;
coinex

شمار رو به رشد مالکان هواپیمای شخصی در ایران ؛‌ دارایی و برازندگی!

بنابر گزارشی از روزنامه همشهری،‌ در حال حاضر بیش از 200 نفر در ایران هواپیمای شخصی دارند و هر ساله بین 20 تا 30 نفر به فهرست مالکان هواپیمای شخصی در ایران افزوده می‌شود.

در این گزارش آمده که حداقل 200 نفر در ایران مالک جت شخصی، هواپیمای فوق سبک تک موتوره یا انواع هواپیماهای ملخی کوچک هستند. گفته می‌شود که خریداران هواپیمای شخصی در ایران معمولا مایل به خرید هواپیمای فوق سبک تک موتوره هستند و جت‌های شخصی به علت قیمت بسیار بالا خیلی پرطرفدار نیستند. با این وجود تعداد مالکان هواپیمای شخصی در ایران همچنان در حال افزایش است و سالانه بین 20 تا 30 نفر به این فهرست افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نخستین هواپیمای مسابرفری ایرانی در راه است؛ دیگر خطوط هوایی هم ایمن نیست! [+ویدیو]

مالکان هواپیمای شخصی در ایران

بنابر این اطلاعات، در حال حاضر در ایران شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پروازی تقریبا تمام خدمات مرتبط با پرواز از جمله آموزش خلبانی هواپیماهای سبک، مراحل خرید هواپیما و تامین قطعه و همه موارد دیگر را آموزش می‌دهند. برای اخذ گواهینامه خلبانی البته پیش‌شرط‌هایی وجود دارد که باید از آن جمله به عدم ترس از ارتفاع،‌ سلامت جسمی و روحی و تسلط کامل بر زبان انگلیسی اشاره کرد.

آخرین پیش‌‌شرط، در عمل به این دلیل ضروری است که تمامی مکالمات با بخش زمینی کنترل پرواز در دنیا به زبان انگلیسی انجام می‌شود. افراد در صورتی که پیش‌شرط‌های مذکور را برآورده کنند، خواهند توانست با گذراندن ۹۰ ساعت آموزش تئوری و ۵۰ ساعت آموزش عملی پرواز با هواپیما، با تایید سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه بین‌المللی پرواز با هواپیمای فوق سبک را به دست آورند.

شمار رو به رشد مالکان هواپیمای شخصی در ایران ؛‌ دارایی و برازندگی!

عموم هواپیماهای فوق سبک موجود در ایران قابلیت حمل دو سرنشین را دارند و قیمت آن‌ها نیز در عمل بستگی به متغیرهای زیادی از سرعت گرفته تا امکانات جانبی، یا حتی داشتن و نداشتن گزینه خلبان خودکار و موارد دیگری دارد که سبب می‌شود قیمت این محصولات که معمولا ساخت آلمان یا جمهوری چک هستند طیفی گسترده و متفاوت را شامل شود.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، هواپیماهای فوق سبک ملخ‌دار معمولا چیزی بین 2 تا 12 میلیارد تومان قیمت دارند، اما جت‌های شخصی به مراتب از این هم گران‌تر هستند. یک جت شخصی دو نفره چیزی در حدود 40 میلیارد تومان و یک جت 8 نفره بیش از 100 میلیارد تومان قیمت دارد.

در حال حاضر عموم هواپیماهای شخصی ایران، هواپیماهای فوق سبک 2 نفره‌ای هستند که مسیر هوایی 2 هزار کیلومتری را با مصرف 140 لیتر بنزین طی می‌کنند. سرعت این هواپیماها معمولا 380 کیلومتر بر ساعت است و این یعنی که با استفاده از این هواپیماها می‌توان فاصله تهران تا کیش را ظرف 3 ساعت طی کرد.

علاوه بر هزینه‌ خرید، تعمیر، نگهداری و سوخت این هواپیماها، یک هزینه مهم دیگر آن‌ها هزینه پارکینگ است. در حال حاضر در ایران سه فرودگاه در نزدیکی تهران خدمات پارکینگ برای هواپیماهای شخصی ارائه می‌دهند که عبارتند از؛ پیام کرج، افلاک آسیا و آزادی آبیک که هزینه پارک هواپیمای شخصی در هر یک از آ‌ن‌ها ماهانه 20 میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره شمار رو به رشد مالکان هواپیمای شخصی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر