;
coinex

چرا تغییر مدار مشتری می‌تواند به نفع زمین باشد؟

ممکن است این‌طور به نظر برسد که زمین بهترین شرایط ممکن را برای زندگی در منظومه شمسی دارد، اما در صورت تغییر مدار مشتری ، امکان بهبود شرایط سکونت در زمین وجود داشت.

تا آنجا که ما می‌دانیم، تنها یک جهان قابل سکونت برای زندگی در کیهان وجود دارد و آن جهان، زمین ماست. بنابراین وقتی به سیارات قابل سکونت سایر منظومه‌های سیاره‌ای در کهکشان نگاه می‌کنیم، زمین به عنوان یک مدل کامل خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد [+عکس]

تغییر مدار مشتری ؛ امری ممکن یا غیر ممکن؟

با این حال، طبق تحقیقات جدید، اگر تغییر مدار مشتری رخ دهد، زمین می‌تواند قابل سکونت‌تر باشد. این تحقیق از آن جهت حائز اهمیت است که اجرام و عناصر متحرک زیادی در منظومه شمسی وجود دارد و محاسبه تأثیر هر یک بر قابلیت سکونت زمین کار بسیار دشواری است. همچنین این تحقیق می‌تواند به درک معیارهای لازم برای سکونت پذیری یک سیاره کمک کند. پام ورووت، دانشمند سیاره‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید اینگونه بیان کرد:

اگر موقعیت مشتری ثابت می ماند، اما شکل مدار آن کمی تغییر می‌کرد، احتمال سکونت در زمین افزایش می‌یافت. بسیاری متقاعد شده‌اند که زمین مظهر دنیای قابل سکونت است و هرگونه تغییر در مدار مشتری می‌تواند برای زمین مضر باشد، اما ما نشان دادیم که این فرضیات اشتباه است.

چرا تغییر مدار مشتری می‌تواند به نفع زمین باشد؟
تصویری از نیمکره جنوبی طوفانی مشتری که توسط کاوشگر جونو ثبت شده است.

نتایج بررسی فوق، با ارائه مجموعه‌ای از پارامترهای جدید که می‌تواند برای ارزیابی قابلیت سکونت‌پذیری مورد استفاده قرار گیرد، پیامدهایی برای جستجوی جهان‌های قابل سکونت خارج از منظومه شمسی دارد.

اگرچه ما در حال حاضر هیچ ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق قابلیت سکونت سیارات فراخورشیدی نداریم، دانشمندان تعدادی از جهان‌ها را شناسایی کرده‌اند که بر اساس ویژگی‌های خاص، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارند.

اولین مشخصه موقعیت سیاره فراخورشیدی نسبت به ستاره میزبان است. این موقعیت باید نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور باشد تا آب مایع سطحی تبخیر نشود یا یخ نزند. ویژگی دوم اندازه و جرم سیاره فراخورشیدی است. به عنوان مثال، آیا این سیاره مانند زمین، زهره یا مریخ سنگی است یا مانند مشتری، زحل یا اورانوس گازی است؟

به نظر می‌رسد وجود غول گازی مشابه مشتری در یک منظومه ستاره‌ای معیار خوبی برای سکونت پذیری این سیاره باشد. اما این معیار با چالش‌هایی همراه است. در سال 2019، یک گروه بین المللی از محققان مقاله‌ای را منتشر کردند که در آن، بر اساس شبیه سازی‌ها، نشان دادند که تغییر در مدار سیاره مشتری می‌تواند منظومه شمسی را بی ثبات کند.

امروزه اما شبیه‌سازی‌های بیشتر دقیقاً خلاف مسئله فوق را نشان می‌دهند و این نتایج به افزایش دقت در بررسی مدار سیارات غول‌پیکر گازی و مزیت یا ضرر آنها برای سکونت‌پذیری کمک می‌کند.

چرا تغییر مدار مشتری می‌تواند به نفع زمین باشد؟
این انیمیشن ناسا مجموعه‌ای از گریز از مرکزهای مداری را نشان می‌دهد

تحقیق فوق در مورد گریز از مرکز مدار مشتری است. این شاخص نشان می‌دهد که مدار سیاره کشیده یا بیضوی است. در حال حاضر مشتری فقط یک مدار دایره‌ای دارد. با این حال، این مدار، قابلیت تأثیرگذاری قابل توجهی بر سایر بخش‌های منظومه شمسی را داراست. دلیل این اثر بزرگ این است که مشتری 2.5 برابر بزرگتر از سایر سیارات منظومه شمسی است.

در نتیجه، با دستکاری برجستگی مشتری، تأثیر گرانشی آن بر سایر سیارات قابل توجه خواهد بود. در چنین شرایطی نیروی گریز از مرکز زمین نیز افزایش می‌یابد و بر اساس یافته‌های محققان، برخی از نقاط زمین به خورشید نزدیک شده و گرم شده و در محدوده قابل سکونت قرار می‌گیرند.

اما اگر مشتری به خورشید نزدیک شود، قابلیت سکونت زمین مختل می‌شود. زیرا این رویداد باعث انحراف بیشتر سیاره ما در محور چرخش خود می‌شود. ویژگی‌ای که باعث تغییرات فصلی در زمین می‌شود. هر چه انحراف محوری بیشتر باشد، قسمت‌های بیشتری از زمین یخ زده و تغییرات فصلی شدیدتر می‌شود. در این شرایط یخ دریا در زمستان تا چهار برابر مساحت فعلی خود افزایش می‌یابد.

این نتایج همچنین برای سیستم‌های چند سیاره‌ای برای ارزیابی قابلیت سکونت احتمالی آنها اعمال شد، اما محققان تاکید می‌کنند که معیارهای زیادی بر حضور ما در این نقطه آبی کم‌رنگ تاثیر گذاشته است. حال، اگر منظومه شمسی ثبات خود را از دست بدهد چه اتفاقی می‌افتد؟ استفن کین، اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید، می‌گوید:

وجود آب های سطحی یک معیار بسیار ساده است و تاثیری بر شکل مدار سیاره و تغییرات فصلی آن ندارد. بنابراین، درک تأثیر مشتری بر آب و هوای زمین در طول زمان و تأثیر آن بر مدار آن در گذشته و آینده زمین ضروری است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تغییر مدار مشتری و تاثیر آن بر حیات در زمین چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و با تکراتو همراه باشید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر