;
coinex

کاهش سهمیه بنزین توسط دولت ؛ ماجرا چیست؟

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کاهش سهمیه بنزین توسط دولت انجام گرفته و از 250 لیتر به 150 لیتر رسیده است.

سهمیه بنزین بنابر اعلام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی کاسته شده است. البته این کاهش مربوط به سمیه بنزین دولتی و 1500 تومانی نیست بلکه مربوط به بنزین آزاد 3 هزار تومانی است.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو با رمزارز ؛ شرایط و ارزهای مناسب

کاهش سهمیه بنزین توسط دولت

بنابر اعلام جلیل سالاری، سقف سهمیه دوم بنزین خودروها از 250 لیتر به 150 لیتر رسیده است. درواقع و از زمان دو نرخی شدن بنزین، همه خودروها دو سهمیه بنزین مجزا دارند. یکی از این سهمیه‌ها سهمیه 60 لیتری دولتی است که نرخ آن لیتری 1500 تومان تعیین شده و دیگری سهمیه 250 لیتری بنزین آزاد یا 3 هزارتومانی است.

البته کمتر کسی از وجود سقف برای سهمیه دوم بنزین خبر داشت، چراکه عموم مردم با پایان سهمیه بنزین دولتی خود با کارت جایگاه‌داران بنزین می‌زنند و معمولا از کارت یا سهمیه دوم استفاده نمی‌کنند.

کاهش سهمیه بنزین توسط دولت ؛ ماجرا چیست؟

اما حالا دولت تصمیم گرفته این سهمیه را کاهش دهد و از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر برساند. اما این تغییر تنها مربوط به سهمیه بنزین آزاد است و هیچ تغییری در قیمت بنزین و سهمیه ماهانه خودروها رخ نمی‌دهد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد این تغییر سهمیه بنزین ارتباط خاصی با موضوع قاچاق بنزین در استان‌های مرزی داشته باشد. اینکه دارندگان کارت بنزین با استفاده از کارت خود ماهانه 300 لیتر بنزین آزاد را قاچاق می‌کردند و حتی بعضا از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کردند.

جلیل ستاری هم این موضوع را تایید کرده و گفته که طی بررسی‌ها مشخص شده که عمده تراکنش‌های سهمیه دوم بر اساس کارت جایگاه‌داران انجام می‌شود. در نتیجه این موضوع دولت با کاهش سهمیه تصمیم گرفته اگر فردی بیش از 150 لیتر سهمیه بخواهد از کارت جایگاه‌داران استفاده کند.

این کاهش سهمیه گویا ابتدا در برخی از استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان رخ داده بود اما حالا به کل کشور تسری یافته است. برخی از کارشناسان معتقدند که این تغییر سهمیه مقدمه‌ای برای تغییر یا افزایش احتمالی قیمت بنزین است و یا ممکن است سهمیه بنزین دولتی به زودی تغییر کنند. البته که مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با رد این احتمال گفته که تغییر سهمیه صرفا مربوط به بنزین آزاد است.

حداقل امیدواری که در حال حاضر می‌توان به مردم داد اینکه در قانون بودجه سال جاری هیچ بندی برای افزایش قیمت بنزین درج نشده و دولت و مسئولان نیز بارها تاکیده کرده‌اند که در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کاهش سهمیه بنزین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر