;
coinex

اربعین فرصتی برای واردات گوشی قاچاق به اسم زائران!

احتمال می‌رود با نزدیک شدن اربعین حسینی، واردات گوشی قاچاق افزایش یابد. این واردات توسط افراد سودجو به اسم زائران انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد دلالان موبایل دست به کار شده‌اند تا از رویه مسافری و اطلاعات زائران، برای رجیستر گوشی‌های قاچاق خود استفاده کنند. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مورد قاچاق گوشی با استفاده از اطلاعات هویتی زائران اربعین حسینی تذکر داد.

بیشتر بخوانید: کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته

واردات گوشی قاچاق

هنگامی که واردات مسافری باصرفه باشد، مافیا و دلالان گوشی از این فرصت برای قاچاق گوشی استفاده می‌کنند. اساسا بعد از حذف ارز واردات گوشی‌های تلفن همراه بالای 600 دلار، قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری افزایش یافته است. بنابر گزارش انجمن واردکنندگان گوشی، در 22 روز اولِ خرداد ماه، 40 هزار گوشی از همین روش، به کشور وارد شده بود.

واردات گوشی قاچاق

حمیدرضا دهقانی نیا در راستای این موضوع بیان کرد، بعضی از افراد منفعت طلب از اطلاعات هویتی زائران سو استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که سیم کارتی به نام زائران خریداری کرده و گوشی‌های قاچاق را رجیستر می‌کنند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، محمدرضا عالیان می‌گوید، تعداد شرکت کنندگان اربعین بسیار زیاد است و با توجه به این که زائران از مرزهای زمینی ایران خارج می‌شوند و عنوان مسافر را دارند، می‌توانند یک گوشی موبایل رجیستر کنند. او اظهار می‌کند که زائران با قصد خرید موبایل به کربلا نمی‌روند و فقط عده‌ای از افراد سودجو از اطلاعات هویتی آن‌ها برای قاچاق گوشی اپل و مبلغ بالای 600 دلار استفاده می‌کنند.

عالیان بیان کرد که از اردیبهشت ماه، ارزی برای واردات گوشی با مبالغ بالای 600 دلار اختصاص داده نشده و همین موضوع سبب رشد قاچاق موبایل شده است.

واردات گوشی قاچاق

او می‌گوید، هنگامی که واردات گوشی بالای 600 دلار امکان پذیر نیست ولی تقاضا وجود دارد، قاچاق گوشی از طریق رویه مسافری در پیش گرفته می‌شود. این اتفاق آسیب‌های زیادی به فعالان اقتصادی و مصرف کننده وارد می‌کند. همچنین ارزی که بازار موبایل خارج شود، نوسان شدیدی به بازار وارد خواهد کرد.

او افزود، در سه ماه اول سال 1401، تقریبا 120 هزار گوشی با روش رویه مسافری به کشور وارد شده است. با فرا رسیدن اربعین نیز این عدد افزایش خواهد یافت. او به زائران یادآوری کرد که اطلاعات شخصی خود را در دست افراد سودجو قرار ندهند.

به عنوان سخن پایانی عالیان بیان کرد، به دلیل محدودیت کرونا در دو سال اخیر، شاهد قاچاق گوشی در دوران اربعین نبودیم، اما در سال 98، تعداد بسیار زیادی گوشی از طریق رویه مسافری وارد کشور شده بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد واردات گوشی قاچاق چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر