;
coinex

رابطه مستقیم مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان اثبات شد

مطابق آخرین تحقیقات دانشمندان، ارتباط زیادی بین مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان وجود دارد. مصرف نوشابه همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

سرطان در طی چند دهه اخیر یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ‌ و‌ میر در جهان بوده است. دانشمندان معتقدند که سبک زندگی، عادات غذایی و همچنین مصرف سیگار و الکل می‌تواند تا حد بسیاری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

نوشابه که یکی از نوشیدنی‌های قندی پرمصرف در بین تمامی نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود، ریسک و خطر ابتلا به سرطان را در افراد زیر 50 سال افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان

مصرف نوشابه می‌تواند نقش زیادی در ابتلا به سرطان روده داشته باشد و در کنار آن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین دیابت را نیز افزایش می‌دهد. اخیرا دانشمندان در مطالعات خود دریافته‌اند، کسانی که نوشیدنی‌های قندی از جمله نوشابه را به‌طور مکرر در روز استفاده می‌کنند، 5 درصد بیشتر از مابقی افراد در معرض سرطان قرار می‌گیرند.

مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان
مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان
همچنین منخصصان تاکید می‌کنند که با هر بار مصرف روزانه نوشابه خطر ابتلا به سرطان در زنان حدود 16 درصد و در نوجوانان نیز حدود 32 درصد افزایش می‌یابد. دکتر مارجوری مک کالو که یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق علمی است در رابطه با مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان گفت:
این نتایج سیاست‌های عمومی مربوط به مصرف نوشیدنی‌های شیرین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در مردان و زنان ایالات متحده را بیان می‌کند.
در طول سال‌های اخیر، موارد زیادی دچار سرطان روده بزرگ یا همان کولورکتال قبل از 50 سالگی شده‌اند. این آمار بیشتر در کشورهای توسعه یافته مشاهده شده است.

مصرف نوشابه و عواقب آن

مصرف نوشابه که باعث اضافه وزن و افزایش توده بدنی در افراد می‌شود، ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. دانشمندان با تمرکز بر آمار ناشی از مرگ بر اثر سرطان دریافته‌اند که اکثریت این افراد عادات غذایی نامناسبی داشته‌اند.
آن‌ها همچنین با بررسی داده‌های مربوط به عادات غذایی حدود 900 هزار نفر که در سال 1982 دچار سرطان نشده بودند، بار دیگر در سال 2016 بررسی کردند. نتایج نشان داد که حدود 135 هزار و 100 نفر بر اثر سرطان فوت کرده‌اند.
مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان
ابتلا به سرطان
مطابق آمار مصرف نوشابه در این افراد خطر مرگ بر اثر سرطان برای زنان و مردانی که هم در معرض چاقی قرار گرفته‌ بودند و هم در طول روز بیش از دو وعده نوشابه مصرف‌ می‌کردند، نسبت به مابقی افراد بیشتر بوده است.

 

دانشمندان معتقدند با ایجاد یک سبک زندگی و غذایی سالم و همچنین تعدیل نرخ توده بدنی، می‌توان از ابتلا به این بیماری کشنده جلوگیری کرد.

نوشیدن نوشابه‌های قندی همچنین می‌تواند باعث کاهش عملکرد کلیه‌ها، چاقی در زنان و مردان و همچنین نوجوانان شود. برای سوزاندن کالری دریافتی نوشابه‌های قندی باید متوسط 1 ساعت پیاده‌روی کرد تا میزان کالری اضافی سورانده شود.

شواهد علمی همچنین نشان داده است که نوشیدنی‌های شیرین به دلیل سطح فروکتوز بالایی که دارند، عملکرد روده را کاهش می‌دهند که منجر به سندرم روده نشت کننده در افراد و ابتلا به سرطان می‌شود.

مصرف نوشابه نقش بسیاری در بروز سرطان روده بزرگ دارد؛ علاوه بر آن نوشابه‌های رژیمی که از قند کمتری برخوردارند نیز ریسک ابتلا به بیمارهای قلبی را بالاتر می‌برند.

با پی بردن دانشمندان به رابطه مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان، قرار است در نحقیقات آینده خود به بررسی سایر نوشیدنی‌های قندی بپردازند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با مصرف نوشابه و ابتلا به سرطان چیست؟ نظرات خود را در این باره با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر