;
coinex

تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی در آینده ای نزدیک

به گفته محققان، یک رزین کامپوزیتی مناسب می‌تواند در محصولات مختلفی از جمله تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی استفاده شود.

انرژی بادی شکل فزاینده‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر است. با این حال، زمانی که زمان تعویض پره های بزرگ توربین می‌رسد که باد را به برق تبدیل می کنند، دفع، مشکل ساز است. اکنون، دانشمندان از یک رزین کامپوزیتی جدید مناسب برای ساخت این غول‌ها خبر می‌دهند که می‌تواند بعداً در ساخت تیغه‌های توربین جدید یا انواع محصولات دیگر از جمله میز، چراغ‌های عقب خودرو، پوشک و حتی تولید آبنبات مورد استفاده قرار بگیرد.

بیتشر بخوانید:‌ نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی

محققان نتایج کار خود را امروز در نشست پاییز انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه خواهند کرد. جان دورگان می گوید:

زیبایی سیستم رزین ما این است که در پایان چرخه استفاده از آن، می‌توانیم آن را حل کنیم و آن را از هر ماتریسی که در آن قرار دارد آزاد می‌کند تا بتواند بارها و بارها در یک حلقه بی نهایت استفاده شود. این هدف اقتصاد دورانی است.

پره‌های توربین بادی که از فایبرگلاس ساخته شده‌اند، می‌توانند اندازه‌ای به بزرگی نیمی از زمین فوتبال داشته باشند. اگرچه برخی از شرکت‌ها موفق به کشف راه‌هایی برای بازیافت فایبرگلاس به مواد کم‌ارزش شده‌اند، اما بیشتر تیغه‌های دور ریخته شده در محل‌های دفن زباله قرار می‌گیرند و مشکل دفع به احتمال زیاد بدتر می‌شود. دورگان همچنین اظهار داشت :

پره‌های توربین‌های بادی بزرگ‌تر کارآمدتر هستند، بنابراین شرکت‌ها به ساخت پره‌های بزرگ‌تر و بزرگ‌تر ادامه می‌دهند. اغلب مزارع بادی در واقع قبل از پایان عمر مفید پره های توربین را جایگزین می کنند؛ زیرا مزارع می‌توانند برق بیشتری را با پره های بزرگتر تولید کنند.

دورگان و همکارانش در دانشگاه ایالتی میشیگان با ترکیب الیاف شیشه با یک پلیمر گیاهی و یک پلیمر مصنوعی، ماده توربین جدیدی ساختند. پنل‌های ساخته شده از این رزین ترموپلاستیک به اندازه کافی قوی و بادوام بودند که می‌توانستند در توربین‌ها یا خودروها استفاده شوند.

تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی در آینده ای نزدیک

محققان پنل‌ها را در مونومر تازه حل کردند و به طور فیزیکی الیاف شیشه را حذف کردند و به آن‌ها اجازه دادند تا مواد را دوباره به محصولات جدیدی از همان نوع تبدیل کنند. نکته مهم این است که پنل‌های بازسازی شده دارای همان ویژگی‌های فیزیکی مشابه قبلی خود بودند.

علاوه بر پره‌های جدید توربین بادی، رزین جدید می‌تواند برای انواع دیگر کاربردها استفاده شود. این تیم با مخلوط کردن رزین با مواد معدنی مختلف، سنگ پرورشی تولید کردند که می‌توان آن را به اشیاء خانگی مانند میز و سینک تبدیل کرد. دورگان بیان داشت:

ما اخیراً یک سینک حمام با سنگ پرورشی ساخته‌ایم، بنابراین می‌دانیم که در موارد دیگر نیز قابل استفاده است. محققان همچنین می‌توانند مواد بازیابی شده را خرد کرده و آن را با سایر رزین‌های پلاستیکی برای قالب‌گیری تزریقی مخلوط کنند، که برای ساخت اقلامی مانند پوشش لپ‌تاپ و ابزار برقی استفاده می‌شود.

این ماده حتی می‌تواند به محصولات با ارزش بالاتر تبدیل شود. از هضم رزین ترموپلاستیک در محلول قلیایی، پلی متیل ( متاکریلات ) آزاد می‌شود که یک ماده اکریلیک رایج برای پنجره‌ها، چراغ‌های عقب خودرو و بسیاری موارد دیگر است. افزایش دمای هضم، PMMA را به پلی (متاکریلیک اسید)، پلیمر فوق جاذب که در پوشک استفاده می‌شود، تبدیل کرد.

هضم قلیایی همچنین لاکتات پتاسیم تولید می‌کند که می‌تواند خالص شود و به آب نبات و نوشیدنی های ورزشی تبدیل شود. همچنین دورگان خاطر نشان کرد: «ما لاکتات پتاسیم در حد مواد غذایی را بازیابی کردیم و از آن برای تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی استفاده کردیم که من آن‌ها را خوردم».

اکنون که محققان نشان داده‌اند که این رزین خواص فیزیکی مناسبی برای توربین‌های بادی دارد، امیدوارند بتوانند پره‌هایی با اندازه متوسط ​​برای آزمایش میدانی بسازند. دورگان می افزاید:

محدودیت فعلی این است که به اندازه کافی از پلاستیک زیستی که ما از آن برای تامین این بازار استفاده می ‌کنیم، وجود ندارد، بنابراین اگر بخواهیم واقعاً شروع به ساخت توربین‌های بادی از این مواد کنیم، باید حجم قابل توجهی به مرحله تولید رسیده و استفاده شود.

و آیا در خوردن آب نباتی که زمانی بخشی از یک توربین بادی بوده است، “عامل یخ” دخیل است؟ دورگان اینطور فکر نمی کند. او می گوید: «اتم کربن مشتق شده از یک گیاه، مانند ذرت یا علف، هیچ تفاوتی با اتم کربنی که از سوخت فسیلی به دست می آید، ندارد. همه این ها بخشی از چرخه کربن جهانی است و ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم از زیست توده در این زمینه به مواد پلاستیکی بادوام برسیم و به مواد غذایی برگردیم».

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تولید آبنبات با بازیافت پره‌های توربین بادی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر