;
coinex

درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی

نوعی هورمون خاص که از سلول‌های چربی ترشح دارد، ممکن است بتواند راهکاری برای درمان سرطان کبد باشد. این هورمون در مورد موش‌ها موفق عمل کرده است.

بنابر نتایج اولیه مطالعه جدیدی که در موسسه علوم زیستی میشیگان انجام شده است، هورمون نورولولین 4 که توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود، در کاهش سرعت و توقف رشد تومورهای کبد در موش‌ها موثر است.

بیشتر بخوانید: روش جدید درمان سرطان ؛ میکروربات های جلبکی با تولید اکسیژن توده‌های سرطانی را نابود می‌کنند

درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی

دانشمندان امید دارند که در روش جدید بتوانند راهکاری برای مبارزه با سرطان کبد کشف کنند که از جمله شایع‌ترین انواع سرطان‌ها محسوب می‌شود. بیماری‌ کبد چرب غیرالکلی نوعی از بیماری کبد چرب است که در نتیجه تجمیع چربی به دلایلی جز مصرف زیاد الکل در کبد ظاهر می‌شود.

درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی
درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی

التهاب کبدی غیرالکلی درواقع شدیدترین نوع بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است و سرطان کبد در بیماران مبتلا به التهاب کبدی غیرالکلی با سرطان ناشی از هپاتیت ویروسی بسیار متفاوت است؛ چیزی که در عموم موارد در غیاب سیروز کبدی برای بیماران ایجاد می‌شود. در حال‌حاضر، به نظر می‌رسد که مکانیسم‌های متفاوتی می‌توانند منجر به بروز سرطان کبد مرتبط با  NASH یا همان التهاب کبدی غیرالکلی شوند.

هورمون نورولولین 4 (neuregulin 4) اما به عنوان نقطه بازرسی برای پیشرفت‌های بیماری عمل می‌کند و به نظر پتانسیلی برای ارائه درمان دارد. تیم محققان می‌گویند که هورمون NRG4 معمولا توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود و قادر است از کبد موش در برابر NASH محافظت کند چراکه کاهش یا از دست رفتن این هورمون منجر به سطح شدیدتری از بیماری کبد خواهد شد.

در این پژوهش جیاندی لین و تیم تحقیقاتی‌اش از موش‌های آزمایشگاهی به عنوان مدلی برای بررسی و مقابله با سرطان کبد استفاده می‌کنند و تغییرات مولکولی و سلولی کبد چرب را بررسی می‌کنند.

کبد حاوی انواع و تعداد زیادی از سلول‌ها است که یکی از آن‌ها سلول‌های ایمنی هستند. تیم تحقیقاتی پروژه با استفاده توالی‌یابی RNA تک سلولی به بررسی ژن همه سلول‌های موجود در کبد پرداختند.

درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی

نتایج این تحقیقات به زودی در نشریه Cell Metabolism منتشر می‌شود. دانشمندان در این تحقیق، تغییرات مولکولی را مورد بررسی قرار دادند تا اختلالات را بررسی کرده و روند پیشرفت سرطان را معکوس کنند.

لین که از جمله اعضای هیئت علمی موسسه U-M Life Sciences و نویسنده ارشد این مقاله است می‌‌گوید: «این هورمون می‌تواند سرطان کبد را در موش‌های NASH سرکوب کند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد موش‌هایی که فاقد هورمون NRG4 هستند نسبت به موش‌هایی با سطوح طبیعی NRG4 ،NASH شدیدتر و تومورهای کبدی بیشتری ایجاد می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره درمان سرطان کبد با هورمون سلول‌های چربی چیست؟ نظرات خود را در این باره با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر