;
coinex

اولین شهر خشتی جهان

شاید برای شما جالب باشد که اولین شهر خشتی جهان معروف به شهر بادگیرها، همان شهر زیبای یزد است. شهر یزد نه فقط اولین شهر خشتی جهان بلکه دومین شهر تاریخی دنیا بعد از شهر ونیز در ایتالیا است. خانه‌های خشتی شهر یزد یادگار تاریخی غنی و باارزش هستند.

همواره در کوچه خیابانهای آن می‌توان کهنگی تاریخ را با همه وجود به آغوش کشید. بناهای تاریخی و آثار کهن برجای مانده از هزاران سال پیش یزد، خود هرکدام جاذبه‌ای قابل توجه است. همه این موارد سبب می‌شود که این شهر شهری توریست‌پذیر باشد و هرساله جز خیل مسافران داخلی، گردشگران بسیاری از خارج از کشور برای بازدید از این شهر تاریخی و خشتی به یزد بیایند. بلیط هواپیما یزد تهران علی بابا و بلیط تهران یزد از بلیط‌های داخلی بسیار پرفروش هستند.

قدمت شهر تاریخی و خشتی یزد

همانطورکه گفته شد، یزد دومین شهر تاریخی جهان است که آثار برجای مانده در آن بیانگر بخش عظیمی از تاریخ غنی کشور ایران است. مطابق تحقیقات مورخان، قدمت بیشتر بناهای به‌جا مانده از تاریخ یزد به قرن پنجم هجری برمی‌گردد. با این حال بناهای دیگری یافت شده که گویی متعلق به قرون دوم و سوم هجری است.

به‌طور کلی قدمت این سرزمین از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر می‌رود. جالب است بدانید در عهد پیشدادیان طایفه های در حال کوچ از بلخ به پارس، نام این خته را یزدان گذاشتند. تاریخ‌نویسان از یزد با عنوان امن‌ترین شهر کشور ایران یاد کرده‌اند. دلیل این عنوان این است که جنگها و بلایای طبیعی نتوانسته‌اند موجب تخریب این شهر شوند و صدمه‌ای به آن وارد کنند. مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی نیز می‌گوید که جاده ابریشمی که از شهر یزد می‌گذرد برای تاجران امنیت جانی و مالی بالایی فراهم می‌کند.

گستردگی بافت تاریخی شهر یزد

بافت تاریخی یزد، وسیع‌ترین و به‌عبارتی اصولی‌ترین بافت تاریخی ایران است. قابل توجه است که بافت تاریخی این شهر در مساحتی حدود 800 هکتار گسترده شده است. این بافت خشتی به‌عنوان دست نخورده‌ترین بافت تاریخی در فهرست ملی با شماره 15000 ثبت شده است.

اولین شهر خشتی جهان

قدیمی‌ترین بنای خشتی دنیا، نارین قلعه

نارین قلعه یا همان کهندژ، واقع در شهر تاریخی و زیبای یزد کهنه‌ترین و اولین بنای خشتی جهان است. این بنا که ارزش فراوان تاریخی دارد در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و درواقع دید وسیعی بر کلیت شهر میبد و اطراف این شهر دارد. تا کنون هیچ کشوری در جهان مدعی نشده است که بنایی باقدمت بیشتر از بنای کهندژ دارد.  درحقیقت کهندژ، نام دژها یا بعبارتی قلعه‌هایی است که در آغاز پیدایش شهرها ساخته شدند. کهنگی و سن و سال این بنای تاریخی به دوره پیش از اسلام که هیچ، به دوره مادها، هخامنشیان و اشکانیان برمی‌گردد.  شما می توانید با دیدن  قیمت و رزرو هتل داد یزد در یک هتل سنتی و تاریخی اقامت داشته باشید که به این مکان های دیدنی یزد نزدیک است و هزینه حمل و نقل شما را کاهش می دهد.

این دژها بناهایی متراکم بودند که بر فراز تپه‌های طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شدند. قلعه‌ها در قدیم کاربردهای مختلف و نقش بسیار مهمی داشتند. از مهمترین کاربرد آنها هم زمان جنگ بوده است. که توسط آن و با دیدبانی از شهر دفاع می‌کردند. اما هر دژی ممکن است با دلیل متفاوتی ساخته‌شده باشد.

از دیگر بناهای تاریخی نخستین شهر خشتی جهان

طبیعتا شهری کهن مانند یزد حرف‌ها و داستانهای زیادی از تاریخ را در خود جای داده‌است. همچنین رکوردهای متعدد جهانی را نیز در بناهای بجا مانده از تاریخ و تمدن ایران در خود گسترانده است.

این مطلب را هم بخوانید: بازار داغ گردشگری تهران

بادگیر باغ دولت آباد، مرتفع‌ترین بادگیر جهان

بادگیر باغ دولت‌آباد از زیباترین و منحصربه‌فردترین بادگیرهای یزد است که حدود 270 سال سن داشته و به دوران زندیه و قاجاریه برمی‌گردد. این بادگیر با ارتفاع 33 متر و 80 سانتی‌متر، رکورد بلندترین بادگیر جهان را دارد. از ویژگیهای خاص و هوشمندانه در معماری این بادگیر، طراحی آن در قالب یک هشت ضلعی است.

این ویژگی سبب می‌شود باد از هر جهت به سادگی به سمت زیرین بادگیر هدایت شود. زیباترین بادگیرها را می‌توانید در شهر یزد ببینید. آب‌انبار شش بادگیر نیز از دیگر بناهای تک در جهان است. درواقع تنها آب‌انباری که شش بادگیر دارد در شهر یزد قرار دارد.

اولین شهر خشتی جهان

مسجد جامع بزرگ یزد

مسجد جامع بزرگ یزد نه فقط شاهکار تاریخی ایران بلکه از شاهکارهای تاریخی و معماری جهان است. این مسجد در قرن ششم هجری ساخته شده. مناره‌های خارق‌العاده این مسجد با ارتفاعی حدود 52 متر و قطری حدود هشت متر، بلندترین مناره‌های جهان هستند. این مناره‌ها در دوره صفوی به بنا اضافه شده و در سال 1313 هجری فروریختند.

اما پس از آن مجددا بازسازی شدند. از مواردی که بر جذابیت و عجب این معماری می‌افزاید، ظرافت کاشی‌کاری‌ها حتی در ارتفاع این مناره‌ها است. هرچه مناره‌ها بالاتر رفته‌اند قطر آنها کمتری شده‌است و نکته جالب است که فقط یکی از این مناره‌ها دارای پلکان است. بنابراین کاشیکاری زیبا و چشم‌نوازی که تا انتهای مناره‌ها انجام شده بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

شهر یزد قطعا آثار و بناهای کهن و زیبای بسیاری دارد که نام بردن همه آنها هم می‌تواند دقایق زیادی طول بکشد. اگر به سفرهای تاریخی علاقه‌مند باشید امکان ندارد سفر به این شهر متمدن را که با تاریخ کهن کشور می‌درخشد از دست بدهید. بلیط هواپیمای یزد تهران و همینطور بلیط هواپیمای تهران یزد را در این سایت با قیمتی مناسب پیدا کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر