;
coinex

پیشرفت چشمگیر تراشه تنسور G2 نسبت به نسل قبل

برخی خبرها و افشاگری‌ها حاکی از پیشرفت چشمگیر تراشه تنسور G2 در بخش CPU و GPU است و این بدان معناست که با یک تراشه پرچمدار قدرتمند مواجهیم.

گوگل چندی پیش اعلام کرد که سری جدید پیکسل 7 که قرار است در مهر ماه رونمایی شوند، مجهز به تراشه تنسور G2 خواهند بود. یکی از افشاگران توییتر می‌گوید که گوگل از کد نام GS201 برای این تراشه استفاده کرده است و همین منجر به افشای اطلاعاتی از این دستگاه شده است که پیش‌تر گفته شده بود قرار است مجهز به هسته‌های Cortex-A55 باشد.

بیشتر بخوانید: سامسونگ در حال کار روی نسل سوم تراشه تنسور است

پیشرفت چشمگیر تراشه تنسور G2

گویا فردی که چند روز پیش به یک نسخه از پیکسل 7 پرو دسترسی داشته، بنچمارک این محصول را در گیک‌بنچ ثبت کرده است و همین اتفاق سبب شده تا جزئیات بیشتری درباره این پرچمدار گوگل فاش شود. به نظر می‌رسد که نسل دوم تراشه تنسور به مانند نسل اول از دو هسته Cortex-X1، دو هسته‌ی Cortex-A76 و چهار هسته‌ی Cortex-A55 استفاده می‌کند.

گویا گوگل فرکانس هسته‌های این پردازنده را نیز بهبود بخشیده است. به طور مشخص گفته شده که فرکانس هسته‌های A76 نزدیک به 100 مگاهرتز افزایش داشته و به 2.35 گیگاهرتز رسیده است. فرکانس هسته‌های Cortex-X1 نیز با افزایش حدود ۵۰ مگاهرتز به 2.85 گیگاهرتز افزایش یافته است. در عین حال چهار هسته Cortex-A55 فرکانس ۱٫۸۵ گیگاهرتزی دارند.

پیشرفت چشمگیر تراشه تنسور G2 نسبت به نسل قبل

تراشه Tensor G2 با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته می‌شود و بهبودهای اعمال شده در فرکانس پردازشی و لیتوگرافی آن سبب شده تا در قیاس با نسل اول خود حدود 10 درصد بهبود عملکرد چند‌هسته‌ای داشته باشد. گفتنی است که بهبود عملکرد تک هسته‌ای چندان چشمگیر نیست.

این وضعیت در نظر اول شاید منجر به دلسردی طرفداران گوگل شود اما احتمالا گوگل تصمیم منطقی گرفته است چراکه اکثر تراشه‌سازان هسته‌های آرم را نسل به نسل تقویت می‌کنند. این موضوع منجر به کاهش بهره‌وری و افزایش مصرف انرژی می‌شود. گوگل با حفظ هسته های قدیمی در تراشه‌های جدید قرار است از این مشکلات جلوگیری کند.

به لطف استفاده از هسته‌های بهبودیافته A55 تراشه تنسور احتمالا فضای بیشتری برای دستیابی به فرکانس‌های بالاتر خواهد داشت. نسل اول تراشه تنسور به علت پرمصرف بودن Cortex-X1 به‌ندرت از این هسته استفاده می‌کرد؛ اما احتمالاً این شرایط در نسل دوم تغییر می‌کند.

اما عملکرد تنسور جی 2 در قیاس با رقبا چگونه است؟ در صورتی که به قدرت خام CPU دقت کنیم متوجه عملکرد ضعیف این تراشه نسبت به رقبا می‌شویم. البته باید دقت داشته باشید که این روزها قدرت خام CPU تنها فاکتور تعیین کننده در عملکرد نهایی نیست. سیستم خنک‌کننده و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری در کنار دیگر موارد می‌توانند بر عملکرد و امتیاز نهایی تراشه موثر باشند.

هرچه واحد CPU بی‌تغییر به نظر می‌رسد، واحد GPU به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. گوگل در نسل جدید تراشه‌های خانواده تنسور به جای استفاده از Mali-G78 از واحد گرافیکی Mali-G710 استفاده کرده است.

آرم در زمان معرفی این واحد جدید اعلام کرد که پیشرفت آن نسبت به Mali-G78 نزدیک به 20 درصد بهبود عملکرد و 20 درصد کاهش مصرف انرژی را ارائه می‌کند. همچنین این پردازنده گرافیکی جدید در پردازش‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی تا 35 درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود.

این‌ها به این معنا است که احتمالا پیکسل 7 در بخش گیمینگ پیشرفت خوبی دارد. علاوه بر این فراموش نکنیم که گوشی‌های پیکسل در زمینه عکاسی تا حد زیادی به پردازنده گرافیکی وابسته هستند.

بخش دیگری از اطلاعات فاش شده همچنین به بهبود عملکرد پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) اشاره دارند. نسل دوم تراشه تنسور به مودم جدیدی به نام S5300 سامسونگ مجهز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیشرفت چشمگیر تراشه تنسور G2 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر