;
coinex

آیا امکان هک Web3 وجود دارد؟ بررسی اینترنت غیرمتمرکز

با تداوم ریزش ارزهای دیجیتال و افزایش شدید حملات هکری در حوزه کریپتوکارنسی، این سؤال در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد که آیا امکان هک Web3 وجود دارد؟

امنیت یکی از حیاتی‌ترین ویژگی‌های شبکه به شمار می‌رود. در دنیای مبتنی بر وب 3، ابزارها و برنامه‌های میزبانی شده از طریق بلاک چین به جریان اصلی تبدیل می‌شوند. Web3 به عنوان یک نوآوری مبتنی بر بلاک چین در وضعیت فعلی اینترنت به وجود آمد.

فناوری نوپای Web3 قابلیت‌های واقعی و نقش آن در زندگی روزمره انسان‌ها را به چالش می‌کشد. با توجه به وعده اینترنت غیرمتمرکز با استفاده از بلاک چین‌های عمومی، انتقال کامل به Web3 مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلف است.

بیشتر بخوانید: فعالیت بارسلونا و رئال مادرید در وب 3 : درخواست علامت تجاری!

آیا امکان هک Web3 وجود دارد؟

امنیت به عنوان یکی از حیاتی‌ترین ویژگی‌ها به شمار می‌رود، زیرا در دنیای مبتنی بر وب 3، ابزارها و برنامه‌های میزبانی شده بر روی بلاک چین به جریان اصلی تبدیل می‌شوند. به طور کلی بلاک چین‌هایی که از نرم‌افزارهای Web3 استفاده می‌کنند از حملات هکری در امان خواهند ماند، اما هکرها با استفاده از ضعف‌های امنیتی و آسیب‌پذیری‌های قراردادهای هوشمند می‌توانند یک پروژه را مورد هدف قرار دهند.

اخیرا حملات هکری به پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) افزایش یافته است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تنها در سه ماهه اول سال 2022 حدود 1.6 میلیارد دلار ارز دیجیتال به سرقت رفته است. دیفای زیرمجموعه Web3 به شمار می‌رود. بزرگترین آسیب‌پذیری‌های Web3 به پروژه‌های دیفای تعلق دارد. کارآفرینان Web3 می‌بایست بودجه بازاریابی خود را به سمت توسعه سیستم اصلی هدایت کنند.

آیا امکان هک Web3 وجود دارد؟ بررسی اینترنت غیرمتمرکز

همانطور که در طول سال مشاهده شد، آسیب‌پذیری‌ها به هکرها اجازه می‌دهد که مقادیر زیادی از دارایی‌ها را به سرقت ببرند. این موضوع منجر به ضرر دائمی سرمایه‌گذاران می‌شود. حملات هکری در بسیاری از اوقات به طور مستقیم اکوسیستم‌ها را نابود می‌کند.

علاوه بر عوامل خارجی هک Web3، عوامل درون سیستمی نیز ممکن است منجر به فریب سرمایه‌گذاران پروژه‌ها شود. به منظور جلوگیری از حملات داخلی، وجود مکانیسم‌های ایمن با دسترسی ضعیف به کاربران ضروری است.

در تاریخ 14 آگوست 2022، شرکت Velodrome، بازارساز خودکار معاملات، حدود 350 هزار دلار سرمایه را از یکی اعضای تیم خود به نام Gabagool پس گرفت. یکی از کیف پول‌های گران قیمت شرکت Velodrome با دارایی بیش از 350 هزار دلار مورد حمله هکرها قرار گرفت. تحقیقات داخلی شرکت منجر به فاش شدن هویت مهاجم شد. تیم Velodrome در ادامه با موفقیت وجوه منتقل شده را بازیابی کرد.

تداوم رکود بازارهای مالی به همراه حملات هکری گسترده، سرمایه‌گذاران کریپتو را وادار به استفاده از اکوسیستم‌های ایمن کرده است. از کارآفرینان Web3 انتظار می‌رود اقدامات لازم جهت موفقیت بلندمدت پروژه‌ها را انجام دهند.

یکی از روش‌های مؤثر جهت جلوگیری از هک Web3، اجرای طرح‌های پاداش باگ است. پاداش‌های باگ، هکرهای کلاه سفید را جذب خواهد کرد. این افراد در ازای کشف مشکل در شبکه موفق به دریافت جوایز نقدی خواهند شد.

کارآفرینان وب 3 می‌بایست جهت امنیت بیشتر شبکه، اقدام به راه‌اندازی کیف پول‌های چند علامتی (multisig) نمایند. راه‌اندازی این کیف پول‌ها از کنترل متمرکز دارایی‌ها جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که این اقدامات به صورت سراسری انجام شود، تمرکززدایی و امنیت Web3 تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فناوری وب 3 چیست؟ آیا امکان هک Web3 وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر