;
coinex

بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران ؛ همه چیز در گرو برجام!

این روزها که اخبار ضد و نقیضی از وین به گوشی می‌رسد،‌ تحلیل‌ها درباره نتیجه احتمالی برجام و تاثیر آن بر بازارها آغاز شده است. حتی خبر از بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران رسیده که می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار ملتهب خودرو ایران بگذارد.

در شرایطی که برخی از مدیران شرکت‌های خودروسازی و حتی برخی نمایندگان مجلس در اظهار نظرهای خود، بازگشت خودروسازان فرانسوی در شرایطی پساتحریمی را ممنوع کرده‌اند، اما با وجود شرایط نسبتا مساعد مذاکرات برجامی و اخبار خوشی که به گوشی می‌رسد،‌ خبرهایی درباره مذاکرات مقدماتی برای بازگشت دو برند خودروساز فرانسوی به بازار ایران مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: ارزش صادرات پنیر 10 برابر قطعات خودرو ؛‌‌‌ حتی آب پنیر و کشک سهم بیشتری دارند!

بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران

در این زمینه، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرده که شرکای پیشین برای حضور مجدد درخواست‌هایی داشتند. البته با توجه به تجارب پیشین در وضعیت‌های مشابه، برخی نمایندگان مجلس شدیدا مخالف بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران هستند.

با این وجود معاون حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به خبرنگاران در سوالی درباره سرنوشت همکاری‌های خارجی در شرایط پساتحریم گفته که شرکای پیشین خودروسازی کشور برای حضور مجدد در بازار ایران درخواست‌هایی داشته‌اند و حتی برخی از آنها راهبرد کلی چندساله نیز ارائه کرده‌اند.

بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران ؛ همه چیز در گرو برجام!

البته واکنش اینچنینی به بازگشت خودروسازان خارجی خیلی بی‌سابقه نیست و حتی چند سال پیش نیز در زمان توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها،‌ برخی عنوان کردند که خودروسازان خارجی بدعهدی که ایران را در شرایط سخت تحریمی تنها گذاشته‌اند به خصوص فرانسوی‌ها نباید به کشور بازگردند.

برخی دیگر نیز اعتقاد به دریافت غرامت از برندهایی چون رنو و پژو داشتند و می‌گفتند در شرایط قراردادی باید مواردی را پیش‌بینی کرد که مانع از اتفاقات مشابه شود. این خوش‌بینی البته ناشی از این خیال باطل بود که با امضای برجام،‌ آنقدر درخواست‌های خارجی برای حضور در بازار خودرو ایران مطرح می‌شود که خودروسازان فرانسوی در اولویت آخر قرار گیرند. اما ماجرا به نحوی دیگر رقم خور و سرآخر این دقیقا فرانسوی‌ها بودند که سر میز مذاکره برای ورود به بازار خودرو ایران نشستند و قراردادی نیز امضا کردند.

علاوه بر این، در آن زمان مذاکراتی نیز با دیگر خودروسازان خارجی مانند فولکس واگن و فیات برای همکاری با ایران‌خودرو و سایپا انجام شد، اما به نتیجه خاصی نرسید. البته بخش خصوصی شرایط نسبتا متفاوتی را تجربه کرد و برخی خودروسازان توانستند با امثال هیوندایی همکاری مشترک داشته باشند، هرچند با تحریم، ارتباط آنها نیز قطع شد.

با چنین تجربه‌ای، اصلا عجیب نیست که این بار نیز و در شرایط مشابه، اظهار نظرات هیجانی بار دیگر مطرح می‌شود و می‌گویند نباید فلان و بهمان خودروساز را راه داد.

نکته مهم دیگر حداقل درباره برند رنو اینکه تجربه آن‌ها از حضور قبلی در ایران آنقدرها خوشایند نبود چراکه با وجود مذاکرات و عقد قرارداد، سنگ‌اندازی‌ها و حواشی‌ها مانع از نتیجه دادن قراردادها شد و در نتیجه رنو به سادگی از ایران خارج شد.

منوچهر منطقی با بیان اینکه ایران از گذشته شرکایی در خودروسازی داشته و نمی‌توان به راحتی آنها را کنار گذاشت، گفت این واقعیت را نباید فراموش کنیم که فرهنگ صنعتی ما همان فرهنگ صنعتی شرکاست؛ بنابراین وقتی زیرساخت‌ها و فرهنگ صنعتی‌مان به ویژه در خودروسازی یکی است، نمی‌توانیم به راحتی شرکای خارجی را کنار بگذاریم. وی در پاسخ به اینکه چه سرنوشتی در انتظار خودروسازی کشور پس از احیای برجام است، تاکید کرد:

اگر احیای برجام به نتیجه برسد، مسیر توسعه خودروسازی کشور کوتاه‌تر خواهد شد. توانمندی‌های ایجادشده قبلی در خودروسازی را که حاصل همکاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی است، نمی‌توانیم کنار بگذاریم.

بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران ؛ همه چیز در گرو برجام!

منطقی تاکید کرد: «بنابراین در صورت اجرایی شدن برجام، به‌ طور حتم از کمک‌ها و همکاری‌های خارجی در صنعت خودرو استفاده خواهیم کرد و در غیر این صورت (اگر تحریم‌ها لغو نشوند) از توان و قابلیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهره خواهیم گرفت».

این گفته‌های منطقی مشخصات پاسخی دقیق به اظهار نظرهای عجیب و هیجانی برخی مدیران و نمایندگان است که از حالا شروع به مشروط کردن حضور برندهای خارجی در ایران کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر