;
coinex

تولید یک باتری جدید برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر ؛ تحولی در دنیای انرژی!

انرژی‌های تجدیدپذیز با همه مزایایی که دارند، همیشه در دسترس نیستند. حالا محققان روش خاصی برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر و استفاده از آن در هر موقعیتی ابداع کرده‌اند.

انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای بسیاری دارند اما مشکل اصلی آن‌ها عدم دسترسی دائمی به آن‌ها است. از سوی دیگر، باتری‌های لیتیوم‌یونی گرانقیمت هستند و استفاده از آن‌ها خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد و در نتیجه دانشمندان دست به ابداع روشی برای ذخیره این نوع انرژی زده‌اند.

بیشتر بخوانید: نخستین باتری شنی جهان در فنلاند راه اندازی شد ؛ حالا چگونه کار می‌کند؟

ذخیره انرژی تجدیدپذیر

دانشمندان دانشگاه MIT موفق به توسعه نوع خاصی از باتری برای ذخیره انرژی شده‌اند که می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کم، ذخیره انرژی‌های تجدید‌پذیر را ممکن کند.

دونالد سادووی، استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT) همراه با گروه دیگری از محققان، مقاله جدیدی را منتشر کرده‌اند که به یک باتری آلومینیوم-گوگردی جدید اشاره دارد که می‌تواند جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی شده و انرژی تجدیدپذیر را ذخیره کند. سادووی توضیح می‌دهد:

قصد داشتم چیزی را اختراع کنم که در زمینه ذخیره‌سازی ساکن مقیاس کوچک بسیار بهتر از باتری‌های لیتیوم یونی باشد و در نهایت توسط خودروها مورد استفاده قرار بگیرد.

تولید یک باتری جدید برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر ؛ تحولی در دنیای انرژی!

با این هدف، او در جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، به دنبال عنصر ارزان، فراوان و قابل دسترسی بود که بتواند به‌طور ایمن و قابل اعتمادی، جایگزین لیتیوم شود. سپس متوجه شد که دومین فلز فراوان در بازار (و البته فراوان‌ترین فلز روی زمین) آلومینیوم است و به همین دلیل تصمیم گرفت تا از این ماده برای توسعه باتری خود استفاده کند.

سادووی سپس تصمیم گرفت تا آن را با ارزان‌ترین نافلز یعنی گوگرد ترکیب کند. در نهایت، برای الکترولیت، به سراغ انواع نمک‌های مذاب رفت که نقطه ذوب نسبتا پایینی دارند. او سرانجام موفق شد تا این سه عنصر را با موفقیت با یکدیگر ترکیب کند و گفت: «مواد تشکیل‌دهنده آن ارزان هستند و [باتری] ایمن است، یعنی آتش نمی‌گیرد.»

نکته مهم دیگر این است که باتری جدید برای حفظ دمای عملیاتی خود به هیچ منبع حرارتی خارجی نیاز ندارد چراکه گرمای آن به طور طبیعی و به هنگام شارژ و تخلیه تولید می‌شود.

سادووی به همراه یکی از شاگردانش، شرکت جدیدی به نام Avanti را تاسیس کرده‌اند و مجوز پتنت این باتری جدید را برای آن دریافت کرده‌اند. اگر این باتری به مرحله تولید خود برسد، تحول بزرگی در زمینه ذخیره‌سازی انرژی آغاز خواهد کرد و می‌تواند انرژی‌های تجدیدپذیر را قابل دوام کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تولید یک باتری جدید برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تکبیر

    پاسخ