;
coinex

واردات خودرو در ازای صادرات فرش ؛‌ طرح‌های عجیب وزارت صمت

پس از آزاد شدن واردات خودروهای خارجی، وزارت صمت پیشنهاد جدیدی ارائه داده که طبق آن، واردات خودرو در ازای صادرات فرش انجام شود.

کش و قوس‌های فراوانی که از سال 1397 بین مجلس و دولت و بازار خودرو، مبنی بر آزادسازی واردات خودرو وجود داشت، سرانجام در سال جاری به نتیجه رسید و واردات خودرو آزاد شد. البته باید توجه داشت که شرایط واردات خودرو منوط به انجام شرایط و پیشنهادهایی نیز هست. از جمله پیشنهادهایی که در مورد واردات خودرو وجود دارد، پیشنهاد وزرات صمت مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات فرش است.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای فرسوده ؛ طرح جدید برای ایمنی بیشتر

واردات خودرو در ازای صادرات فرش

در آستانه برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش، رئیس مرکز ملی فرش ایران، پیشنهاد داد که در ازای صادرات فرش، افراد بتوانند خودرو وارد کنند. طبق این پیشنهاد افرادی که موفق به صادرات فرش به ارزش 70 میلیون دلار شده باشند، می‌توانند در مقابل، خودرو وارد کنند. در همین راستا فرحناز رافع، رئیس ملی فرش ایران اظهار داشت:

بعد از دو سال وقفه بخاطر کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از ۳۱ مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب برگزار خواهد شد. پیش بینی و تلاش می‌کنیم این نمایشگاه ۱۰ هزار نفر بازدید کننده داشته باشد. قبلا این تعداد ۸۰۰۰ نفر بود.

ایشان با اشاره به اینکه مهمانان خارجی نیز در ایران نمایشگاه شرکت خواهند داشت گفت: «بیش از ۵۵۰۰ نفر در مدارس و دانشگاه‌ها در رشته فرش در حال تحصیل هستتد که قرار است اقداماتی مثل کانون ارزیابان فرش با همکاری آن‌ها اجرا شود تا با مهر ارزیابان اصالت فرش تایید شود».

به باور کارشناسان شرایط ملتهب بازار خودرو ناشی از ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو است. پس از خروج آمریکا از برجام ، با توجه به شرایط اقتصادی کشور در آن زمان، این التهاب و فشار بر بازار قابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیر بود.

در اواسط خرداد ماه امسال بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد. پس از ابلاغ، وزارت صمت نیز قول داد هر چه سریع‌تر به مسئله واردات خودرو رسیدگی کرده و آئین نامه نهایی را صادر کند. به همین منظور منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت وعده اولین محموله وارداتی را برای شهریور ماه داد. با گذشت دو ماه از صدور آئین نامه واردات خودرو، همچنان منوچهر منطقی تاکید می‌کند که اولین محموله خودروهای اقتصادی در شهریور ماه وارد کشور خواهد شد.

به نظر می‌رسد آئین نامه واردات خوردو راه دور و درازی را برای تصویب شدن پشت سر گذاشته. از تاخیر و خلف وعده وزارت صمت تا زیر بار نرفتن هیات دولت برای تصویب. به طوری که مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت، نهایی شدن این آئین نامه را اردیبهشت ماه و سخنگوی وزارت صمت تدوین آئین نامه در وزارت صمت را خرداد ماه می‌دانند.

هرچند که به طور رسمی دستورالعمل های این آئین نامه اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از گذر خوان هفتم یعنی هیات دولت دارد. اگر اتفاق خاص یا پیشنهاد دیگری رخ ندهد، انتظار می‌رود به زودی شاهد اعلام رسمی آئین‌ نامه واردات خودرو باشیم.

موضوع مهمی که بر سر آزاد شدن واردات خودرو وجود دارد، تعین مدت زمان سه ماهه برای واردات خودروهای اقتصادی است. حجت الله فیروزی عضور کمیسیون صنایع مجلس با وعده اینکه تا یک ماه آینده به جمع بندی کلی از این آئین نامه خواهیم رسید گفت:

با دستیابی به آئین نامه اجرایی در خصوص واردات خودرو بهره برداری از اولین محموله خودروهای وارداتی آذر ماه اتفاق خواهد افتاد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که زمان سه ماهه‌ای که تعیین شده، برای واردکنندگان دولتی و خصوصی کافیست که بتوانند با خودروسازان خارجی مبنی بر واردات خودرو مذاکره کنند؟

با توجه به تاکید مسئولین، که زمان اجرایی شدن این آئین نامه را، شهریور ماه یا بعضا آذرماه می‌دانند، کارشناسان عقیده دیگری دارند. به باور کارشناسان این پروسه زمان بر بوده و واردات خودرو تا آن زمان ممکن نیست.

بنابراین با کمی دقت و محاسبه در گفته‌های مسئولین و کارشناسان امر، احتمال اینکه تا زمستان امسال این طرح اجرایی شود بسیار کم است. اما دلیل این همه تاکید مسئولین مبنی بر ورود اولین محموله خودروهای وارداتی در شهریور و آذر ماه چیست؟

در همین رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «تنها در صورتی می‌توان شاهد ورود خودروهای وارداتی در شهریور و یا آذر ماه بود که شرکت ها و یا واردکننده هایی پیش از تصویب و اعلام آئین نامه واردات، از شرایط و نحوه واردات خودرو مطلع بوده باشند که این به معنای تخصیص رانتی به این شرکت ها به نام رانت اطلاعاتی است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات خودرو در ازای صادرات فرش چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر