;
coinex

افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت تایید شد؛ آخرین راه جبران زیان خودروسازان!

به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت ، آخرین راهی است که مسئولین وقت برای جلوگیری از زیان‌دهی انباشته خودروسازان، در نظر گرفته‌اند.

در نیمه دوم سال گذشته بود که خبر افزایش قیمت 18 تا 20 درصدی خودرو برای جبران زیان شرکت‌های خودروسازی منتشر شد. با وجود گران شدن خودرو از سال گذشته، دو شرکت خودروسازی همچنان با ضررهای کلانی که متحمل شده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنند.

برآورد می‌شود که این دو شرکت خودرسازی یعنی سایپا و ایران خودرو در سال گذشته، روی هم رفته، 22 هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌ باشند و این یعنی، 22 میلیارد تومان ضرر روزانه.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو در ازای صادرات فرش ؛‌ طرح‌های عجیب وزارت صمت

بنا بر اعلام شرکت ایران خودرو، این شرکت برای تولید هر خودروی 206، حدودا 45 میلیون تومان ضرر کرده است. علاوه بر این ضرر شرکت سایپا را نیز بالغ بر شش هزار و 655 میلیون تومان است.

افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت

افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت ، راهکار نه چندان جدیدی است که مسئولان در راستای جبران زیان‌دهی این دو شرکت خودروسازی در نظر دارند. اما به نظر نمی‌رسد تاثیری در جبران زیان شرکت‌های خودروسازی داشته باشد، چراکه به رغم افزایش قیمت خودرو و راهکارهایی از این دست، ما هر سال شاهد افزایش قیمت خودرو نسبت به سال گذشته هستیم.

بنابراین می‌توان از گفته‌های مسئولان این نتیجه را گرفت که نباید منتظر کاهش قیمت خودرو بود و شرایط فعلی بازار خودرو را می‌توان نشان از آتش زیر خاکستر دانست.

به گفته منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صنعت، تا چند وقت دیگر، برای اولین بار در سال 1401، افزایش قیمت خودروهای داخلی را خواهیم داشت. البته این افزایش قیمت شامل تمامی خودروها نمی‌شود بلکه تنها به خودروهای زیان‌ده تعلق می‌گیرد.

سوالی که مطرح می شود این است که، آیا افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت ، از میزان زیان خودروسازان کم می‌کند؟ در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید:

مجوز افزایش قیمت در کشوری که تورم رسمی آن بالای ۵۰ درصد است، تثبیت هفت تا هشت میلیونی قیمت خودرو معنایی ندارد. در این شرایط، خودروسازان با هر روشی که بخواهند میزان بهره‌وری را افزایش دهند، همچنان زیان‌ده باقی می‌مانند.

وی همچنین درباره تاثیرگذاری افزایش قیمت گفت: «این مجوز نوعی تصحیح تورمی است و به نظر نمی‌رسد که تاثیر چندانی در بازار داشته باشد. زیرا این افزایش قیمت به صورت جزئی اعمال می‌شود.» همچنین اضافه کرد:

در این شرایط زیان‌ده صنعت خودروسازی و تورم حاکم در کشور، عملی شدن وعده ثبات قیمت ۶ ماهه بعید به نظر می‌رسد.

در ادامه زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: «اگر قیمت خودرو درب کارخانه را با قیمت خودرو در بازار برسانند، به نفع مردم است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت چیست؟‌ آیا این اقدام تاثیری بر جبران زبان انباشته خودروسازان دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر