;
coinex

حضور روحانیون در بانک ها ؛ 20 هزار روحانی استخدام شدند؟

بانک مرکزی انتقال طرح استقرار روحانیون در بانک ها به مجلس را اعلام کرده است. اما چند روحانی و به چه دلیل در بانک‌ها مستقر خواهند شد؟

این روزها بررسی طرح قانون بانک مرکزی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد. اما این مورد حواشی بسیاری را در پی داشته است. برای مثال می‌توان به موردی تحت عنوان به لزوم استقرار روحانیون در بانک‌ها با عنوان ناظر شرعی اشاره کرد. رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، حضرت آیت الله دکتر غلامرضا مصباحی مقدم این برنامه را مطرح کرده است. اما با تصویب این قانون، چند روحانی در بانک‌ها مشغول خواهند شد؟

بیشتر بخوانید:‌ حذف پشه از مهمونی ؛ انتقادات کار دست ایرج طهماسب داد!

ماجرای استقرار روحانیون در بانک ها چیست؟

بررسی آخرین صورت‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۲۸ بانک ایرانی مجموعا بیش از ۲۰ هزار و ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور دارند. بنابراین با تصویب این طرح، استقرار ۲۰ هزار روحانی در بانک ها پیش‌بینی می‌شود.

ماجرای استقرار روحانیون در بانک ها چیست؟
ماجرای استقرار روحانیون در بانک ها چیست؟

البته این تعداد شعب فقط مختص به بانک‌ها است و اگر این قانون در موسسات اعتباری نیز اجرا شود، تعداد بسیار بیشتر از این خواهد بود. از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از ۲۰۰ هزار طلبه و روحانی بیکار در ایران وجود دارند. به این ترتیب با اجرای قانون استقرار روحانیون در بانک‌ها، حدود ۱۰ درصد از این افراد در بانک‌ها مشغول به کار می‌شوند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو و رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد:

افرادی که برای نظارت بر عملکرد شرعی بانک‌ها منصوب می‌شوند، پس از حضور در یک دوره آموزشی و شرکت در آزمون، به بانک‌ها معرفی می‌شوند. همچنین در هر بانک یک نیروی ناظر مستقر خواهد شد.

مصباحی مقدم درباره ضرورت حضور ناظران شرعی در بانک‌ها گفت:

با توجه به نبود دستگاه نظارتی بر بانک‌ها و شعب آن‌ها، رویه‌ها و داد و ستد وجوه طی این سال‌ها بسیار نامناسب بوده. از این طریق، تطابق کار بانک‌ها و شعب با شرع مشخص می‌شود. وی همچنین اضافه کرد که انجام این کار نیازمند مصوباتی است که بخشی از آنها در در شورای فقهی بانک مرکزی حل و فصل شده و بخش دیگر در دستورکار قرار دارد.

حوزه نیوز نوشت:رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره خبر دروغ استخدام روحانیون در بانک ها، آن را مخلوق ذهن های بیمار خواند و گفت: استخدام ۲۰ هزار روحانی برای ۲۰ هزار شعبه بانکی یک شانتاژ رسانه ای است و مخلوق ذهن های بیمار است و مستند به اطلاعات درستی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با انتقاد از برداشت کاملاً اشتباه از مصاحبه اش، درباره جزئیات طرح حضور ناظرین شرعی در بانک‌ها می گوید: موضوع این است که شورای فقهی بانک مرکزی بر اساس قانون برنامه ششم تصویب سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد. این شورا مصوباتی دارد و مصوبات به صورت دستورالعمل در می آید و به بانک‌ها ابلاغ می شود علاوه بر این خود قانون عملیات بانکی بدون ربا هم سال ۱۳۶۲ تصویب شده و به بانک‌ها ابلاغ شده است، اما در اجرا فاصله زیادی بین قانون و اقدامات اجرایی بروز کرده است طبعاً همین امر موجب شکایت و اعتراض مردم شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استقرار روحانیون در بانک های کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    عجب اشفته بازاری است ایران کجا میریم خدا داند تف بر شرف هرچه بی شرف تو ایرانه به جای متخصص دارن یه مشت مفت خور دارن حقوق بگیر از چند جا میکنن اخه اخوند داره میچرخه حقوق میگیره دیگه چرا بدبخت ها رو الاخون بالاخون میکنند مثلا اخوند در جاهایی که بوده چکار کرده

    پاسخ

    لطفا اول خبر را بخوانید بعد فحش بدهید.اصل خبر استخدام شایعه بود.

    پاسخ

    مثلا چه کار مفیدی میخوان انجام بدن :))))))

    پاسخ