحت و استفاده از طبیعت و هوای مطلوب است.

نیشانتاچی اسمش را از سنگ‌های نشانی وام گرفته‌است که در دوران عثمانی برای ورزش تیراندازی استفاده می‌شدند. درواقع سلیم سوم اولین سنگ هدف را در این منطقه ساخت که از محدوده آن سنگ امروزه با نام مسجد تشویکیه یاد می‌شود.

برای دسترسی به نیشانتاشی، اتوبوس‌هایی در منطقه شیشیلی به سمت این شهرک حرکت می‌کنند که طی حدودا پنج دقیقه به نیشانتاشی می‌رسند.

محله کاباتاش و بشیکتاش استانبول و قدم‌زدن در آن‌ها

محله بشیکتاش را می‌توان یکی از مناطق اصیل قسمت اروپایی استانبول دانست. برای نام بشیکتاش دو داستان مختلف نقل می‌کنند. یکی این که اسم بشیکتاش به معنای “پنج سنگ” به پنج ستون واقع در ساحل اشاره دارد که از زمان عثمانی برای پهلوگیری قایق‌ها استفاده می‌شده‌است. اگر نام بشیکتاش را به معنای “سنگ گهوره” درنظر بگیریم داستان به گهواره حضرت عیسی(ع) مربوط می‌شود که کشیشی به اسم یاشکا آن را از اورشلیم به کلیسایی در این منطقه آورد. یاشکا این کلیسا را ساخته بود و بعدها با نام کلیسای گهواره سنگی معروف شد.

برای رسیدن به بشیکتاش می‌توانید در میدان تکسیم سوار قطارهای شهری شوید و به ایستگاه کایاتاش بروید. در آن جا با تراموا خودتان را به ایستگاه سیرکه‌جی برسانید. با کمی پیاده‌روی به اسکله امینونو بروید. در این اسکله با قایق‌های مسافربری می‌توانید به اسکله بشیکتاش برسید.

قبل از این که قیمت بلیط استانبول به تهران را برای بازگشت از سفر بررسی کنید، مطمئن شوید همه جاذبه‌های بشیکتاش را دیده‌اید. قدم‌زنی در خیابان نیسپتیه با مغازه‌های گوناگون، تماشای معماری ساختمان‌های خیابان بشیکتاش و حال‌وهوای اروپایی دهه هفتادی، کاخ دلما باغچه، استادیوم فوتبال بشیکتاش در آن، کاخ چراغان و سواحل زیبای کاباتاش را ازدست ندهید.

محله شیشیلی

محله شیشلی را در شمال میدان تکسیم، انتهای پل بسفر و در بخش اروپایی استانبول پیدا می‌کنید. شیشلی یکی از مناطق ثروتمندنشین است که جمعیت مهاجران را به سمت خود جذب می‌کند. سیر تکامل شیشلی هم جالب است. این منطقه در قرن 17 فقط یک قبرستان با تعدادی ساختمان بود و در قرن 18 مزارع و باغ‌هایی را درونش پرورش داد. اما قرن 19 با احداث کارخانه و بیمارستان و اقبال مهاجرین غیرمسلمان به این ناحیه، رشد چشمگیری کرد و نهایتا به شیشلی امروزی تبدیل شد.

در شیشلی می‌توانید گالری‌های مختلف ازجمله گالری هنرهای نوین، بناهای کاشی‌کاری شده، قصر ایلامور، موزه ارتش، خانه آتاتورک، کلیساهای شیشلی و مسجد تشویکیه را تماشا کنید. هم‌چنین مراکز خرید معروفی مثل جواهیر، آستوریا و کانیون هم در شیشلی فعالیت می‌کنند. در منطقه شیشلی رستوران، کافه و هتل‌های متعددی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

.

پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر